• Danne90

    Jag får ej loss bilbatteri

    Hej

    Ja som rubriken lyder. Det är själva plastsaken/anordningen som ser till att batteriet inte far runt när man kör, som jag inte får loss. Det är en mutter som håller den anordningen på plats och jag får ej lös den. Det är en ford focus daws 03:a som jag äger.


    Jag har testat med spärrskaft och även testat att spruta rostlösning på muttern. Muttern går att skruva på med spärrskaftet, men den lossnar ej. Jag undrar om det är en skruv på undersidan av bilen som man måste lossa på, men jag äger ingen domkraft så jag har inte kunnat göra det. Har ni några tips?

    Tack
  • Svar på tråden Jag får ej loss bilbatteri
  • Giftman82

    Borra bort den? Kolla bara så du har en annan att ersätta den med?

    Fortsätt med rostlösning och använd större hävstångsmoment

  • Polyrytm

    Prova dra det vita bältet uppåt samtidigt som du skruvar. Kanske bända under muttern med en mejsel samtidigt som du skruvar. Knacka på muttern med nåt hårt.
    Om inte det funkar så återstår det bara att yppa en harang av könsord. Möjligtvis spränga bilen.

  • Danne90
    Giftman82 skrev 2023-05-21 11:52:13 följande:

    Borra bort den? Kolla bara så du har en annan att ersätta den med?

    Fortsätt med rostlösning och använd större hävstångsmoment


    ok tack för tips. Om jag testar att borra ur den,  finns det någon risk att det kan uppstå gnistor eller så? Jag är väldigt okunnig när det gäller sånt här. 
  • Danne90
    Polyrytm skrev 2023-05-21 12:04:55 följande:

    Prova dra det vita bältet uppåt samtidigt som du skruvar. Kanske bända under muttern med en mejsel samtidigt som du skruvar. Knacka på muttern med nåt hårt.
    Om inte det funkar så återstår det bara att yppa en harang av könsord. Möjligtvis spränga bilen.


    Jag har testat att göra så vid ett tidigare tillfälle, hjälpte ej. Har inte testat att bända under muttern samtidigt som jag skruvar. Ja, jag har faktiskt slagit lite enkelt med en hammare, är sugen på att ta i för kung och fosterland. Tack för tips
  • Giftman82

    Kryp under och se om du kan se ifall den sitter fastdragen med mutter eller bara är gängad är den bara gängad kan du ju försöka slå sönder brickan med en vass skruvmejsel och hammare för att få loss lite spänning

  • Giftman82

    Den sitter ju i en skåra så se också om du kan få själva plastbiten att röra sig istället för att fokusera på bulten. Kanske några slag i sidled på den kan få tillräckligt med ryckning för att kunna släppa. 

    Min far sa alltid att se och analysera problemet innan du försöker komma med lösningar.

    Typ work smarter not harder

  • Giftman82

    Vad är det som ligger i utrymmet mellan plastbiten och den yttre "plast äggen"? Under det vita bandet.

    Går den att ta bort för att kunna flytta plasten lättare?

  • Danne90
    Giftman82 skrev 2023-05-21 13:57:18 följande:

    Den sitter ju i en skåra så se också om du kan få själva plastbiten att röra sig istället för att fokusera på bulten. Kanske några slag i sidled på den kan få tillräckligt med ryckning för att kunna släppa. 

    Min far sa alltid att se och analysera problemet innan du försöker komma med lösningar.

    Typ work smarter not harder


    Jag har varit ute igen nu och testade lite av det du sa. Jag kom inte under bilen så att jag kunde se, men jag kände mig fram. Jag vet inte säkert om den var gängad eller satt med mutter. Kändes gängad. Jag testade med en skruvmejsel underifrån, men fick ingen riktig kraft.
    Plastbiten gick att vicka på lite fram och tillbaka. Jag slog med hammaren på muttern, på sidan, och rumt omkring på plasten. Jag testade även med mejsel och hammare. Det går fortsatt att snurra på muttern med tång och spärrskaft, även lite med fingrarna. 
    I det där utrymmet du frågade om, den går ej att ta bort.
    Jag använde lite mer rostlösning efter att jag var klar, så får det verka tills imorgon.
    Jag har bilbesiktning nästa vecka, så i värsta fall får jag kanske ringa bärgare och höra om dem kan köra bilen till en bilverkstad antar jag 
  • Anonym (dv)

    Går det runt sitter det mest troligt en mutter på undersidan som du måste hålla emot.
    Varför ska du ha loss den? Är bandet av?
    En sniklösning (som är godkänd) är att dra ett spännband runt batteriet istället.

  • Danne90
    Anonym (dv) skrev 2023-05-21 16:31:33 följande:

    Går det runt sitter det mest troligt en mutter på undersidan som du måste hålla emot.
    Varför ska du ha loss den? Är bandet av?
    En sniklösning (som är godkänd) är att dra ett spännband runt batteriet istället.


    Ok. Jag vill byta batteriet för att det är dött. Bilen har stått ute och oanvänd under hela vintern, så den startar ej.
  • Giftman82

    Men då behöver du ju bara en batteriladdare? Eller en vänlig granne och startkablar. Sen ut och köra en halvtimma.

  • Danne90
    Giftman82 skrev 2023-05-21 17:40:33 följande:

    Men då behöver du ju bara en batteriladdare? Eller en vänlig granne och startkablar. Sen ut och köra en halvtimma.


    Ok, men jag trodde att eftersom bilen hade stått ute hela vintern att batteriet kanske hade frusit sönder eller liknande och att jag då bar tvungen att köpa nytt. Så det går att ladda upp ändå?

    Och i så fall, kan jag koppla in batteriladdaren i motorvärmarstolpen tror du?
Svar på tråden Jag får ej loss bilbatteri