• Stx

    Ge upp dröm om polis


    Hej
     
    På Rekryteringsmyndighetens hemsida står det att; om man haft psykos eller djup depression någon gång i livet är man ej sökbar till polishögskolan.
     
    Jag fick drogutlöst psykos för 15 år sedan och medicinfri sedan 14 år och friskförklarad. 
    Jag har svårt att acceptera aldrig någonsin kan söka till PHS och undrar om det finns fler där ute som vill bli polis men som permanent måste ge upp drömmen?
  • Svar på tråden Ge upp dröm om polis
  • Anonym (Hade gärna blivit det med)
    Stx skrev 2023-05-23 20:28:37 följande:
    Ge upp dröm om polis
    Hej
     
    På Rekryteringsmyndighetens hemsida står det att; om man haft psykos eller djup depression någon gång i livet är man ej sökbar till polishögskolan.
     
    Jag fick drogutlöst psykos för 15 år sedan och medicinfri sedan 14 år och friskförklarad. 
    Jag har svårt att acceptera aldrig någonsin kan söka till PHS och undrar om det finns fler där ute som vill bli polis men som permanent måste ge upp drömmen?
    Jag hade gärna blivit polis med, men är fälld två gånger för HMF:(
  • Anonym (M)

    Tänk att polisyrket utsätter en för tuffa, psykiskt påfrestande situationer som ev kan trigga tidigare sår. Myndigheten är dessutom djupt dysfunktionel, med mobbning som vardag? fundera ett varv till om det är värt. Vet många som har farit illa 

  • Anonym (B)

    Man vill gärna ha någorlunda psykiskt stabila människor som poliser. Då de hanterar vapen isamband med konfrontationer

  • Sk007

    Alla auktoritära yrken drar till sig en viss typ av människor som inte borde vara där. Dörrvakt, officer och polis är vanliga exempel.
    Att vara kollega till någon som valt yrke efter machofaktor borde kräva ett stabilt psyke.
    Men såklart är det individuellt hur man klarar dåligt inflytande från kollegor, det har nog inte bara med tidigare psykoser att göra.

  • Anonym (Fråga)

    Innan du ger upp. 

    Messa en kontaktperson och berätta din bakgrund och låt de säga ja eller nej innan du ger upp. Då har du konkret fakta och inte bara det du läst. 

    Kanske räknas även en drogpsykos, kanske inte. Fråga - men var ärlig. 

Svar på tråden Ge upp dröm om polis