• Mirosen

    Matvägrat 6 dagar och är slö.

    Hej, 
    Vi har en hankatt på snart 10 år som har magrat ordentligt. Han har alltid varit rätt överviktig och har haft svårt att gå ned i vikt. 
    De senaste månaderna har han gått ned i vikt, men mått bra. Vi tänkte att det var så att vi äntligen hittat ett foder som gav en hälsosam viktnedgång. 
    Men den senaste veckan har han blivit slö och börjat matvägra helt och magrat hastigt. Han dricker fortfarande vatten, men sover mest i övrigt. Pälsen är fet och skiktar.
    Vi har en tid till veterinären imorgon. 

    Är de någon som har liknande erfarenhet och vad visade det sig vara? 

  • Svar på tråden Matvägrat 6 dagar och är slö.
  • Anonym (Leah)

    En katt som inte äter drabbas av fettlever på bara några dagar, och det är tyvärr svårt att bota.

  • Dexter dot com

    Det kan ju vara nästan vad som helst tex dåliga tänder, njursvikt, tumörer osv så gör en grundlig undersökning . Hoppas ni hittar problemet och att det går att lösa!

  • Mirosen

    Vår älskade kisse fick tyvärr somna in 💔🥺 Levern var så illa däran efter matvägran och de kunde inte genom blodprov och pallpering få reda på vad som orsakade matvägran. Trots försäkring så skulle vi inte ha råd med att lägga in honom med sondmatning och vidare undersökningingar och prover och eventuellt operation som skulle stiga upp till 40-50 tusen.. Om man  ändå var rik.. Det hade ändå inte varit någon garanti för överlevnad heller.

  • Anonym (Leah)
    Mirosen skrev 2023-06-01 02:52:11 följande:

    Vår älskade kisse fick tyvärr somna in 💔🥺 Levern var så illa däran efter matvägran och de kunde inte genom blodprov och pallpering få reda på vad som orsakade matvägran. Trots försäkring så skulle vi inte ha råd med att lägga in honom med sondmatning och vidare undersökningingar och prover och eventuellt operation som skulle stiga upp till 40-50 tusen.. Om man  ändå var rik.. Det hade ändå inte varit någon garanti för överlevnad heller.


    Så ledsen för er skull!
    Det var nog ändå bäst för honom hur jobbigt det än känns för er. Även om ni haft alla pengar så är det inte rätt mot djuret att behöva gå igenom massa undersökningar och mediciner och dyl. Nu slipper han lida, ni gjorde det bästa för honom och gav honom det ni kunde, att slippa lida. Kram på er!
  • Mirosen
    Anonym (Leah) skrev 2023-06-01 08:05:11 följande:
    Så ledsen för er skull!
    Det var nog ändå bäst för honom hur jobbigt det än känns för er. Även om ni haft alla pengar så är det inte rätt mot djuret att behöva gå igenom massa undersökningar och mediciner och dyl. Nu slipper han lida, ni gjorde det bästa för honom och gav honom det ni kunde, att slippa lida. Kram på er!
    Tack snälla! 
    Gud vad jag har varit ledsen. Så även resten av familjen såklart. Men han var väldigt fäst vid mig.
    Går verkligen i vågor. Och så anklagar man sig själv för att inte ha märkt något tidigare såklart.. 
    Min förra graviditet kände kissen av väldigt och trodde hans närhet återigen berodde på att jag är gravid, men inser att det också kan berott på att han mådde dåligt..
  • Anonym (Leah)
    Mirosen skrev 2023-06-04 18:54:21 följande:
    Tack snälla! 
    Gud vad jag har varit ledsen. Så även resten av familjen såklart. Men han var väldigt fäst vid mig.
    Går verkligen i vågor. Och så anklagar man sig själv för att inte ha märkt något tidigare såklart.. 
    Min förra graviditet kände kissen av väldigt och trodde hans närhet återigen berodde på att jag är gravid, men inser att det också kan berott på att han mådde dåligt..
    Katter är så otroligt bra på att dölja att de är sjuka så om det märks har det ofta gått långt. Klandra inte dig själv! Ni kunde inte veta. Inte heller lätt att veta om fettlever om man inte hört om det förut.
    Jag har själv fått låta djur gå pga plötslig sjukdom från ena dagen till den andra, vet hur det är, man är så ledsen. Ta hand om er!
Svar på tråden Matvägrat 6 dagar och är slö.