• ranin

    HUR SKA JAG VETA!!!

    Hej, detta är min första månad av att aktivt vilja bli gravid, hade ägglossning den 29/5-23 och är nu 5 dpo (days past ovulation) har hört mycket om att ägget oftast fäster mellan 5-12 dpo och att det är vanligt att känna av symtom redan vid 5 dpo. Idag har jag haft ont i nedre delan av magen, vart extremt yr och haft huvudvärk samt mått illa lite till och från. Tog ett graviditetstest och et var negativt så ska nog vänta tills 7-9 dpo för att testa igen. Min mens är beräknad att komma den 7/6. Är så rädd att jag endast inbillar mig symtomen då jag inte känner några starka spänningar i brösten ännu, har spänningar lite då o då.

    mina frågor är främst vad var era första tecken på graviditet och när började ni testa och när plussade ni?

    snälla hjälp en tjej som verkligen vill bli gravid

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-04 14:52
    Uppdatering: Fick fel BIM via mens appar så gjorde egna beräkningar som jag har lärt mig, 14 dagar från senaste mens = stor chans för ägglossning, 14 dagar efter ägglossning = beräknad mens.

    Kommer inte testa något mer förens den 10 juni, tack för alla tips och alla som har haft en trevlig ton i tråden

  • Svar på tråden HUR SKA JAG VETA!!!
  • svansmamman

    Först och främst, så spännande att ni börjat försöka - jag förstår att det är mycket pirr! 🥰
    Jag skulle säga att det är sånär som omöjligt att ha symptom på äl+5. Anledningen? Jo, att ägget inte hunnit fästa i livmodern än och det krävs för att det ska börja produceras gravidhormon. Vidare är det värt att komma ihåg att gravidsymptom och positivt gravtest båda kommer till följd av samma sak, gravidhormonet HCG. Om de symptom du känt skulle bero på en graviditet skulle gravtestet du tagit också ha visat positivt. Du kan såklart vara gravid ändå, men de symptom du haft beror iallafall inte på en graviditet. 


    Jag har testat mig på BIM samtliga gånger. Min mens kommer nämligen alltid som en klocka och då direkt på morgonen när jag klivit upp. De gånger mensen inte kommit på morgonen som den brukar har jag testat mig och då har testet också alltid varit positivt (vilket inträffat totalt 5 gånger). Jag har aldrig haft några symptom vid BIM, utan det har kommit något senare i form av molvärk och trötthet. Denna gång kom illamåendet tidigt, men inte så tidigt som vid BIM. 


    Symptomen man kan få vid graviditet är ju på inget sätt unika för just det, så ens symptom kan lika gärna bero på något annat. Du har säkert koll på det, men jag vill ändå flika in och säga det. När man påbörjat processen att försöka bli gravid är det lätt att känna efter och tänka väldigt mycket på minsta lilla förändring i kroppen. Så har iallafall jag upplevt det. 


    Avslutningsvis - är du helt säker på när du hade äl? Jag tänker om du använt äl-test alternativt tempa? Det är vanligt att man följer ens cykel genom en app, och det är som regel en dålig idé om man vill försöka få koll på sin cykel och sin ägglossning. Vissa, som jag, har supertydliga symptom vid äl så det är helt omöjligt att missa den, men det verkar vanligare att inte känna av sin ägglossning alls. 


    Jag håller alla tummarna för att du blir gravid redan denna sväng, bara att det är för tidigt för att kunna testa än. ❤️

  • Anonym (Anni)

    Så tidigt är det bara slöseri med pengar att hålla på att testa. Också högst osannolikt att ha symptom som spända bröst och yrsel dem dagar efter äl.  önskar dig stort lycka till med att bli gravid. 

  • ranin

    hej, ja jag tog äl-test den 28 och ock ett starkt positivt (test var mörkare än kontroll), är just nu BIM-4. har hört av flera att de får symtom innan de har plussat på ett graviditetstest så vet inte hur det fungerar med tanke på att det är första gången jag aktivt försöker. får vänta och se tills BIM samt efter BIM

  • Anonym (Jag)

    Jag har testat positivt på BIM-2, BIM +2 och BIM under mina tre graviditeter. Symptomen har börjat i typ v 5-6 men bara lite och de har då kommit och gått. I v 7-8 har de börjat på riktigt.

    Alla andra typ 20+ månader när jag velat bli gravid har jag mellan ÄL och mens haft exakt samma symptom som när jag varit gravid. Aldrig känt något i brösten varken när jag varit gravid eller velat bli, så det behöver inte vara ett symptom att hålla utkik efter. Första symptomet för mig, innan illamåendet kom runt v7, var spänningar i livmodern och svag molvärk. Vissa får inte symptom alls. Det är tyvärr just när man vill bli gravid som man känner efter och tycker sig ha mer symptom än vanligt.

    Lycka till, jag hoppas du är gravid eller blir snart. Om inte, kom ihåg att långt ifrån alla blir gravida på första försöket!

  • Anonym (000)

    jag kände vid båda mina graviditeter ont i magen, ungefär som mensvärk och förstod senare att det var när äggen hade fäst sig. Fick också ömma bröst väldigt tidigt. 

  • Anonym (qwerty)
    ranin skrev 2023-06-03 20:43:52 följande:
    HUR SKA JAG VETA!!!

    Hej, detta är min första månad av att aktivt vilja bli gravid, hade ägglossning den 29/5-23 och är nu 5 dpo (days past ovulation) har hört mycket om att ägget oftast fäster mellan 5-12 dpo och att det är vanligt att känna av symtom redan vid 5 dpo. Idag har jag haft ont i nedre delan av magen, vart extremt yr och haft huvudvärk samt mått illa lite till och från. Tog ett graviditetstest och et var negativt så ska nog vänta tills 7-9 dpo för att testa igen. Min mens är beräknad att komma den 7/6. Är så rädd att jag endast inbillar mig symtomen då jag inte känner några starka spänningar i brösten ännu, har spänningar lite då o då.

    mina frågor är främst vad var era första tecken på graviditet och när började ni testa och när plussade ni?

    snälla hjälp en tjej som verkligen vill bli gravid


    Men chilla. Ägget har knappt hunnit fästa ens. Du kommer ha massa inbillningssymptom bara för att du vill vara gravid.
    Vänta tills mensen ska komma, ge det 10 dagar, har den inte kommit kan du testa. Att hätsa upp sig som en dåre efter av varje samlag kommer ärligt talat minska dina chansen att bli gravid. 
    Som för övrigt är 25% även under de bästa startförhållanden.
  • svansmamman
    ranin skrev 2023-06-03 21:00:27 följande:

    hej, ja jag tog äl-test den 28 och ock ett starkt positivt (test var mörkare än kontroll), är just nu BIM-4. har hört av flera att de får symtom innan de har plussat på ett graviditetstest så vet inte hur det fungerar med tanke på att det är första gången jag aktivt försöker. får vänta och se tills BIM samt efter BIM


    Okej då är jag med! När du skriver att du fick ett starkt positivt test, menar du då äl-testet eller ha du testat igen med gravtest?


    Jag förstår att det kan upplevas förvirrande när folk säger att de haft symptom innan de plussat, men det är helt enkelt inte möjligt - ja, att ha gravidsymptom men ändå testa negativt alltså. Har man så mycket gravidhormon att man får symptom är det också tillräckligt mycket för att ett gravtest ska visa positivt. Som sagt var kan man ha symptom som inte beror på en graviditet, så även om man exempelvis känt molande känsla i magen betyder ju inte det per automatik att det beror på graviditeten bara för att man senare plussar. 


    Det finns absolut de som plussar innan BIM, men ju närmre man kommer BIM desto mer kan man lita på det svar testet ger. Därför brukar jag tycka det är vettigare att vänta, än att testa innan BIM, få ett negativt test och ändå gå runt och fundera på om man kanske ändå är gravid bara det att det var för tidigt för att testa. Alla väljer dock att göra som de själva vill. Om man är beredd att lägga mycket pengar på tester kan man ju testa varannan dag om man så vill. Det jag brukar tipsa om är att använda sig av cbs digitala test med veckoindikator, så slipper man ställas inför att tolka eventuella streck (som många här hamnar i). 🥰

  • svansmamman
    Anonym (qwerty) skrev 2023-06-03 21:57:10 följande:
    Men chilla. Ägget har knappt hunnit fästa ens. Du kommer ha massa inbillningssymptom bara för att du vill vara gravid.
    Vänta tills mensen ska komma, ge det 10 dagar, har den inte kommit kan du testa. Att hätsa upp sig som en dåre efter av varje samlag kommer ärligt talat minska dina chansen att bli gravid. 
    Som för övrigt är 25% även under de bästa startförhållanden.

    Det finns ingen vits, och är heller inte schysst, att dumförklara ts. Vill du förklara hur det funkar kan du göra det på ett pedagogiskt sätt. Att få höra ?men chilla? är knappast särskilt givande för mottagaren. 


    Ts gör så gott hon kan med den vetskap hon har. Detta är inte helt enkelt och de allra flesta har inte full koll på hur det funkar. 


    Vidare stämmer det absolut inte att chansen för att bli gravid minskar för att man ?hetsar upp sig som en dåre efter varje samlag?. Tiden mellan ägglossning och BIM påverkas inte öht av någon form av stress, så sluta skräm upp ts och få henne att tro att hon har sig själv att skylla om de inte skulle lyckas bli gravida. 

  • Meddelande borttaget
  • ranin
    Anonym (qwerty) skrev 2023-06-03 22:41:25 följande:
    TS försöker sätta en människa till världen men förstår inte ens hur ett gravidtest fungerar. Det är rätt mycket hon ska sätta sig in i innan hon skaffar barn...
    Att "chilla" är ett tips, just för att stress minskar chansen att blir gravid. NIH study indicates stress may delay women getting pregnant | National Institutes of Health (NIH) Att gulla med folk hjälper mindre än fakta.
    Hej på dig med, för din information är jag en ssk student i t6, jag kan nog mer än vad du tror gällande graviditet och fertilitet, dock brukar varje människas upplevelse vara olika vissa plussar tidigt medan andra plussar sent så kom inte o va kaxig om du inte kan något om mitt liv eller min kunskap, tack och hej
  • ranin
    svansmamman skrev 2023-06-03 22:07:17 följande:

    Okej då är jag med! När du skriver att du fick ett starkt positivt test, menar du då äl-testet eller ha du testat igen med gravtest?


    Jag förstår att det kan upplevas förvirrande när folk säger att de haft symptom innan de plussat, men det är helt enkelt inte möjligt - ja, att ha gravidsymptom men ändå testa negativt alltså. Har man så mycket gravidhormon att man får symptom är det också tillräckligt mycket för att ett gravtest ska visa positivt. Som sagt var kan man ha symptom som inte beror på en graviditet, så även om man exempelvis känt molande känsla i magen betyder ju inte det per automatik att det beror på graviditeten bara för att man senare plussar. 


    Det finns absolut de som plussar innan BIM, men ju närmre man kommer BIM desto mer kan man lita på det svar testet ger. Därför brukar jag tycka det är vettigare att vänta, än att testa innan BIM, få ett negativt test och ändå gå runt och fundera på om man kanske ändå är gravid bara det att det var för tidigt för att testa. Alla väljer dock att göra som de själva vill. Om man är beredd att lägga mycket pengar på tester kan man ju testa varannan dag om man så vill. Det jag brukar tipsa om är att använda sig av cbs digitala test med veckoindikator, så slipper man ställas inför att tolka eventuella streck (som många här hamnar i). 🥰


    Hej, jag tog ett test lite senare och fick ett väldigt svagt streck, tar nog ett test imorgon bitti med morgon urin för och se om det verkligen var något annars kommer jag nog vänta till BIM och efter BIM för att testa igen, tack för informationen
  • ranin
    Anonym (qwerty) skrev 2023-06-03 21:57:10 följande:
    Men chilla. Ägget har knappt hunnit fästa ens. Du kommer ha massa inbillningssymptom bara för att du vill vara gravid.
    Vänta tills mensen ska komma, ge det 10 dagar, har den inte kommit kan du testa. Att hätsa upp sig som en dåre efter av varje samlag kommer ärligt talat minska dina chansen att bli gravid. 
    Som för övrigt är 25% även under de bästa startförhållanden.
    Tack för stödet!! vissa människor vet inte hur man ska bete sig när man endast undrar lite.

    Om de nu sker en graviditet blir det min första så det är många frågor man vill ha svar på även om man redan kan mycket
  • Anonym (qwerty)
    ranin skrev 2023-06-03 22:56:12 följande:
    Hej på dig med, för din information är jag en ssk student i t6, jag kan nog mer än vad du tror gällande graviditet och fertilitet, dock brukar varje människas upplevelse vara olika vissa plussar tidigt medan andra plussar sent så kom inte o va kaxig om du inte kan något om mitt liv eller min kunskap, tack och hej
    Och jag jobbar med IVF. Det ändrar ju inte fakta.
    Visst vissa plussar tidigt men ditt "känna symptom innan de plussar" brukar ju gälla de som inte planerar att bli gravida utan kommer på typ i v12 att de har känningar och inte 10 minuter efter samlag. Långt ifrån alla graviditeter går dessutom till slutskede så det är verkligen inte bra för någon att testa tidigt om det är ett barn man vill ha.
  • Anonym (MV)

    Det här med att känna symtom innan BIM eller icke är en fråga som rör upp mycket känslor 🙈
    Med mitt första barn fick jag jätteont i brösten och började bli fruktansvärt trött redan BIM -4, men testade positivt först på BIM +2. Så jo, man kan känna symtom innan BIM och inte plussa. 
    Med barn 2 så blev min mage bara väldigt svullen innan plusset och då hade jag ingen koll på att jag var gravid förrän mensen uteblev.


    Himla tur att alla är olika och att man kan reagera olika varje gång 🤗 Skulle säga att det inte finns något rätt eller fel. 

Svar på tråden HUR SKA JAG VETA!!!