• Ida2022

    Tips till en som planerar barn om ett år!

    Halloj! Vad har ni alla för tips till en som kanske vill sluta med preventivmedel om ett år. Jag vill gärna ha alla olika sorters tips och råd ni kan komma med. 

  • Svar på tråden Tips till en som planerar barn om ett år!
  • Anonym (Jag)

    Diskutera ekonomi och föräldraledighet med pappan innan ni sätter igång! Vem ska vara hemma när, hur många dagar ska ni ta ut och när, måste ni ta ut dagar alls första året eller kan ni spara en del av dem, sådana saker.

    Förbered er mentalt på att det kan ta upp till ett år att bli gravida för normalt friska par. Köp inte tusen teststickor, det kommer bara skapa stress. Jag kan rekommendera Clearblues digitala stickor för att förutsäga ÄL, sedan vänta minst till bim innan du börjar testa. RFSU:s stickor får genomgående dåliga omdömen från kvinnor så undvik dem. Jag körde testlagrets graviditetsstickor, funkar utmärkt.

  • Anonym (Jag)

    Och, när Clearblue visar indikation för ÄL så sluta testa! Allt efter det är opålitliga resultat. Invänta bim, testa varannan dag ungefär. Inte mer än så.

    Det är en myt att man skulle få svårare att bli gravid om man övertänker kring de här sakerna men man mår så klart bättre själv om man inte går på spänn hela tiden och relationen mår också bättre då.

  • Anonym (Remmi)

    Bo ihop med den andra föräldern ett par år, minst (om ni inte redan gjort det). Prata ihop er. Hur ser ni på föräldraledighet, vab, deltidsarbete? Hur ska ni lägga upp ekonomin? Äktenskap eller sambo + testamente? Vad tycker ni om er egen uppfostran? Vill ni göra som era föräldrar gjorde? Diskutera hur ni ser på barn med funktionshinder. Jobba ihop en bra SGI. 


    Om det är hormonp-medel, sluta i god tid så att kroppen kommer igång och du lär känns kroppens signaler. 


    Dröm, fantisera och längta! :) 

  • Anonym (Remmi)

    Skit i ägglossningstester. De är ett hjälpmedel för de som har svårt att få barn. Som (Jag) skrev, man mår inte bra av att hålla på och testa en massa. 

  • Jemp

    Börja med folsyra i god tid. I övrigt tycker jag det mesta har täckts in. 

  • Hejasommaren

    Var beredd på att det kan ta tid att få normala menscykler efter preventivmedel. Jag slutade med p-piller under sommaren 2022 och min cykel är fortfarande inte regelbunden. Likväl som andra blir gravida samma månad som de slutar med preventivmedel.

Svar på tråden Tips till en som planerar barn om ett år!