• elefantsälar

    Svårt att få jobb som förskollärare

    Hej, jag gick färdigt förskollärarprogrammet Januari 2022 och fick då efter ungefär en månad jobb som vikarierande förskollärare i ungefär 9 månader, start april. När det var tre månader kvar på vikariatet började jag leta efter nya jobb, men jag fick inget innan vikariatets slut. Jag blev då erbjuden ett vikariat på fem månader på samma förskolekoncern, detta vikariat var dock på deltid. Jag var egentligen ute efter ett heltidsjobb, men min rektor sa att jag var fri att lämna vikariatet om jag hittade ett heltidsjobb. Jag har fortsatt leta efter ett heltidsjobb men jag har inte hittat ett. Jag har varit på jobbintervju på tjugo olika förskolor, men jag har inte fått ett jobb. På nästan alla ställen jag har varit har de sagt att de har många sökande, och de säger ofta att det vill ha någon som har mer erfarenhet än mig.Ibland ser jag att samma förskola lägger upp annonsen på platsbanken igen efter att de meddelat mig att de har gått vidare med andra sökanden. Är det någon annan som känner igen sig i det här? Det känns som om alla alltid pratar om hur enkelt det är att få jobb som förskollärare och att det är ett bristyrke, men det känns inte så när jag söker jobb.

  • Svar på tråden Svårt att få jobb som förskollärare
  • Avenia

    Rannsaka dig själv. Varför tror du att du får nobben? Socialt? Hygien? Behöver inte vara det, men har du funderat på hur du uppfattas vid intervjutillfället?

  • Litorina

    Har du någon referens som inte är positiv kanske? Se över referenslistan. (Jag säger det eftersom vi fick in en sökande en gång med en enda referens och denna var allt annat än positiv.) 

    Har du haft några medarbetarsamtal på ditt jobb? Har chefen i så fall sagt något om något du kan förbättra? 

Svar på tråden Svårt att få jobb som förskollärare