• Anonym (Madde)

    Vad kan en resande säljare tjäna? Och vad gör de för nytta egentligen?

    Som åker ett antal mil och bor på hotell. Jobbar med försäljning, jag har stött på olika. Det kan till exempel handla om olika produkter. Så det verkar vara olika branscher för olika personer som säger att de jobbar såhär.

    Kan ni hjälpa mig förstå hur det kan löna sig? Att betala en sån person lön och dessutom hotellnätter och resekostnaderna.

    Varför behöver deras kunder dem egentligen? Är väl bara själv att kolla upp vad man behöver och ta de bästa priserna.

    Hur jobbar de? Söker upp potentiella kunder som de snokat fram ur något register? Eller har de bokat tider innan?


    Vad tjänar en sån här person? Får de betalt för kvällarna också när de ska bo borta?

  • Svar på tråden Vad kan en resande säljare tjäna? Och vad gör de för nytta egentligen?
  • EpicF

    Många utesäljare (de som reser runt) har provisionsbaserad lön, dvs de drar själv in för att täcka sin lön. Det företaget står för är resa, boende och traktamente. Säljer man bra, kan man tjöna mycket. Säljer man dåligt blir det lite lön. 

  • Anonym (Madde)
    EpicF skrev 2023-06-06 18:26:45 följande:

    Många utesäljare (de som reser runt) har provisionsbaserad lön, dvs de drar själv in för att täcka sin lön. Det företaget står för är resa, boende och traktamente. Säljer man bra, kan man tjöna mycket. Säljer man dåligt blir det lite lön. 


    Lönen måste ju ändå tas någonstans ifrån och hur har man råd med det?
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 19:15:03 följande:
    Lönen måste ju ändå tas någonstans ifrån och hur har man råd med det?
    Varför skulle de inte ha råd att betala ut löner om företaget säljer för mångmiljonbelopp?

    Larm som du pratade om förut är ju månadsabonnemang som drar in pengar. Har företaget vi säger 100 000 kunder och alla betalar 300 kr/mån så drar de ju in 30 miljoner i månaden.
  • Anonym (Olika yrken)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 19:15:03 följande:
    Lönen måste ju ändå tas någonstans ifrån och hur har man råd med det?
    Men det är ju inte Nilssons svets i Byhåla det handlar om. 
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Lili) skrev 2023-06-06 19:25:37 följande:
    Varför skulle de inte ha råd att betala ut löner om företaget säljer för mångmiljonbelopp?

    Larm som du pratade om förut är ju månadsabonnemang som drar in pengar. Har företaget vi säger 100 000 kunder och alla betalar 300 kr/mån så drar de ju in 30 miljoner i månaden.
    Det säger ju ingenting om man inte vet hur många säljare som ska försörjas på det. Och de får ju en del NEJ också så mycket tid har ju gått bort i onödan... känner en person som satt och diskuterade typ en hel eftermiddag med en larmsäljare... det slutade med att det blev inget 
  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 20:00:42 följande:
    Det säger ju ingenting om man inte vet hur många säljare som ska försörjas på det. Och de får ju en del NEJ också så mycket tid har ju gått bort i onödan... känner en person som satt och diskuterade typ en hel eftermiddag med en larmsäljare... det slutade med att det blev inget 
    Arbetsgivaren som anställer säljarna har inte en fix summa eller pott som ska fördelas x antal säljare. 

    Som någon redan skrivit, vid försäljning av enklare produkter (hemlarm) är det ofta en stor del provision. Säljer man inget så får man inte så hög lön. Så för företaget kostar det inte så mycket mer än när det faktiskt blir affär. Och så kommer man också tjäna pengar över tid på den affären.

    Alla säljare lägger arbete på potensiella kunder där det inte blir affär. Att sitta och prata en hel eftermiddag om ett hemlarm är sjukt ineffektivt och fel av säljaren. Ge det en timme max och gå vidare sen, det borde personen fått veta av säljledare eller chefer.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 20:37:01 följande:
    Arbetsgivaren som anställer säljarna har inte en fix summa eller pott som ska fördelas x antal säljare. 

    Som någon redan skrivit, vid försäljning av enklare produkter (hemlarm) är det ofta en stor del provision. Säljer man inget så får man inte så hög lön. Så för företaget kostar det inte så mycket mer än när det faktiskt blir affär. Och så kommer man också tjäna pengar över tid på den affären.

    Alla säljare lägger arbete på potensiella kunder där det inte blir affär. Att sitta och prata en hel eftermiddag om ett hemlarm är sjukt ineffektivt och fel av säljaren. Ge det en timme max och gå vidare sen, det borde personen fått veta av säljledare eller chefer.
     men det är ju ändå pengarna som kommer in som betalar säljarnas löner. Har man 30 miljoner i inkomst på en månad men ska betala 3000 säljare lön det kanske inte funkar så bra menar jag.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 20:37:01 följande:
    Arbetsgivaren som anställer säljarna har inte en fix summa eller pott som ska fördelas x antal säljare. 

    Som någon redan skrivit, vid försäljning av enklare produkter (hemlarm) är det ofta en stor del provision. Säljer man inget så får man inte så hög lön. Så för företaget kostar det inte så mycket mer än när det faktiskt blir affär. Och så kommer man också tjäna pengar över tid på den affären.

    Alla säljare lägger arbete på potensiella kunder där det inte blir affär. Att sitta och prata en hel eftermiddag om ett hemlarm är sjukt ineffektivt och fel av säljaren. Ge det en timme max och gå vidare sen, det borde personen fått veta av säljledare eller chefer.
    Den här meningen antar jag blev fel, vad menar du?
  • Anonym (Lili)

    De anställer ju bara det antal säljare de har råd att betala såklart!
    Precis som vilka företag, kommuner, regioner etc som helst. 


    Du tror väl inte att de anställer massa folk som de sedan inte har råd att betala lön till?

    Vad jobbar du sjäkv med? Hur många kollegor har du?

  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 20:49:14 följande:
     men det är ju ändå pengarna som kommer in som betalar säljarnas löner. Har man 30 miljoner i inkomst på en månad men ska betala 3000 säljare lön det kanske inte funkar så bra menar jag.

    Provision = säljarna får bara lön när de säljer. När de säljer = företaget får inkomster. Säljer de inget = inga kostnader för företaget.


    Det är poängen med provisionslöner, företaget tar ingen risk att bli stående med höga lönekostnader utan intäkter.

    Är det för många säljare på t ex ett och samma distrikt kommer inte kundunderlaget räcka. Då blir det svårt att försörja sig som säljare. Med provisionslöner behöver inte företaget som anställer dem vara bekymmrade. Mer än att det kommer ge hög personalomsättning.

  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 20:50:22 följande:
    Den här meningen antar jag blev fel, vad menar du?
    Alla säljare lägger arbete på potensiella kunder där det inte blir affär. 

    Inte alls fel. Din bekant la en hel eftermiddag på att försöka sälja ett larm. Det blir ingen affär.
    Min arbetsgivare sätter upp team på 3-4 personer som säkert lägger 200 timmar på att besvara en offertförfrågan. Det kan bli ett nej på det, en konkurrent får affären istället. 

    I bägge fallen har vi lagt ned tid på en potensiell kund som från början visat intresse. Men det blev ingen affär i något av fallen.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Lili) skrev 2023-06-06 21:00:26 följande:

    De anställer ju bara det antal säljare de har råd att betala såklart!
    Precis som vilka företag, kommuner, regioner etc som helst. 


    Du tror väl inte att de anställer massa folk som de sedan inte har råd att betala lön till?

    Vad jobbar du sjäkv med? Hur många kollegor har du?


    Då spelar det ju ingen roll om de har 30 miljoner eller 300 000 i inkomst på en månad. Det lönar sig ju båda fallen så länge de bara anställer det antal säljare som de har råd med. Det gäller ju alla arbetsplatser som du säger. Jag känner mig dum nu som ställde frågan.

  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 21:09:48 följande:
    Alla säljare lägger arbete på potensiella kunder där det inte blir affär. 

    Inte alls fel. Din bekant la en hel eftermiddag på att försöka sälja ett larm. Det blir ingen affär.
    Min arbetsgivare sätter upp team på 3-4 personer som säkert lägger 200 timmar på att besvara en offertförfrågan. Det kan bli ett nej på det, en konkurrent får affären istället. 

    I bägge fallen har vi lagt ned tid på en potensiell kund som från början visat intresse. Men det blev ingen affär i något av fallen.
    Det var inte den jag kände som var säljaren, utan den som säljaren försökte sälja till. Personen tog larmet men ångrade sig så det blev ju ingenting. Men fram till att personen bestämde sig så hade de suttit eftermiddagen.

    OK, ursäkta, nu är jag med, jag fick inte meningen begriplig först, som att det betydde att de lägger tid med flit där de vet att det inte blir nåt. Då blir det nästa kund som får betala priset? I slutändan borde det bli så iallafall, någon måste ju betala de där lönerna
  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 21:06:01 följande:

    Provision = säljarna får bara lön när de säljer. När de säljer = företaget får inkomster. Säljer de inget = inga kostnader för företaget.


    Det är poängen med provisionslöner, företaget tar ingen risk att bli stående med höga lönekostnader utan intäkter.

    Är det för många säljare på t ex ett och samma distrikt kommer inte kundunderlaget räcka. Då blir det svårt att försörja sig som säljare. Med provisionslöner behöver inte företaget som anställer dem vara bekymmrade. Mer än att det kommer ge hög personalomsättning.


    Men vem betalar då hotellen och resorna om det inte blir nåt sålt?
  • EpicF

    Ts: Provisionsbaserad lön = det säljer säljer för får denne i lön eller alt får procent av det denne säljer för. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 21:35:10 följande:
    Men vem betalar då hotellen och resorna om det inte blir nåt sålt?
    Är det ens vanligt på provisionsbaserad lön och enklare produkter? Jag vet inte.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 21:42:29 följande:
    Är det ens vanligt på provisionsbaserad lön och enklare produkter? Jag vet inte.
    Det är ju det som tråden handlar om? Alltså med hotellresor 

    Den som sålde larm kom långväga ifrån
  • Anonym (H)
    Anonym (Madde) skrev 2023-06-06 21:59:43 följande:
    Det är ju det som tråden handlar om? Alltså med hotellresor 

    Den som sålde larm kom långväga ifrån
    Men läs din TS det är en massa andra frågor där.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (H) skrev 2023-06-06 22:09:47 följande:
    Men läs din TS det är en massa andra frågor där.
    Alla frågor gäller säljare som reser och bor på hotell.
Svar på tråden Vad kan en resande säljare tjäna? Och vad gör de för nytta egentligen?