• Snowis

    Alla symtom men neg. gravtest

    Hej! 


    jag börjar från början. Jag hade min första mens dag den 11/5. Allt som vanligt. Sen har jag och min sambo haft oskyddat sex ungefär var femte dag fram till bim. 


    och så kom aldrig mensen. Inget jag egentligen inte anser konstigt då jag har massvis med gravid symtom. Ömma bröst. Stickningar (som när mjölken rinner till) trötthet. Hungrig 😂 haha! Och mensvärk?vilket jag inte heller vanligtvis har..?


    gjort graviditetstest varje dag sen en vecka innan bim. Alla negativa. Nu är mensen sen två dagar. Symtomen kvar. Men fortfarande negativt. 


    mör så irriterande! hade tyckt det var bättre mensen bara kom, så jag vet svaret på min fråga!! 


    någon som haft liknande? Plussade ni så småningo eller kom mensen? 


    jag har alltid varit regelbunden på 26d i min cykel. 

  • Svar på tråden Alla symtom men neg. gravtest
  • Anonym (K)

    Jag har haft liknande när vi försökte - enkla svaret för mig var tyvärr att jag inte hade ägglossning den månaden. Det upptäcktes då vi gjorde fertilitesutredning och man tog blodprov under hela månaden för att kolla förloppet. Tempade du ägglossningen den här månaden? Annars kan det vara svårt att veta (ägglossningstest säger tyvärr bara att man har tillräckligt hormon i kroppen och kroppen försöker ägglossa även om man i de flesta fall såklart får ägglossning då också). Tempning funkar iofs inte hos alla (jag t ex måste ta mediciner som påverkar kroppstemperaturen så det gick aldrig). 


    Eller så är du gravid men hade ägglossning senare än du tror. Då kanske du inte har tillräckligt med hcg i urinet än för att testa positivt. 

    Skulle vänta några dagar, sen ta ett nytt test. Lycka till! 

  • svansmamman

    Om alla dina ändå väldigt tydliga symptom berodde på en graviditet hade gravtesten visat positivt. Både positivt gravtest och gravidsymptom kommer ju till följd av gravidhormon. Förmodligen hade du sen ägglossning, alternativt ingen ägglossning alls. Man kan nämligen inte passera BIM utan att vara gravid, annars kommer mensen när den ska.


    Tempar du din ägglossning? 🥰

  • Anonym (H)

    Så hade jag. Mensen var bara några dagar sen. Men irritetande Var det

  • Snowis

     ej jag tempar inte ägglossning. men om man inte har ägglossning? Hur lägger man ett avslut på sin cykel då?
    För då får man ingen mens väl?

    eller Alternativt att jag hade sen ägglossning och blivit gravid senare? 

  • svansmamman
    Snowis skrev 2023-06-07 20:49:32 följande:

     ej jag tempar inte ägglossning. men om man inte har ägglossning? Hur lägger man ett avslut på sin cykel då?
    För då får man ingen mens väl?

    eller Alternativt att jag hade sen ägglossning och blivit gravid senare? 


    Man brukar kunna få en bortfallsblödning trots att man inte haft ägglossning, så det tråkiga svaret är att det nog bara är att vänta och se tyvärr. 


    Du kan absolut ha fått ägglossning senare, men faktum kvarstår att om de symptom du har skulle berott på en graviditet skulle gravtest visa positivt. 

    Nu vet jag inte hur länge ni försökt, men det kan nog vara värt att testa ligga mer frekvent än var femte dag. Spermier kan förvisso leva så länge och invänta ett ägg, men det innebär inte per automatik att de alltid gör det. Om jag var du skulle jag börjat tempa för att få ordentlig koll på min cykel. Med tanke på att du verkar kunna ha ojämn cykel, och kanske utebliven ägglossning, är risken att ägglossningstest bara blir förvirrande och missvisande. Det i kombination med tätare samlag kommer förbättra oddsen för att ni blir gravida. Det är mycket som ska klaffa för att det ska bli en graviditet, så ju mer man ökar förutsättningarna för optimala omständigheter, desto bättre. 

  • svansmamman
    Snowis skrev 2023-06-10 11:12:32 följande:

    Nu är mensen 5 dagar sen, symtom kvarstår?blir tooooookig!!!!


    Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men försök att inte fokusera så mycket på det. Skulle dina symptom bero på en graviditet hade gravtest visat positivt. Vidare kan man inte passera BIM utan att vara gravid, annars kommer mensen när den ska. Med tanke på att du inte är gravid tyder det ju på att ägglossningen skedde senare alternativt inte alls. Så du är inte fem dagar efter BIM, du kan inte ha passerat BIM alls. 


    Gravidsymptom är på inget sätt unika för just graviditet utan kan bero på en massa annat. Fortsätt testa med gravtest om du inte kan släppa det. Men försök landa i att det är testen du ska lita på och inte symptom. Om gravtest visar negativt är du inte gravid oavsett vad du kan tänkas ha för symptom. ❤️

  • Anonym (Tyvärr)
    Snowis skrev 2023-06-10 11:12:32 följande:

    Nu är mensen 5 dagar sen, symtom kvarstår?blir tooooookig!!!!


    Om testet fortfarande är negativt skulle jag säga att du har pms, inte graviditet.
  • kerstinsdotter

    Jag har lång men väldigt regelbunden cykel (35 dgr) och med varje barn har jag alltid testat sent. Har tre barn, testar aldrig positivt förrän tidigast 3-5 dgr efter BIM. Men eftersom min mens aldrig nånsin varit sen utan att jag varit gravid så brukar jag känna på mig att det är nåt på gång. Mina tester brukar vara svaga när jag testar positivt första gången på mellan dag 38-40 så ofta har jag väntat ett par dgr och testat igen då det brukar vara betydligt starkare. 

    Så för mig låter det tidigt att ge upp hoppet bara 2 dgr efter BIM men vad vet jag?   Är ju bara hur min kropp funkar och vad jag förstått testar majoriteten positivt på BIM. 

    Såg nu att det här är en rätt gammal tråd, hoppas du är gravid och om inte lycka till nästa månad! 

Svar på tråden Alla symtom men neg. gravtest