• Anonym (Ekonomisk kris)

    Någon som fått låna pengar med betalningsanmärkning och skulder hos kronofogden?

    Jag har betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden tyvärr pga min förra man.

    Jag behöver låna 60 tusan och har inte möjlighet att låna via privat personer eller möjlighet via pantbank tyvärr.

    Någon som vet var man kan låna 60 tusan trotts detta?

  • Svar på tråden Någon som fått låna pengar med betalningsanmärkning och skulder hos kronofogden?
  • Anonym (A)

    Det kan du inte. 
    Hur skulle du kunna betala tillbaka? 

  • RaYzLeR

    Ja, hur ska du kunna betala tillbaka 60 000 kr när du troligtvis lever på existensminimum?

    Hur kan det vara din förra mans fel att du har skulder?

  • Anonym (Spara)

    Det får du spara ihop. Ta ett extrajobb?

  • Robert 558
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 18:40:05 följande:

    Hur kan det vara din förra mans fel att du har skulder?


    Finns hur många sätt som helst. Trist och okunnig kommentar av dig. 
  • Anonym (H)
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 18:40:05 följande:

    Ja, hur ska du kunna betala tillbaka 60 000 kr när du troligtvis lever på existensminimum?

    Hur kan det vara din förra mans fel att du har skulder?


    Du om någon borde knappast ha den där överlägsna tonen när du svarar ts. Eller var du packad igen när du skrev det?
  • RaYzLeR
    Anonym (H) skrev 2023-06-13 19:31:58 följande:
    Du om någon borde knappast ha den där överlägsna tonen när du svarar ts. Eller var du packad igen när du skrev det?
    Nej jag dricker bara lite folköl då och då, så packad blir jag ej.
  • Anonym (H)
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 19:40:53 följande:
    Nej jag dricker bara lite folköl då och då, så packad blir jag ej.
    Inte nu längre kanske men du är knappast i rätt sits att ha den där dryga tonen när du bor på ett gruppboende
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare.)

    Hej
    Oavsett hur du har fått skulderna har jag svårt att se att du skulle få låna någonstans tyvärr.
    Med aktivt skuldsaldo hos KF är det i regel omöjligt.

    Jag hoppas att det löser sig ändå

  • RaYzLeR
    Anonym (H) skrev 2023-06-13 19:42:28 följande:
    Inte nu längre kanske men du är knappast i rätt sits att ha den där dryga tonen när du bor på ett gruppboende
    Om jag bor på ett gruppboende eller dricker alkohol är ju lite offtopic i den här tråden. Det skriver du bara för att trycka ner mig.

    Men visst, jag har Asperger och bor på ett gruppboende, om det gör dig nöjd.

    Starköl har jag inte druckit på över ett år, bara några folköl om dagen, och det blir jag inte full på.

    Nu ska jag inte gå offtopic något mer.

    Vad gäller ts så lever hon på existensminimum, då hon har kronofogden efter sig. Då kan man inte ta ett lån på 60 000 kr.

    Möjligtvis så skulle hon kunna ta ett SMS-lån på 5000 kr, men inte mer än så.

    Jag hade en skuld på 40 000 kr men kunde ta ett SMS-lån på 5000 kr.

    Men nu så är jag skuldfri, jag har gjort en skuldsanering.
  • Anonym (H)
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 20:47:15 följande:
    Om jag bor på ett gruppboende eller dricker alkohol är ju lite offtopic i den här tråden. Det skriver du bara för att trycka ner mig.

    Men visst, jag har Asperger och bor på ett gruppboende, om det gör dig nöjd.

    Starköl har jag inte druckit på över ett år, bara några folköl om dagen, och det blir jag inte full på.

    Nu ska jag inte gå offtopic något mer.

    Vad gäller ts så lever hon på existensminimum, då hon har kronofogden efter sig. Då kan man inte ta ett lån på 60 000 kr.

    Möjligtvis så skulle hon kunna ta ett SMS-lån på 5000 kr, men inte mer än så.

    Jag hade en skuld på 40 000 kr men kunde ta ett SMS-lån på 5000 kr.

    Men nu så är jag skuldfri, jag har gjort en skuldsanering.
    Nej jag säger bara att det inte finns någon anledning för dig att trycka ner ts med din dryga ton. Lätt för dig att kräva att andra ska vara respektfulla mot dig fast samma regler inte verkar gälla för dig? och det är inte off toppig eftersom du hade en dryg och översittande ton mot ts som förmodligen är desperat och ledsen. Skärp dig
  • Citronella

    Det kan du inte. Beroende på vad pengarna ska användas till kan du söka fonder, jag tänker om det är saker som glasögon och tandvård. 

  • RaYzLeR
    Anonym (H) skrev 2023-06-13 22:16:07 följande:
    Nej jag säger bara att det inte finns någon anledning för dig att trycka ner ts med din dryga ton. Lätt för dig att kräva att andra ska vara respektfulla mot dig fast samma regler inte verkar gälla för dig? och det är inte off toppig eftersom du hade en dryg och översittande ton mot ts som förmodligen är desperat och ledsen. Skärp dig
    Ja, men jag har själv haft kronofogden på mig, så det var inte meningen att låta dryg mot ts.

    Jag har Asperger, så jag kan uttrycka mig lite socialt klumpigt ibland utan att egentligen mena något illa.
  • Anonym (H)
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 23:25:56 följande:
    Ja, men jag har själv haft kronofogden på mig, så det var inte meningen att låta dryg mot ts.

    Jag har Asperger, så jag kan uttrycka mig lite socialt klumpigt ibland utan att egentligen mena något illa.
    Bra, säg det direkt nästa gång ist 
  • Anonym (jaha)
    RaYzLeR skrev 2023-06-13 20:47:15 följande:
    Om jag bor på ett gruppboende eller dricker alkohol är ju lite offtopic i den här tråden. Det skriver du bara för att trycka ner mig.

    Men visst, jag har Asperger och bor på ett gruppboende, om det gör dig nöjd.

    Starköl har jag inte druckit på över ett år, bara några folköl om dagen, och det blir jag inte full på.

    Nu ska jag inte gå offtopic något mer.

    Vad gäller ts så lever hon på existensminimum, då hon har kronofogden efter sig. Då kan man inte ta ett lån på 60 000 kr.

    Möjligtvis så skulle hon kunna ta ett SMS-lån på 5000 kr, men inte mer än så.

    Jag hade en skuld på 40 000 kr men kunde ta ett SMS-lån på 5000 kr.

    Men nu så är jag skuldfri, jag har gjort en skuldsanering.
    Ok, men då var det ju vi skattebetalare som löste dina problem inte du själv, du satt bara där i ditt gruppboende och drack öl, mao fortfarande ingen anledning att dryga sig mot andra i samma situation du själv varit i.
  • Anonym (jaha)

    Det kan du inte, ingen kommer låna ut pengar till någon de inte tror kommer kunna betala tillbaka.

    Banken kommer förmodligen även undra varför en person som redan är skuldsatt upp till öronen vill gräva ner sig ännu djupare i ett skuldberg, det talar ju inte för ett "sunt ekonomiskt tänk" om man säger så vilket är lika med hög risk för dem.

    Varför vill du låna ännu mer pengar när de redan är så skuldsatt?

  • Anonym (Mot strömmen)

    Det är faktiskt inte helt omöjligt. Min dåvarande bank lånade ut 100k till mig när jag hade betalningsanmärkninkningar och aktiv skuld hos kfm. Dock hade jag inte skuldsanering utan endast utmätning. Även för mig var skulderna skapade av mitt ex. Banken avgjorde att jag lätt kunde betala 100k med en vanlig bankränta på runt 5% på 10, jämfört med det som var hos fogden på både 20, 30 och 40% ränta.

    Så jag säger-frågan är fri, särskilt om syftet är att, I alla fall delvis, betala andra skulder. Prata med din bank. Och andra riktiga banker. 

  • Goneril

    Gå in på Kronofogdens hemsida. Nu framgår det inte av trådstarten hur mannen har orsakat skulden, om han olovligen har lånat TS kreditkort eller tagit lån i hennes namn; men oavsett detta kan TS kräva som privatperson via Kronofogden.                                                                        . Kronofogden kan vara behjälplig med att fastställa krav - mot en kostnad som man får kolla upp.                                                                                                Har exmaken tagit lån i TS namn eller använt kreditkort olovligen är detta en brottslig handling som går under allmänt åtal. 

Svar på tråden Någon som fått låna pengar med betalningsanmärkning och skulder hos kronofogden?