• Elinoso

    Medicinsk abort, olika avvikelser

    Hej.

    Efter KUB och moderkaksprov konstaterades olika avvikelser, bland annat kromosomavvikelser. Vi har tagit det ofattbara beslutet att avbryta vår graviditet.

    Känns som att hela livet håller på att rämna. Jag känner en sån oerhörd skuld över att längta så innerligt efter ett barn för att sedan ?välja bort? det. I nästa vecka görs en medicinsk abort (går in i v. 16 då).


    Finns det någon där ute som har några kloka eller tröstande ord? Hur går man ens vidare efter detta? Har du gjort en medicinsk abort runt samma vecka och kan berätta lite mer än det som står på nätet om vad man kan förvänta sig eller hur du upplevde det? Känner mig så vilsen och rädd inför nästa vecka, känner inte att det finns någon som jag orkar prata med (förutom min man). 

  • Svar på tråden Medicinsk abort, olika avvikelser
  • Anonym (B)

    Du väljer inte bort ett barn av egoism. Du väljer av logik och empati att skona ett barn från ett liv som antagligen också skulle påverka er vuxna kraftigt. Ett barn med kromosomavvikelser är inte bara fina små DS-barn som klarar sig lika bra som vilken människa som helst utan kan vara såna som ligger som passiva kollin resten av livet med knappt någon livskvalitet att prata om. Med andra ord kan det snarast vara grymt att behålla ett sådant barn, och du skriver att det finns "olika" avvikelser, alltså plural. Det tolkar jag som att det finns flera fel på detta foster, vilket också tyder på att det kan vara ganska svåra fel. Du gör helt rätt för allihop!

    Jag genomförde en abort i den veckan Det var väldigt smärtsamt, men det finns ju smärtstillande på sjukhuset. Jag blödde länge och kraftigt efteråt, dröj inte för länge med att kontakta läkare om du blöder för mycket för att få hjälp med att stoppa upp. Det finns ingen anledning att bli anemisk på kuppen.

  • Anonym (Hej)

    På rul så såg de att något var fel på lillen i magen. 
    Eftersom det var så sent innan vi fick svar så fick vi ansöka om tillstånd. 
    23/12-2012 gjorde jag abort/sent avbrytande. 
    Jag fick all smärtlindring jag ville ha. Kunde åka hem senare på kvällen. Här tror jag det beror mycket på var i landet man är. En del fick dem lille inlindad i filt och hålla om de ville , det gjordes fotavtryck. Jag fick se den liggande i en rondskål. 
    Så tänk igenom vad och hur ni vill och kolla innan vad det finns för möjligheter. 
    Ha med din partner eller en bra kompis, mamma. Ta med tex film el ha med platta så ni kan se film m.m ta led extra kläder.

Svar på tråden Medicinsk abort, olika avvikelser