• Jagärkille

    Svenska kronan sjunker som en sten efter höjning på bara 0,25 procent!

    Läser Aftonbladet och Expressen som där skribenter, LO mm kritiserar höjningen.

    Men höjningen är ju för liten, svenska kronan fortsätter falla efter denna fjantiga höjning medan länder som England och USA ligger på 5 procent.

    Varför vill man rasera värdet på svenska kronan, är det för att man vill tvinga svenskarna till Euro?

  • Svar på tråden Svenska kronan sjunker som en sten efter höjning på bara 0,25 procent!
  • Jagärkille
    Anonym (...) skrev 2023-06-29 12:23:33 följande:

    Vadå "vill", samt, vilka är "man"? 


    De som styr och bestämmer att man endast höjer med 0,25 procent.
  • nernu
    Jagärkille skrev 2023-06-29 12:35:27 följande:
    De som styr och bestämmer att man endast höjer med 0,25 procent.
    Om du inte ens vet att det är riksbanken som ? styr och bestämmer ? över styrräntan så är du kanske inte rätt person att bedöma om de gör rätt.
  • Jagärkille
    nernu skrev 2023-06-29 12:49:36 följande:
    Om du inte ens vet att det är riksbanken som ? styr och bestämmer ? över styrräntan så är du kanske inte rätt person att bedöma om de gör rätt.
    Som i sin tur har regler att förhålla sig, bland annat inflationsmål, du tror att det är riksbanken som bestämmer dessa mål?? Läs på tack..
  • Anonym (Fiskpinne)
    Jagärkille skrev 2023-06-29 12:57:38 följande:
    Som i sin tur har regler att förhålla sig, bland annat inflationsmål, du tror att det är riksbanken som bestämmer dessa mål?? Läs på tack..
    Vilka andra regler har de? Vad mer ska de jobba för?
  • Jagärkille
    Anonym (Fiskpinne) skrev 2023-06-29 12:59:27 följande:
    Vilka andra regler har de? Vad mer ska de jobba för?
    Hoppade du över grundskolan?? Om du vill kan du gå in i riksbanken.se för mer information...
  • nernu
    Jagärkille skrev 2023-06-29 12:57:38 följande:
    Som i sin tur har regler att förhålla sig, bland annat inflationsmål, du tror att det är riksbanken som bestämmer dessa mål?? Läs på tack..
    Nej det tror jag inte. Jag vet. Haha. Riksbanken beslutade om inflationsmålet på 2% efter krisen på 90-talet. Du kanske ska läsa på lite själv. Men gulligt att du försöker. 
  • Jagärkille
    nernu skrev 2023-06-29 15:28:40 följande:
    Nej det tror jag inte. Jag vet. Haha. Riksbanken beslutade om inflationsmålet på 2% efter krisen på 90-talet. Du kanske ska läsa på lite själv. Men gulligt att du försöker. 
    Som sagt, riksbanken är en myndighet under riksdagen, gymnasienivå på detta..
  • Emy88

    Blir så irriterade av att folk inte tycks lära sig! Det är inte 0,25 procent utan 0,25 procentenheter, stor skillnad! 

  • exandthecity
    Jagärkille skrev 2023-06-29 13:03:54 följande:
    Hoppade du över grundskolan?? Om du vill kan du gå in i riksbanken.se för mer information...
    När jag gick i grundskolan var Riksbankens mål/uppdrag fast växelkurs mot utrikeshandelsvägd valutakorg.
  • Tecum

    Håller med om att räntehöjningen var för liten, det biter inte på inflationen. De sa på nyheterna idag att folk har mer pengar tillgängliga än vad experterna trott. Konsumtionen faller inte och därmed inte heller priserna.

    Riksbanken var för senfärdiga när inflationen började stiga, därför behöver de ta i mer idag än vad de annars hade gjort. Redan hösten 2021 när elpriserna skenade skulle man agerat. Men både politiker och ekonomer sov i sina törnrosaslott långt från verkligheten. Man förstod inte att elpriserna slår igenom på precis allt, till skillnad från bensin och dieselpriser.

  • Jagärkille
    Tecum skrev 2023-06-29 19:00:44 följande:

    Håller med om att räntehöjningen var för liten, det biter inte på inflationen. De sa på nyheterna idag att folk har mer pengar tillgängliga än vad experterna trott. Konsumtionen faller inte och därmed inte heller priserna.

    Riksbanken var för senfärdiga när inflationen började stiga, därför behöver de ta i mer idag än vad de annars hade gjort. Redan hösten 2021 när elpriserna skenade skulle man agerat. Men både politiker och ekonomer sov i sina törnrosaslott långt från verkligheten. Man förstod inte att elpriserna slår igenom på precis allt, till skillnad från bensin och dieselpriser.


    PRECIS! Tror de är livrädda för att folk som tagit för höga lån..
  • FuckGoggleAskMe

    Jag avhåller mig från nationalekonomiska spekulationer då jag misstänker att Riksbanken är lite mer insatta än jag är, men det är verkligen inte Riksbanken som beslutar om vi ska gå över till Euro. 

  • Jagärkille
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-29 19:19:02 följande:

    Jag avhåller mig från nationalekonomiska spekulationer då jag misstänker att Riksbanken är lite mer insatta än jag är, men det är verkligen inte Riksbanken som beslutar om vi ska gå över till Euro. 


    Nej, men man kan nästan tro att de medvetet dumpar svenska kronan när de ökar räntan så lite när kronan redan är så extremt svag och nu försvagas ännu mer..
  • Aniiee

    Sjuker som en sten? Nja, idag är den upp mot dollarn 0,71% sedan midnatt och upp 0.26% mot Euron. Förvisso blev det ett bottennapp vi halv nio-tiden och det har varit kräftgång ett par dagar. Senaste 6 månaderna har Kronan sjunkit med 3,3% mot USD ungefär och över längre tid så är det mer, men att kronan skulle sjunka som en sten just nu är inte riktigt sant.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Postman

    Jag utgår ifrån att riksbanken är de som är bäst på att berömma hur mycket det ska höjas. De bör ju ha långt bättre koll än alla oss andra. 

  • FuckGoggleAskMe
    Jagärkille skrev 2023-06-29 19:38:07 följande:
    Nej, men man kan nästan tro att de medvetet dumpar svenska kronan när de ökar räntan så lite när kronan redan är så extremt svag och nu försvagas ännu mer..
    Om ett land har en väldigt svag, instabil valuta får de inte gå med i Eurozonen, så det vore kontraproduktivt. 
Svar på tråden Svenska kronan sjunker som en sten efter höjning på bara 0,25 procent!