• detlurarivassen

    Rimlig betalning för att bygga upp ett företag?

    Situationen är som följer:


    Min svärmor & hennes man är i uppstart av ett företag inom hälsobranschen. Dom har jobbat på idén i två år men vill först nu "göra något av det". Problemet är att det sätt dom jobbar på är helt orimligt, enligt mig. Dom beställer broschyrer på dyra tryckerier samma dag dom ska ger ut, kör produkter till kunder 12 mil bort med egen bil så det blir minus & ingen ekonomisk vinst. Dom försöker hinna skapa en hemsida, bygga ett lager, beställa produkter och samtidigt jobba med annat dagligt arbete. 


    Jag har blivit tillfrågad om jag vill göra vad jag kan, vilket innebär att tex bygga och underhålla en webbshop, skicka produkter, transportera, bygga hemsida, bygga varumärket på social media, skapa videos och foton och ha en överblick över hela verksamheten och därtill sätta deadlines så att allt flyter bättre. Jag räknar med att lägga ca 180h på en månad.


    Jag har hjälpt till under 2v nu och dom är mer ä nöjda med min insats men jag har sagt att jag inte lyfter ett finger mer förrän vi haft ett möte nästa vecka och bestämt exakt vad som ska göras och framförallt vad jag vill ha betalt i pengar.


    Dom vill ha allt i ordning och fungerande Nu, absolut senast i l slutet av augusti, och jag vet att jag kan fixa det. Jag kommer inte bli anställd på löpande månad som det är nu.
    Rimlig betalning för allt det här tänker jag mig kan vara 100 000 kr på faktura, med tanke på hur mycket och bråttom det är. Jag menar om dom ber mig göra 2 saker och köper tjänster från andra folk för resterande så kommer även det kosta mycket + tid. När dom tar in studenter och annat för att hjälpa till så betalar dom 600.-/tim för hjälp, så slår man 600.- x 167 tim (full tid månad) då blir ju det 100 000 kr.


    Tankar?


     

  • Svar på tråden Rimlig betalning för att bygga upp ett företag?
  • Anonym (??)

    Vad är det för studenter som får betalt 600 kr/timme? 

  • detlurarivassen
    Anonym (??) skrev 2023-07-01 21:21:20 följande:

    Vad är det för studenter som får betalt 600 kr/timme? 


    Det är ett exempel, behöver inte vara student just, men alla personer som kommer och hjälper till att packa ordrar etc blir ersatta med 600.-/tim.
  • Anonym (Orimligt)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 21:34:36 följande:
    Det är ett exempel, behöver inte vara student just, men alla personer som kommer och hjälper till att packa ordrar etc blir ersatta med 600.-/tim.
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
  • FuckGoggleAskMe

    Jag skulle oroa mig mer för att det verkar som om de inte drar in någon vinst. Har de en bra företagsplan, planerad budget etc? Kommer företaget att gå runt så de har råd att betala dig något? 


    Annars kanske du lägger ner en massa jobb och de kan inte betala dig, oavsett vad ni kommit överens om. Jag har ingen uppfattning om vad en skälig ersättning skulle vara, Risken finns ju att eftersom ni är släkt så tror de att du nöjer dig med väldigt lite, bra att ni avtalar om detta innan du jobbar mera. 

  • Räkan77

    För din egen skull är det bättre om du söker ett mer stabilt arbete, för det där kommer ju aldrig att hålla. Om det inte är så att de har massor av pengar och det här är ett hobbyprojekt.

  • detlurarivassen
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-01 21:47:22 följande:
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
  • detlurarivassen
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-01 22:01:17 följande:

    Jag skulle oroa mig mer för att det verkar som om de inte drar in någon vinst. Har de en bra företagsplan, planerad budget etc? Kommer företaget att gå runt så de har råd att betala dig något? 


    Annars kanske du lägger ner en massa jobb och de kan inte betala dig, oavsett vad ni kommit överens om. Jag har ingen uppfattning om vad en skälig ersättning skulle vara, Risken finns ju att eftersom ni är släkt så tror de att du nöjer dig med väldigt lite, bra att ni avtalar om detta innan du jobbar mera. 


    Sant. ska ta med mig detta i tanken. Dock betalar dom folk som kommer in och jobbar till & från nu med pengar som kommer in genom sålda produkter, vilket är 600.-/h men ja, en vill ju inte landa i helt åt skogen för lite betalt heller. 
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-01 21:47:22 följande:
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
  • Anonym (ry)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:38:49 följande:
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
    Tror ni att hantverkare och bilmekaniker har en lön på 600 i timmen?
  • Anonym (ET)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:42:02 följande:
    Sant. ska ta med mig detta i tanken. Dock betalar dom folk som kommer in och jobbar till & från nu med pengar som kommer in genom sålda produkter, vilket är 600.-/h men ja, en vill ju inte landa i helt åt skogen för lite betalt heller. 
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-01 21:47:22 följande:
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
    Tolkningsfråga, my ass! 96000 kr i mån för att packa varor?? Är vi i satirforumet?
  • Anonym (H)

    Finns det överhuvudtaget pengar att betala dig med?
    Hälsobranschen skär Inte guld precis och är de i uppstartsfas kan kassan vara skral. Vill du inte jobba gratis (vilket naturligtvis inte är rimligt), ta mötet med dem. Fråga vad planen är, hur ska intäkterna komma in? Att be dig göra alla dessa saker utan att prata ersättning är oproffsigt och ger vibbar av hobbyverksamhet, brist på erfarenhet av företagande och naiv tro på intäkter. Tror du själv att verksamheten kan ge den avkastningen som krävs för att du ska kunna fakturera det du vill? Om inte, dra dig ur.

  • Anonym (H)

    600kr/h för att packa varor? Är det en summa som dessa personer som packar fakturerar? Eller är det bruttolön och arbetsgivaren står även för arbetsgivaravgifter utöver det? Det är en väldigt stor skillnad.

  • Anonym (Tänk till)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:42:02 följande:
    Sant. ska ta med mig detta i tanken. Dock betalar dom folk som kommer in och jobbar till & från nu med pengar som kommer in genom sålda produkter, vilket är 600.-/h men ja, en vill ju inte landa i helt åt skogen för lite betalt heller. 
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-01 21:47:22 följande:
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
    En fullbetald snickare tjänar 223 kr/tim enligt Byggnads kollektivavtal. Snickare som inte är fullbetalda t ex saknar utbildning och har för kort arbetslivserfarenhet tjänar mindre. Företaget tar kanske 600 kr/tim men då ska det företaget fakturerar också täcka arbetsgivaravgift, tjänstepension, försäkringar, verktyg, arbetskläder, kostnad för administration såsom lönehantering och ekonomi, marknadsföring, revisorer, lön till säljare, lokalkostnader, utbildning för personal, sjuklönekostnader, programvarulicenser, datorer, telefoner, mobilabonnemang m m. 

    Om de betalar 600 kr/tim i bruttolön till studenter som packar varor har de verkligen inte koll. Jag skulle inte arbeta åt dem om de inte har ett stort kapital att ta av.

    Om du har ett eget företag och tänker fakturera 600 kr/tim för att bygga upp en webshop och marknadsföring så tycker jag att det är rimligt förutsatt att du har erfarenhet av detta samt att ditt företag står för "verktygen" såsom dator och de licenser som krävs. Om du skulle fakturera 600 kr/tim för att packa varor o dyl så är det orimligt.

    Om du däremot skulle få 600 kr i bruttolön för att utföra jobbet med att sätta upp en webshop, marknadsföring mm så är det helt orimligt. Det finns många företag som skulle göra detta mycket billigare.
  • Anonym (Oj)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:38:49 följande:
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.

    De drivet ett företag men förstår inte skillnaden mellan att köpa in en tjänst som t ex en hantverkare och betala 600 kr i timmen och att betala en anställd 600 kr i timmen i lön? 


    Dessutom verkar du inte heller förstå det. Det kommer aldrig att göra vinst med de lönerna, men deras konkurrenter kommer att jubla, 

    Ingen vettig affärsman betalar så mycket för okvalificerat arbete. Och ingen vettig affärsman tror att en hantverkare får 600 kr i timmen i lön bara för att de fakturerar 600 kr i timmen. De verkar inte förstå något om ekonomi, och inte du heller. 

  • Anonym (korven)

    Gör inte affärer med släktingar/ingifta släktingar.

    Det kommer inte bli bra.

    Dessutom tror du inte på idén. Bättre de anställer extern arbetskraft för det ändamål du ska hjälpa till med.

  • Anonym (Va)

    Hur jäkla girig får man bli?? Varför ska du skinna dina okunniga svärföräldrar på detta sätt?

    Jobbar du svart så ska du inte klaga på vad du får men en rimlig summa kan vara 150:-/timme men inte i klumpsumma utan uträknat per uppdrag. Då har de själva möjlighet att dra i bromsen om de märker att det blir ohållbart dyrt.

  • Anonym (Orimligt)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:42:02 följande:
    Sant. ska ta med mig detta i tanken. Dock betalar dom folk som kommer in och jobbar till & från nu med pengar som kommer in genom sålda produkter, vilket är 600.-/h men ja, en vill ju inte landa i helt åt skogen för lite betalt heller. 
    Anonym (Orimligt) skrev 2023-07-01 21:47:22 följande:
    Det är en totalt orimlig lön. Varför slänger de pengar på folk?
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.
    Men snälla du, tror du att pengarna du betalar till bilmekanikern eller hantverkaren är hans eller hennes lön??? Tycker inte det låter som att någon av er har någon koll.
  • Anonym (Beffy)
    detlurarivassen skrev 2023-07-01 23:38:49 följande:
    Orimlig är en tolkingsfråga. I det här fallet så tycker dom det är en skälig lön för att utföra det dom efterfrågar. En hantverkare ligger ju runt samma, minst. Likaså att lämna in bilen på felsökning. Så dom tycker att hos dom ska man kunna leva om man jobbar.

    Att en hantverkare tar 600 kr/tim betyder inte att det är vad hen får ut i lön, långt ifrån. 


    Ni behöver gå ngn kurs i företagsekonomi innan ni fortsätter försöka starta företag. 

Svar på tråden Rimlig betalning för att bygga upp ett företag?