• Ordföranden

    Köpa bil utan inkomst - risker?

    Stunden har kommit, då jag fått möjlighet att köpa en bil. Givetvis är jag glad över det, men samtidigt fundersam. 


    Priset för bilen är 350 000 kronor, och det är pengar jag har sparat ihop under många år. Eftersom jag inte har en fast anställning eller fast inkomst så kan jag inte få ett lån, vilket jag inte behöver heller nu. 


    Däremot undrar jag, pågrund av att jag inte har någon anställning, minimalt med pengar in genom att jobba & skatta, inget a-kassa, inget socialbidrag, finns det då en risk med att äga ett fordon? Jag menar kommer någon person eller myndighet att fråga hur jag kan betala skatten, försäkring mm? 


    Vad jag i huvudsak gör och hur jag överlever är inte relevant i sammanhanget. 


    Tack får reflektioner.

  • Svar på tråden Köpa bil utan inkomst - risker?
  • Ordföranden
    Drottningen1970 skrev 2023-07-03 17:59:42 följande:

    Det är ju högst relevant på vilket sätt du försörjer dig. Så utan att vilja berätta det kan du inte få svar på din fråga.


    Okej, låt oss säga att jag får in till att överleva via andra vägar än genom bank. Ibland kontanter i icke Svensk valuta, som jag då antingen handlar för i annat land, eller "sätter in" genom att ge till vänner som sedan swishar mig. Ett högst ojämnt flöde av pengar på mitt ändå befintliga bankkonto alltså.
  • Anonym (A)

    Skulle säga att det är totalt vansinne. Köp en bil för 35000:- istället om du absolut ska ha en och spara din buffert! Ingen myndighet kommer att lägga sig i ditt privata ägande så länge du inte t ex ansöker om socialbidrag. Då kommer de först att kräva att du säljer den.

  • Ordföranden
    Anonym (A) skrev 2023-07-03 18:06:42 följande:

    Skulle säga att det är totalt vansinne. Köp en bil för 35000:- istället om du absolut ska ha en och spara din buffert! Ingen myndighet kommer att lägga sig i ditt privata ägande så länge du inte t ex ansöker om socialbidrag. Då kommer de först att kräva att du säljer den.


    Okej, det ligger kanske något i vad du skriver. Ett billigare fordon kan vara smartare, det kan jag medge. Dock kan samma fråga uppstå även vid ett fordon för 100 000 kronor. 
  • Anonym (A)
    Ordföranden skrev 2023-07-03 18:10:24 följande:
    Okej, det ligger kanske något i vad du skriver. Ett billigare fordon kan vara smartare, det kan jag medge. Dock kan samma fråga uppstå även vid ett fordon för 100 000 kronor. 
    Din grundfråga menar du? Nej, ingen kommer att ifrågasätta dig. Om någon skvallrar till Skatteverket för att du har en jättedyr bil så lär de bli nyfikna men de vet inte automatiskt vad du gör av dina pengar.
  • Ordföranden
    Anonym (A) skrev 2023-07-03 18:13:35 följande:
    Din grundfråga menar du? Nej, ingen kommer att ifrågasätta dig. Om någon skvallrar till Skatteverket för att du har en jättedyr bil så lär de bli nyfikna men de vet inte automatiskt vad du gör av dina pengar.
    Tack för svar.
  • Anonym (Milla)

    Finns dock en viss risk att skatteverket kommer börja fundera på var dina pengar kommer ifrån, och de kan ev upptaxera dig om de tror att du tjänar pengar utan att skatta för dem.
    En bil kanske kan leda till anställning?
    Men om jag var du hade jag aldrig lagt 350 000 kr på en bil! Lägg 100 000? Du får en helt ok bil och har en buffert kvar.

  • Tow2Mater

    Har du de 350 000 kronorna sparade på banken eller i madrassen? Gissar du inte kan kopa bilen med kontanter, eller kan man det? Sätter du in dem i bank for att kunna få ut en bankcheck kommer de ju undra var pengarna kommer ifrån....

  • Ordföranden
    Anonym (Milla) skrev 2023-07-03 18:40:39 följande:

    Finns dock en viss risk att skatteverket kommer börja fundera på var dina pengar kommer ifrån, och de kan ev upptaxera dig om de tror att du tjänar pengar utan att skatta för dem.
    En bil kanske kan leda till anställning?
    Men om jag var du hade jag aldrig lagt 350 000 kr på en bil! Lägg 100 000? Du får en helt ok bil och har en buffert kvar.


    Ja den vinkeln är inte helt orimlig, det är mycket möjligt att en anställning kan bli aktuell efter bilköp. Fantastiskt hur FL här kan ändra ens syn lite, kanske ska jag köra på en annan bil för runt 100 000, tack.
  • Ordföranden
    Tow2Mater skrev 2023-07-03 18:45:18 följande:

    Har du de 350 000 kronorna sparade på banken eller i madrassen? Gissar du inte kan kopa bilen med kontanter, eller kan man det? Sätter du in dem i bank for att kunna få ut en bankcheck kommer de ju undra var pengarna kommer ifrån....


    Pengarna finns på mitt konto, där jag sparat. 
  • Anonym (r)

    Skulle vara mer orolig för ditt Swishmönster än att köpa en bil.

  • Anonym (S)

    Vad har du sagt till banken att pengarna kommer ifrån när de gjort sin obligatoriska kundkännedomsundersökning? 

    Jag skulle nog oroa mig mer för att banken stänger ditt konto för misstänkt penningtvätt än frågor kring bilen...

  • Ordföranden
    Anonym (S) skrev 2023-07-03 19:16:53 följande:

    Vad har du sagt till banken att pengarna kommer ifrån när de gjort sin obligatoriska kundkännedomsundersökning? 

    Jag skulle nog oroa mig mer för att banken stänger ditt konto för misstänkt penningtvätt än frågor kring bilen...


    Pengarna för köpet är inte ett problem, dom är vita och beskattade efter att ha jobbat fram till och med Feb i år då jag sa upp mig och ville göra annat. 
  • Anonym (r)

    Det är inte pengarna för bilen som är problemet utan att du inte har en regelrätt inkomst och då tar emot swishar istället.

  • Anonym (Kontantflöde)

    Det är inte gratis att äga en bil. Även om du har pengar nog att köpa den, har du pengar till bilförsäkring, bränsle, service, fordonsskatt, nya däck etc?

  • Anonym (S)
    Ordföranden skrev 2023-07-03 19:26:46 följande:
    Pengarna för köpet är inte ett problem, dom är vita och beskattade efter att ha jobbat fram till och med Feb i år då jag sa upp mig och ville göra annat. 
    Ok

    Men frågan kvarstår...
    Banken har en skyldighet att ha god kundkännedom och de har rätt att stänga kontot med omedelbar verkan vid minsta misstanke om penningtvätt...
    Om de enda pengar du får in är swishar så är det stor risk att de blir misstänksamma...
  • Anonym (Ngng)
    Ordföranden skrev 2023-07-03 18:05:31 följande:
    Okej, låt oss säga att jag får in till att överleva via andra vägar än genom bank. Ibland kontanter i icke Svensk valuta, som jag då antingen handlar för i annat land, eller "sätter in" genom att ge till vänner som sedan swishar mig. Ett högst ojämnt flöde av pengar på mitt ändå befintliga bankkonto alltså.
    Får man göra så?
  • Anonym (Ngng)
    Ordföranden skrev 2023-07-03 19:26:46 följande:
    Pengarna för köpet är inte ett problem, dom är vita och beskattade efter att ha jobbat fram till och med Feb i år då jag sa upp mig och ville göra annat. 
    Men pengarna var ju inte svenska? Dessutom kontant, du måste väl ha satt in dem på banken 

    Skumt. 
Svar på tråden Köpa bil utan inkomst - risker?