• Fanny1224

    Ont i vaderna - propp eller sträckning?

    Hej. Jag har sen en vecka tillbaka haft problem med mina ben. Det började efter att jag ramlade till lite i en båt och slog i mitt smalben. Nästan direkt efter så började det pirra i foten på det benet jag slog i och det gjorde lite ont i knävecket när jag böjde benet. Dagen efter vaknade jag upp med en vad som känns spänd, som att den aldrig slappnar av helt och idag en vecka senare känns den fortfarande så. Även den andra vaden känns spänd men inte lika mycket. Det känns också som myrkryp i vaderna som pirrar ned i fötterna, speciellt när jag ligger ned på rygg. De första tre dagarna hade jag ont i ländryggen och det strålade ned i skinkorna, trodde därför det kom från ryggen men den känns bättre nu medan vaderna fortfarande är påverkade. 


    Googlade såklart på mina symtom och är nu rädd att det ska vara en propp eller kärlkramp i mina vader, men kan man få propp som påverkar båda vaderna? Är det någon här som haft propp i vaden och känner igen mina symtom? Eller har någon haft något annat (snälla inget läskigt eller en skräckhistoria om det inte är absolut nödvändig) som låter liknande? Google bjöd mig nämligen på en härlig buffé av njursvikt, diabetes, tumörer och diverse neurologiska sjukdomar så min hälsoångest triggades ganska fint där. 


    Har en läkartid på fredag för ett annat problem så har tänkt ta upp det där då, men är rädd att om det är en propp så kanske den lossnar och sätter sig i lungan innan dess. Jag försöker lugna mig med att det uppkom i direkt samband med att jag ramlade till i båten och slog i benet och borde därför vara relaterat till det, men min ångesthjärna matar mig med härliga katastroftankar och värsta scenarion.

  • Svar på tråden Ont i vaderna - propp eller sträckning?
  • Ruter

    Det är ytterst ovanligt att få propp i båda benen samtidigt. Är benet svullet, rött och värmeökat? De är de vanligaste symtomen på propp i benet.  Låter som en väldigt bra idé att ta upp det med läkaren. Men då det började i samband med ett fall så skulle jag tro att det mest troligt beror på det. Det kan göra väldigt ont under en längre tid. 

  • Fanny1224

    Tack för svar!


    Jag kan inte se någon rodnad eller några märken, ingen synlig svullnad eller värmeskillnader på vaderna. Men det känns som att de skulle vara svullna, som att man lindat ett bandage för hårt runt dem så det spänner åt typ. Det gör inte så värst ont heller, utan är mer obehagligt. 

  • Ruter

    Något blåmärke efter fallet? Låter inte som en propp I benet. När man har ont i ryggen och ner i benet så kan det ju gå hela vägen ner typ vid ischias, nerv i kläm m.m när man har ont brukar man spänna sig när man går för att förbereda sig för smärtan. Det blir då en felbelastning i benet som sätter sig på musklerna.

    Propp låter väldigt osannolikt med de symtom du har och eftersom de kom efter trauma. Men som du sagt tycker jag du definitivt ska höra med vårdcentralen om det inte gått över tills på fredag. 

  • Ruter

    Tillägg att hade det varit en propp borde det dessutom blivit värre ich värre senaste veckan om inte behandling sats in som jag förstår det på dig har det snarare blivit lite bättre och bättre? 

  • Fanny1224

    Jag fick inget blåmärke på smalbenet men jag kände att jag var lite öm i 2-3 dagar där jag slagit emot.


    Ja det har dag för dag blivit lite bättre, första 2 dagarna efteråt hade jag smärta i fötterna, vaderna, knäveck, baksida lår, skinkor och ländrygg. Det typ strålade från rygg ned till vaderna typ. Nu känner jag lite smärta i ländryggen/övre delen av skinkan när jag går eller vrider mig på ett visst sätt som strålar ned i skinkan och att vaderna är spända och att det är som myrkryp i dem som även pirrar ned i fötterna.


    Men skönt att det inte låter som propp iaf, då är det förhoppningsvis inget jag behöver åka in akut med nu på stört, utan kan vänta tills fredag. 

  • Ruter
    Fanny1224 skrev 2023-07-05 14:34:21 följande:

    Jag fick inget blåmärke på smalbenet men jag kände att jag var lite öm i 2-3 dagar där jag slagit emot.


    Ja det har dag för dag blivit lite bättre, första 2 dagarna efteråt hade jag smärta i fötterna, vaderna, knäveck, baksida lår, skinkor och ländrygg. Det typ strålade från rygg ned till vaderna typ. Nu känner jag lite smärta i ländryggen/övre delen av skinkan när jag går eller vrider mig på ett visst sätt som strålar ned i skinkan och att vaderna är spända och att det är som myrkryp i dem som även pirrar ned i fötterna.


    Men skönt att det inte låter som propp iaf, då är det förhoppningsvis inget jag behöver åka in akut med nu på stört, utan kan vänta tills fredag. 


    På din beskrivning låter det inte som du behöver åka in direkt och kan vänta till fredag. Men är ju jättesvårt att bedöma genom ett forum på internet. Bästa är ju om du är orolig att ringa till 1177 för råd. Då de kan ställa frågor och utreda bättre om det behöver besöka akuten på en gång. 
  • Fanny1224

    Har varit hos läkare nu och han skulle ta lite prover och se om det var brist på något, typ b12 eller järn. Dum som jag var så googlade jag lite när jag kom hem och hamnade på en sida om ALS, och nu är jag livrädd att det här är debuten för den sjukdomen. Det är liksom den sjukdomen jag varit mest rädd för att få eftersom den låter så hemsk. Rynkar på näsan

Svar på tråden Ont i vaderna - propp eller sträckning?