• Torna

    Återkommer beläggning på tungan

    Håller på att bli galen!! I 4-5 år har jag fått en kraftig vitgrå beläggning på tungan så fort jag äter något! Jag har tungskrapa och gör rent men det kommer tillbaka så fort jag äter eller dricker (förutom vatten). Samtidigt får jag även en väldig problematisk slembildning i halsen i samband med dessa tillfällen. Det känns otroligt obehagligt och luktar äckligt vilket jag fått kommentarer om mer än en gång. Har god munhygien och har aldrig haft hål i tänderna. Har sökt vård men blir inte tagen på allvar. Snälla ge mig tips! Hur blir jag av med detta? Att få så ibland vet jag är normalt, men detta är verkligen inte normalt 😰

  • Svar på tråden Återkommer beläggning på tungan
  • Anonym (d)

    Drick bara vatten och borsta och skrapa efter måltid.

  • Torna
    Anonym (d) skrev 2023-07-07 01:13:14 följande:

    Drick bara vatten och borsta och skrapa efter måltid.


    Önskar det vore så lätt 🙈 Lunch på jobbet, äta ute, bortbjuden hos vänner - har man skrapa med sig hela tiden? Det behöver ju ingen annan ha...
  • Anonym (A)

    Alla har beläggning på tungan, man får leva med det.

  • Torna
    Anonym (A) skrev 2023-07-07 10:41:42 följande:

    Alla har beläggning på tungan, man får leva med det.


    Jo men de flesta har så det är övervägande rosa. För mig ändrar hela tungan färg. 
  • Tow2Mater

    Kan vara någon slags svamp. Undvik allt socker och svält ut den. Det kan ta tid. Och ät nyttigt for att hjälpa de goda bakterierna i magen. En pro-biotika kan hjälpa de goda bakteriena också.

  • Anonym (Zink)

    Har du provat att ta zinktabletter? Det tycker jag gör skillnad. (Alltså från apoteket/kosttillskott).

  • Torna
    Anonym (Zink) skrev 2023-07-07 15:43:40 följande:

    Har du provat att ta zinktabletter? Det tycker jag gör skillnad. (Alltså från apoteket/kosttillskott).


    Anonym (Zink) skrev 2023-07-07 15:43:40 följande:

    Har du provat att ta zinktabletter? Det tycker jag gör skillnad. (Alltså från apoteket/kosttillskott).



    Nej inte ren zink. Är det något speciellt märke du rekommenderar? 🙂
  • Torna

    Tow2Mater :

    Tack för tipset! Ska försöka det 😊
    Märker faktiskt att det blir extra problem när jag äter socker 🙈

  • Anonym (Line)

    Har du gått till vc? Låter som svamp!

    Badda med vichyvatten på tungan, så gör man på små bebisar som får svamp på tungan.

  • Olsdotter
    Anonym (Line) skrev 2023-07-07 16:22:39 följande:

    Har du gått till vc? Låter som svamp!

    Badda med vichyvatten på tungan, så gör man på små bebisar som får svamp på tungan.


    Hur ofta ska man badda?

    Borde funka bäst att gurgla, även om det inte är att rekommendera för bebisar...
Svar på tråden Återkommer beläggning på tungan