• Randomiserad

    Vad tycker ni är en OK lön?

    Vilken lönenivå skulle du vara nöjd med för egen del och vad anser du är en bra lön rent generellt? 

    Förutsättningen är ett heltidsjobb och medelålder på arbetstagaren, 40-50 år. 


    Självklart skiljer lönenivå på sektor, bransch och tusen andra faktorer. Frågan är mer magkänsla vad just du anser är en OK lön för egen del och vad du anser är en bra lön rent generellt. 

     

  • Svar på tråden Vad tycker ni är en OK lön?
  • Core

    Ett normalt svenneliv i medelstor stad kräver minst 37 helst 40 brutto om man ska ha det bra. Allt är s klart relativt, men som 40 år bör man ligga över 40 åtminstone 

  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Chef) skrev 2023-07-11 00:47:53 följande:
    Det är för att Byggnads inte vill ha in utländska byggarbetare på den svenska arbetsmarknaden. 
    Jo, jag förstår det egentligen men det blir väldigt orättvist mot de svenskar som jag anställer. De svenskar som klagar hänvisar jag förstås till Byggnads att det är så deras kollektivavtal ser ut men är inte kollektivavtalet då diskriminerande p g a etnicitet? Eller det kanske inte går att diskriminera p g a svensk etnicitet.
  • Anonym (peja)

    Allt är relativt. Är själv 34 år software engineer i Stockholm och har en lön på 90 000 kr i månaden brutto på ett stort amerikanskt företag (FANG) och är inte speciellt nöjd med min lön jämfört med vad andra tjänar. I USA på samma företag hade det varit minst 200 000 kr i månaden brutto. Men kommer troligtvis komma upp i 120 000 kr i månaden snart då jag är på gång att bli befordrad till senior ingenjör.


    Det beror alltså helt på yrke. Jag klarar mig ju fint med 90 000 kr i månaden med men samtidigt vill man ju bli betald det som man anser sig vara värd och det andra får för motsvarande arbete.


    Annars skulle jag säga antal tusen kronor i ålder är en helt bra lön (ganska genomsnittlig). Antal tusen kronor gånger 2 i ålder (alltså 70 000 kr i månaden vid 35 års ålder) är mer än dom flesta tjänar, så skulle säga att det är en väldigt bra lön men ja, allt är relativt som sagt, förstår att dom flesta inte kommer upp i dessa löner.

  • Drottningen1970
    Anonym (Förstår inte) skrev 2023-07-11 12:28:47 följande:
    Jo, jag förstår det egentligen men det blir väldigt orättvist mot de svenskar som jag anställer. De svenskar som klagar hänvisar jag förstås till Byggnads att det är så deras kollektivavtal ser ut men är inte kollektivavtalet då diskriminerande p g a etnicitet? Eller det kanske inte går att diskriminera p g a svensk etnicitet.
    Fast alltså själva vitsen med lagen är ju att man INTE ska anställa från utomlands och till låga löner Som det var förut med lönedumpning som följd. Man MÅSTE inte ge en svensk 10 papp mindre, däremot väljer man istället för superbillig atbetskraft utifrån att istället anställa från svenska marknaden till normala löner. Känns som om du missförstått syftet och tror att det är till den svenska arbetstagarens nackdel. Det är det såklart inte.
  • Drottningen1970
    Anonym (peja) skrev 2023-07-11 12:34:31 följande:

    Allt är relativt. Är själv 34 år software engineer i Stockholm och har en lön på 90 000 kr i månaden brutto på ett stort amerikanskt företag (FANG) och är inte speciellt nöjd med min lön jämfört med vad andra tjänar. I USA på samma företag hade det varit minst 200 000 kr i månaden brutto. Men kommer troligtvis komma upp i 120 000 kr i månaden snart då jag är på gång att bli befordrad till senior ingenjör.


    Det beror alltså helt på yrke. Jag klarar mig ju fint med 90 000 kr i månaden med men samtidigt vill man ju bli betald det som man anser sig vara värd och det andra får för motsvarande arbete.


    Annars skulle jag säga antal tusen kronor i ålder är en helt bra lön (ganska genomsnittlig). Antal tusen kronor gånger 2 i ålder (alltså 70 000 kr i månaden vid 35 års ålder) är mer än dom flesta tjänar, så skulle säga att det är en väldigt bra lön men ja, allt är relativt som sagt, förstår att dom flesta inte kommer upp i dessa löner.


    Fast om du bodde i USA skulle du också behöva kalkylera för andra kostnader. Ha en buffert för om du skulle bli arbetslöst, Sjukskriven, Om du ville att dina barn skulle gå på dagis eller universitet etc. Du tjänar kanske mindre, men har större grundläggande trygghet.
  • Anonym (LL)

    2021 var medianlönen, 20-65 år, 32 000:-/månad i Sverige.

  • Anonym (Realistisk)

    Ok lön - 30k
    Bra lön 40k, eller mer såklart

  • Randomiserad
    Anonym (AJ) skrev 2023-07-11 08:40:51 följande:

    Ok: 30 000 kr
    Bra: 40 000 kr


    Bara för klargörande - menar du brutto eller netto? 
  • Bejje
    Anonym (AJ) skrev 2023-07-11 08:40:51 följande:

    Ok: 30 000 kr
    Bra: 40 000 kr


    Jag drar in ca 40k brutto. Är absolut inte nöjd med det, men det funkar.
    Har ingen chefsposition vilket det snackas mycket om i tråden.

    Kommer dock troligen jobba lite extra utöver mitt vanliga jobb för att dra in mer framöver, men hade så klart önskat minst 10k mer i månaden för att slippa det.
  • Anonym (Libbsticka)

    Min lön är 53 k brutto, det är en okej lön, får ut 39 k.

    En bra lön hade varit 60-65 k brutto, för mig som inte är chef.

  • Kirenaj68

    Kan bara svara för egen del och jag får ca 26 000 i näven per månad. Det är jag nöjd med. Kan inte leva som en krösus, men har heller inga problem med att lägga undan en slant varje månad.

  • Bejje
    Kirenaj68 skrev 2023-07-13 22:46:15 följande:

    Kan bara svara för egen del och jag får ca 26 000 i näven per månad. Det är jag nöjd med. Kan inte leva som en krösus, men har heller inga problem med att lägga undan en slant varje månad.


    Ja du låter i min mening som en mer "normal arbetare" än alla andra som skriver här i tråden med allt mellan 50 till 120 k per månad.


     


    De som skriver det tillhör inte de normala bara så att alla förstår det.
    Att ha löner i den klassen innebär att man troligen inte är någon normal polis, inte någon normal undersköterska, inte någon normal lärare och definitivt ingen städare eller har ett jobb på snabbmatsrestaurang.  Kan säkert rabbla upp en helvetes massa andra jobb som inte ingår i den löneklassen, men härpå famijeliv så skriver tydligen mest bara de mest välbärgade.

    De med chefsroller, de med avancerade programmeringskunskaper och andra yrken som medelsvensson inte har.

  • Kirenaj68
    Bejje skrev 2023-07-13 22:53:48 följande:

    Ja du låter i min mening som en mer "normal arbetare" än alla andra som skriver här i tråden med allt mellan 50 till 120 k per månad.


     


    De som skriver det tillhör inte de normala bara så att alla förstår det.
    Att ha löner i den klassen innebär att man troligen inte är någon normal polis, inte någon normal undersköterska, inte någon normal lärare och definitivt ingen städare eller har ett jobb på snabbmatsrestaurang.  Kan säkert rabbla upp en helvetes massa andra jobb som inte ingår i den löneklassen, men härpå famijeliv så skriver tydligen mest bara de mest välbärgade.

    De med chefsroller, de med avancerade programmeringskunskaper och andra yrken som medelsvensson inte har.


    Ja. Nog är jag både normal och arbetare, hahaha . Jag jobbar som sjöman. Har en bit upp till 50k dock
  • Bejje
    Kirenaj68 skrev 2023-07-14 16:54:44 följande:
    Ja. Nog är jag både normal och arbetare, hahaha . Jag jobbar som sjöman. Har en bit upp till 50k dock
    Jag tjänar ungefär som du om jag inte har någon övertid eller extra betalning.
    En bra månad så blir det 30 000+ efter skatt på grund av antingen övertid eller beredskap som jag har var 7e vecka.

    De månader som jag får 26 efter skatt är jobbiga då det är lite för lite för mig att klara mig bra på, men får jag 28 eller 30+ så är det en rätt bra månad.
  • Studentpappa

    Efter att ha passerat +60 kkr/mån börjar jag bli hyfsat nöjd. Det är ju inte bara lämpligt med pengar varje månad som trillar in utan det gör ju underverk för tjänstepensionen.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mycket)

    Jag tjänar 68 000 + ca 10 000 i bonus i månade. Har nästan 30 års erfarenhet inom IT och är just nu lösningsarkitekt. Min man tjänar runt 40 000 inom landstinget. Jag tycker jag har fruktansvärt mycket i lön..skäms nästan lite.

Svar på tråden Vad tycker ni är en OK lön?