• Hjelm

    Husbilsfolk - se hit!

    Jag har hyrt husbil i ett par somrar och har blivit helt frälst i det sättet att resa och semestra på. Jag är nu väldigt sugen på att köpa min första egna.

    Då jag inte är gjord av pengar får det bli att starta med en bättre begagnad. Den får gärna vara ganska enkel och ha gammaldags charm, men jag vill inte ha ett renoveringsobjekt utan något fullt fungerande. Fungerande kyl och spis är ett absolut måste, liksom toa och helst även duschmöjlighet även om det inte är helt nödvändigt.

    Jag är självklart medveten om att man får det man betalar för. Jag är jätteglad om jag hittar en duglig nybörjarhusbil för mellan 50 och 75 000, men jag är samtidigt beredd att lägga lite mer för en som känns riktigt bra. En som går bra och är billigare i drift är värd ett högre inköpspris.

    Ni som är erfarna, vad är särskilt bra att tänka på?

  • Svar på tråden Husbilsfolk - se hit!
  • Agda90

    Äldre fordon går sönder. Hitta en vettig verkstad som inte tar betalat bara för att du säger "Hej" om du inte är händig själv.

  • nattuw
    Hjelm skrev 2023-07-13 11:57:54 följande:
    Husbilsfolk - se hit!

    Jag har hyrt husbil i ett par somrar och har blivit helt frälst i det sättet att resa och semestra på. Jag är nu väldigt sugen på att köpa min första egna.

    Då jag inte är gjord av pengar får det bli att starta med en bättre begagnad. Den får gärna vara ganska enkel och ha gammaldags charm, men jag vill inte ha ett renoveringsobjekt utan något fullt fungerande. Fungerande kyl och spis är ett absolut måste, liksom toa och helst även duschmöjlighet även om det inte är helt nödvändigt.

    Jag är självklart medveten om att man får det man betalar för. Jag är jätteglad om jag hittar en duglig nybörjarhusbil för mellan 50 och 75 000, men jag är samtidigt beredd att lägga lite mer för en som känns riktigt bra. En som går bra och är billigare i drift är värd ett högre inköpspris.

    Ni som är erfarna, vad är särskilt bra att tänka på?


    Jag hade en bekant som letade efter en husbil. Priserna för en hygglig husbil som var pålitlig och inte kräver allt för mycket jobb låg mellan 500 000 och 750 000. Utbud och efterfrågan matchade inte varandra vilket drev upp priserna på de objekt som inte var att betrakta som gör-det-själv.

    Med reservation för att Covid-19 och räntehöjningarna kan ha balanserat marknaden.

    Med det sagt så skulle jag börja med att titta på chassi och motor för att försäkra mig om att bilen har en stabil grund. Om du själv saknar kunskaper så ring runt på några besiktningar och hör om de kan hjälpa dig med en genomgång. Sedan bör du kontrollera att det inte finns några vattenskador, att värmen fungerar, att gasolsystemet är tätt och att ventilationen fungerar som den ska.

    Jag tar då för givet att du redan titta på ekonomin så att du vet att skatt, försäkring och driftskostnader hamnar på en nivå som gör att du har råd att använda husbilen.
  • juthambitzs

    Underhåll är nyckeln! En välunderhållen husbil med högre miltal kan ofta vara ett bättre köp än en med lågt miltal men dålig historik. Se till att allting fungerar som det ska under ditt besök och ta gärna med en kunnig vän. Och kom ihåg, likt husbilen, kan även semesterformerna variera; ibland kan det vara värt att rent a boat för att få en ny vinkel på ditt äventyr. Investera tid och kärlek i ditt husbilssökande och du kommer att hitta rätt följeslagare för vägarna som väntar.

  • Litorina

    Kompisar till mig la ner sina husbilsdrömmar av säkerhetsskäl. Så kolla krocktest innan ni köper. 

Svar på tråden Husbilsfolk - se hit!