• Agdaa

    Kontantuttag på bank?

    Går det överhuvudtaget att göra längre med deras storebrorsfasoner?

  • Svar på tråden Kontantuttag på bank?
  • Bejje
    Bejje skrev 2023-07-20 00:01:09 följande:
    Oftast inte alls, men det händer t.ex. när man varit utomlands och kommit gem med pengar som inte använts.

    Måste tillägga att jag inte använt Familjelivs forum på några år, men har nu kommit tillbaka och ser att inget som folk klagat på har blivit fixat än.


    En Sak är att man inte kan redigera felstavade inlägg som mitt ovan.


    Varför tillåter typ alla det men inte familjeliv.


    Jag vet att jag klagade på detta för typ 5 år sedan, men ingen på familjeliv lyssnar, de vill helt enkelt inte att man ska kunna fixa felstavningar och felformulerade inlägg.

    Tappar hakan när jag ser det här. Finns det ingen vettig person på familjeliv?

  • Agdaa
    frukostflingor skrev 2023-07-19 23:15:26 följande:

    Vem använder kontanter på 2000-talet? 😂 


    de som är smarta
  • viktorjohan
    frukostflingor skrev 2023-07-19 23:15:26 följande:

    Vem använder kontanter på 2000-talet? 😂 


    Jag har 10.000 kr i kontanter hemma. En säkerhet i händelse av kris/krig. Jag har också konserver och annat i en låda av smma anledning. Till vardags använder jag bara kontanter när jag reser till länder där kontantfria lösningar inte finns. 
  • Bejje
    viktorjohan skrev 2023-07-20 03:45:38 följande:
    Jag har 10.000 kr i kontanter hemma. En säkerhet i händelse av kris/krig. Jag har också konserver och annat i en låda av smma anledning. Till vardags använder jag bara kontanter när jag reser till länder där kontantfria lösningar inte finns. 
    Själv reser jag inte till länder där kort inte funkar.
    För mig är kortbetalning lika självklart som fungerande skolgång, fungerande polis, en fungerande demokrati.

    Om länder inte kan upprätthålla sådana saker så vill jag inte besöka landet.
    Samma sak med kortbetalning. Kan de inte ha ett fungerande system för det så är det ett skitland.

    Sen har vi ju länder där kontantbetalning fortfarande är väldigt vanligt, som USA, men där kortbetalning funnits länge. Det är helt OK. Vill folk betala med kontanter så är jag inte mot det, så länge kortbetalning erbjuds.
  • Agdaa
    viktorjohan skrev 2023-07-20 03:45:38 följande:
    Jag har 10.000 kr i kontanter hemma. En säkerhet i händelse av kris/krig. Jag har också konserver och annat i en låda av smma anledning. Till vardags använder jag bara kontanter när jag reser till länder där kontantfria lösningar inte finns. 
    Jag oxå, borde vara en självklarhet för alla men många kommer inte att klara en kris
  • Agdaa
    viktorjohan skrev 2023-07-20 03:45:38 följande:
    Jag har 10.000 kr i kontanter hemma. En säkerhet i händelse av kris/krig. Jag har också konserver och annat i en låda av smma anledning. Till vardags använder jag bara kontanter när jag reser till länder där kontantfria lösningar inte finns. 
    Jag oxå, borde vara en självklarhet för alla men många kommer inte att klara en kris
  • frukostflingor
    viktorjohan skrev 2023-07-20 03:45:38 följande:
    Jag har 10.000 kr i kontanter hemma. En säkerhet i händelse av kris/krig. Jag har också konserver och annat i en låda av smma anledning. Till vardags använder jag bara kontanter när jag reser till länder där kontantfria lösningar inte finns. 
    😂 
  • callmepreggoornot
    Agdaa skrev 2023-07-20 14:53:37 följande:
    Jag oxå, borde vara en självklarhet för alla men många kommer inte att klara en kris
    Så vad var då problemet?
  • frukostflingor

    Det är så roligt med alla dessa som tror att kontanter är lösningen i en kris, finns det inget internet eller ström kan du ändå inte handla mat för dina kontanter då kassorna kräver ström och internet. 

  • viktorjohan
    frukostflingor skrev 2023-07-21 21:59:11 följande:

    Det är så roligt med alla dessa som tror att kontanter är lösningen i en kris, finns det inget internet eller ström kan du ändå inte handla mat för dina kontanter då kassorna kräver ström och internet. 


    Jag är övertygad om att det ganska snabht kommer uppstå en marknad där kontanter blir betalmedel. Det kommer alltid finnas både säljare och köpare. Jag handlar tex mina ägg direkt av en bonde I dag. 
  • jeanette02

    Ja du kan ta ut på vissa ställen, men större summor måste aviseras 3 år innan. 

    Ja, jag tycker bankernas service är urdålig. Men deras arbetsplatser försvinner ju också mer och mer iom det kontant lösa samhället. 
    Många banker är ju helt kontantlösa särskilt ute i mindre städer. Snart finns väl knappt bankomater häromkring. En bank som inte kan hantera lite kontanter är inte ens värt att kalla en bank egentligen. 

    Tror som viktorjohan, i händelse av en större långtgående kris blir kontanter o även annat hårdvaluta. Då kan man stå där med sin swisch och andra banktjänster med pengar som inte finns. 

  • jeanette02
    frukostflingor skrev 2023-07-19 23:15:26 följande:

    Vem använder kontanter på 2000-talet? 😂 


    Jobbar du på banken eller? 
    Tycker alltid det är bra att ha lite kontanter på mig och även hemma. Likaså att mina barn ser pengar ibland. När de ska betala. De har kort, swish o allt sånt men de har ingen riktig verklighetskoppling. De får man bättre när man faktiskt ser pengarna. 
    Så därför använder vi kontanter ibland för mindre köp t ex de köper godis, en bok eller dylikt.
    Det är bra tycker jag. 
  • Agdaa
    frukostflingor skrev 2023-07-21 21:59:11 följande:

    Det är så roligt med alla dessa som tror att kontanter är lösningen i en kris, finns det inget internet eller ström kan du ändå inte handla mat för dina kontanter då kassorna kräver ström och internet. 


    Ha ha, det är så roligt att du tror att du kommer någonstans med ditt kreditkort när allt stängs ner Kyss
  • Mr Obvious

    Det är insättning av kontanter som är besvärligt, inte uttag.
    Visst kan de fråga vad du ska ha pengarna till, men det är bara att säga tt man ska köpa en bil, eller liknande, De gör ingen annan kontroll.
    Det är mycket värre om man ska sätta in pengar. Har man t.ex sålt en bil och vill sätta in kontaqnterna så vill de ha en kopia av köpekontraktet.

    Jag hade tidigare Forek Bank, och de är mycket duktiga på att hantera kontanter, eftersom det är en av de viktigaste delarna i deras affärsidë. Jag kunde utan förvarning ta ut 35 000:- för att köpa ett musikinstrument, och förmodligen går det bra med mycket större summor. De frågade vad jag skulle ha pengarna tillm och jag svarade som det varm att jag skulle köpa ett musikinstrument. Inga problem.

    Jag har dock inte så stort behov av kontanter, så jag avslutade hos Forex när de började ta 20:- per månad för att ha konto där. Jag klarar mig med Skandiabanken, som kanske är den enda bank där man kan ha konto och internetbank gratis (svara gärna om ni känner till fler).
    De är dock värdelösa på kontanter, eftersom de inte har några kontor.
    Kort hos Skandiabanken kostar pengar, men det är ändå bäst att ha ett kreditkort på något annat ställe, t.ex något av bensinbolagen eller Morrow Bank (hette förut Komplett Bank). Där kan man få kort gratis med 0.5% bonus. Det finns kort med högre bonus , men de har en årsavgift.

  • Kallemjau

    Det går att få ut ganska mycket kontanter i en bankomat om man har lite framförhållning. 15000 kr på en period om fyra dagar. på en månad får du alltså ut ca 120.000 kr i kontanter. 

  • Bejje
    Kallemjau skrev 2023-07-22 18:42:26 följande:

    Det går att få ut ganska mycket kontanter i en bankomat om man har lite framförhållning. 15000 kr på en period om fyra dagar. på en månad får du alltså ut ca 120.000 kr i kontanter. 


    Visst, men ska du sätta in bara några tusen kronor så ska det ganskas och kollas. Man orkar ju knappt bry sig om att sätta in pengar nu för tiden för det är för mycket kontroller och för mycket krångel.

    Men ska jag vara ärlig så behöver jag knappt det nu för tiden. Är väl om man varit iväg och rest och har utländsk valuta då, men aldrig annars.

    Annars var det många år sedan jag sålde något och fick kontanter och var tvungen att sätta in dom, men då var blåljuset på och man skulle kontrollera var pengarna kom ifrån.
Svar på tråden Kontantuttag på bank?