• azalea1

    Arbetet kräver promenad trots skada

    Jag jobbar sedan ett år inom vården landsting och är timanställd. 
    Två gånger i veckan är det promenad i samband med lunchen på arbetstid.
    För ett halvår sedan fick jag en svår ledband skada i knät som gör att jag inte kan gå promenader, det är precis så jag klarar av att jobba. 
    Jag sa till chefen att ta bort promenaden på mitt schema jag kan jobba istället under några månader. 
    Redan nästa vecka sa chefen till mig, kom nu ska vi gå promenad! Alla tjatar på mig att jag måste gå promenad varje vecka. 
    Men jag kan inte gå!
    Vad ska jag göra?
    Är det bättre att jag inte kan jobba alls än att jag ska tvingas ut på promenad?
    Ingen lyssnar på mig. Ibland har jag inte orkat säga emot och gått med och sedan inte kunnat gå till brevlådan på en vecka pga smärtan  .Det kommer ju aldrig läka sig om jag ska tvingas gå med flera gånger i veckan... Varför kan inte arbetsgivaren ge mig annan aktivitet?


    Ont
  • Svar på tråden Arbetet kräver promenad trots skada
  • Anonym (Ebba)

    Sjukt! Så korkad arbetsplats. Måste du jobba där? Går det inte att hitta något annat? Kanske du kan be facket om hjälp? Jag har aldrig gjort det själv, men det borde väl gå att få hjälp där. När jag har jobbat på konstiga ställen så har jag kunnat söka andra jobb. 

  • Anonym (Bella)

    Korkad chef! Vill hen inte att du ska läka och bli frisk? 

    Det rimliga är väl att du ägnar dig åt någon annan typ av friskvård när de andra  promenerar. Annars får du väl sjukanmäla dig den stunden. 

  • Anonym (.)

    Ta med kryckor och börja hoppa med. När de frågar varför du har kryckor förklarar du läget. Att det inte funkar att gå och eftersom det är obligatoriskt får du väl hoppa med. De lär få så dåligt samvete att du antagligen inte hinner mer än 10m.

    Jag skulle gissa på att orsaken till promenaden är att man vill umgås och främja sammanhållningen i gruppen, vilket jag iofs tycker är bra. Finns det möjlighet att du lånar en cykel och cyklar i gångtakt? Jag har en korsbandsskada och har cykling som en del av mitt rehabprogram.

  • annabellelee

    Självklart måste du vara tydlig med att du inte KAN gå. AG verkar tro att du maskar? Halta inte med och skada dig själv, utan var tydlig. Ta med sjukintyg om AG inte tror dig. Kontakta facket om AG inte slutar tjata. Var tydlig, vänlig men bestämd även mot kollegor - "jag är skadad, jag kan inte, utan måste läka. Sluta omedelbart!"

  • rosesarewhite

    Promenad i samband med lunch?
    Har ni betald lunch då för annars kan din chef inte bestämma vad du ska göra under din lediga tid.

  • Anonym (Eva)

    Skicka ett mejl till chef och hr där du i trevlig ton berättar om din operation och bifoga information om förväntad tid för läkning och läkarens rekommendationer hur du ska sköta ditt knä under tiden. Skriv att du pga detta tyvärr inte kommer att kunna delta i promenaderna under den tiden. Just hur lång tid läkningen beräknas ta är viktigt att få med. Chefen verkar ha trott att det rörde sig lm några dagar. 

  • azalea1

    Jag sa till chefen att jag inte kan gå på promenader på några månader, ändå tjatar de varje vecka. De vet att jag har ont för det är det enda jag pratar om.
    Ändå säger de, nu är det promenad! Kom nu så går vi!
    Jag får dåligt samvete varje gång jag säger att nej jag kan inte gå med trots att jag verkligen inte ska ha dåligt samvete alls.
    Arbetskamraterna tjatar med. De fattar inte. 
    Hoppas de själva får ont så de förstår vad det innebär att inte kunna gå till brevlådan på en vecka. Jag haltar ju på jobbet och har så ont så jag blev svimfärdig en dag på jobbet. 
    Då säger de kom nu så går vi!

  • Anonym (Steff)

    Det enda rimliga i det här läget är att gå till läkare och få ett sjukintyg som preciserar vad du bör och inte bör göra med ditt knä. 


    Har du inte ett rehabprogram som du kan göra istället för promenaden? 

  • Core
    rosesarewhite skrev 2023-07-22 09:46:56 följande:

    Promenad i samband med lunch?
    Har ni betald lunch då för annars kan din chef inte bestämma vad du ska göra under din lediga tid.


    Det låter som ett kommunalt påhitt, vilket innebär att det är under arbetstid.

    Vi har inte hela historien, det kan vara så att en lugn promenad snar skulle gynna skada och hälsa på TS, annars har jag svårt att se varför man skulle pusha för att få med henne
  • Anonym (Steff)

    Det står ju i TS att det är promenad på arbetstid det gäller. Det är alltså betald tid.

    Har man så ont att man inte kan gå en promenad på flera månader så bör man nog hitta alternativa träningsmetoder. Det är rejält skadligt för kroppen att bli stillasittande i flera månader. 

  • azalea1

    Jag är inte stillasittande, jag går och står mycket i arbetet, därför får jag ont och det kan inte läka sig.
    Jag får cykla och simma enligt läkaren. Men inte springa och promenader tills jag är smärtfri.
    Håller jag på att gå promenader med dem i rask takt, för de ska gå fort för att bränna fett, så kan jag till slut inte jobba alls.
    Därför borde chefen ge mig en annan aktivitet istället för promenad, tex gummiband eller nåt.
    Jag förstår bara inte varför de tjatar på mig när jag sagt att det kommer ta 6 mån -2 år innan jag är smärtfri. 
    Får jag sparken för detta så kan jag väl bara tacka och ta emot då. Det var ju ändå ingen bra arbetsplats för mig.

  • Anonym (Eva)

    Om läkaren säger att du inte får gå och det är en stor del av ditt jobb så ska du ju bli sjukskriven. 

  • Anonym (Ebba)
    azalea1 skrev 2023-07-23 13:02:13 följande:

    Jag är inte stillasittande, jag går och står mycket i arbetet, därför får jag ont och det kan inte läka sig.
    Jag får cykla och simma enligt läkaren. Men inte springa och promenader tills jag är smärtfri.
    Håller jag på att gå promenader med dem i rask takt, för de ska gå fort för att bränna fett, så kan jag till slut inte jobba alls.
    Därför borde chefen ge mig en annan aktivitet istället för promenad, tex gummiband eller nåt.
    Jag förstår bara inte varför de tjatar på mig när jag sagt att det kommer ta 6 mån -2 år innan jag är smärtfri. 
    Får jag sparken för detta så kan jag väl bara tacka och ta emot då. Det var ju ändå ingen bra arbetsplats för mig.


    Nej, de verkar ju helt oempatiska, där kan du ju knappast stanna. Sök annat och säg nej till promenader under tiden. Jag tror inte att du får sparken för detta så sök annat i lugn och ro.  
  • Anonym (Bella)
    azalea1 skrev 2023-07-23 13:02:13 följande:

    Jag är inte stillasittande, jag går och står mycket i arbetet, därför får jag ont och det kan inte läka sig.
    Jag får cykla och simma enligt läkaren. Men inte springa och promenader tills jag är smärtfri.
    Håller jag på att gå promenader med dem i rask takt, för de ska gå fort för att bränna fett, så kan jag till slut inte jobba alls.
    Därför borde chefen ge mig en annan aktivitet istället för promenad, tex gummiband eller nåt.
    Jag förstår bara inte varför de tjatar på mig när jag sagt att det kommer ta 6 mån -2 år innan jag är smärtfri. 
    Får jag sparken för detta så kan jag väl bara tacka och ta emot då. Det var ju ändå ingen bra arbetsplats för mig.


    Kan det vara ett alternativ att du följer med, men på cykel?
Svar på tråden Arbetet kräver promenad trots skada