• Anonym (Fel)

    Hormonspiral?

    Hej! jag har ätit p-piller ca ett halvår och känner att jag vill testa nått nytt pga de fruktansvärda biverkningarna (humörsvängningar, irritation, nedstämdhet osv) och att jag har svårt att komma ihåg pillret varje dag. Jag funderade på att skaffa en hormonspiral, då jag läst att den ger mindre biverkningar då hormonerna främst utsöndras lokalt. Därför undrar jag om det är någon som har använt hormonspiral som har egna upplevelser, vilka biverkningar fick ni på humöret?
    Jag är även orolig att jag ska få långdragen blödning i början som jag har hört att vissa får, och att spiralen ska kännas under sex. Är det något som ni har varit med om? 

  • Svar på tråden Hormonspiral?
  • Pixie99

    Jag själv skaffade hormonspiral (Kyleena) för rätt länge sedan eftersom jag inte kan ta minipiller utan att må fruktansvärt dåligt.

    Hormonspiral är i princip 100% säker, vilket är tämligen unikt; varken vanliga p-piller eller minipiller är det. Med pillren tidigare upplevde jag en rejält minskad sexlust, men med spiralen har jag inte upplevt några sådana effekter. I mitt fall var det snarare tvärtom, jag uppfattade att jag fick en kraftigt ökad lust och förmåga till orgasm. Det kan naturligtvis ha med att göra med att slippa tänka på kondom eller andra skydd utan bara kunna ha sex när och där man vill.

    Du behöver inte vara orolig att spiralen ska kännas under sex, det gör det absolut inte. Min makes penis är definitivt inte liten, varken på bredden och längden men spiralen ger inget obehag för någon av oss, ens under riktigt djup penetration. Spiralen påverkas inte av sex och sitter som berget.

    Att sätta in spiralen var inget större ingrepp; inte trevligt men inte mer jobbigt än en rutinundersökning. Vissa upplever en mindre smärta vid insättningen, men i mitt fall var det inget större obehag alls annat än att det är lite olustigt såklart.

    Efter insättningen hade jag förlängda blödningar under en period. De första menstruationerna var riktigt svåra, och jag hade små mellanblödningar hela tiden. Efter ett par månader slutade även detta och mensen blev regelbunden. Idag har jag en mycket lätt mens som håller i sig en dag och inget mer. Jag har varken gått upp i vikt eller upplever några hormonella störningar som huvudvärk, illamående eller flytningar.

  • Anonym (Holygirl)

    Kan inte rekomendera.
    Hade hormonspiral i 2-3år.
    Det kändes hela tiden som jag hade något som inte skulle vara där. Jag fick även svamp, måste varit av den för jag har inte haft det igen sedan jag tog bort den. Sen fick jag även fläckar i pannan när jag solade.

    Men alla är olika, så testa dig fram

  • Anonym (Mire)

    Haft Mirena i två omgångar och jag är jättenöjd. Den första gjorde att mensen försvann nästan direkt och sedan märktes den inte mycket. Den andra efter bebis tog lite tid först efter andra eller tredje mensen avtog den och försvann nästan helt för att småblöda lite men nu är det borta.

  • Anonym (Kram)

    Jag har haft två olika hormonspiraler i två omgångar (samt kopparspiral). 

    Fördelar:

    ? Mensen försvann efter några månader med spontana småblödningar. 

    ? Slapp tänka på p-piller eller andra preventivmedel.

    Nackdelar:

    ? Insättningen var för mig enormt smärtsam. Ju fler insättningar jag gjort, desto smärtsammare. Sista gången jag satte in den så skrek jag högt för det gjorde så förbenat ont. Men alla är olika och för mig var första insättningen inte världens grej. Förstår inte riktigt vad som hänt men har blivit riktigt känslig där nere. Från att inte känna av när de "svabbar" när de testar vid cellprov till att tycka att det faktiskt gör ont. Underligt. 

    ? Jag fick stora hemska finnar, nästan bölder, på axlar/rygg/bröstkorg/ansikte. Jag har, sedan början av puberteten, haft problem med finnar men det här var extremt. Jag kände mig inte bekväm att bära linne och använde smink för att dölja finnarna. Detta var den stora anledningen till varför jag tog ut spiralerna. Det hände bägge gångerna (två olika märken). Såfort jag tog ut spiralerna så försvann problemet. 

    ? Påverkade humöret; tyvärr. Jag blev känsligare. Jag har inte mått så bra rent känslomässigt sedan jag slutade med hormonella preventivmedel helt och hållet. 

    Det här är min subjektiva upplevelse. Jag kommer aldrig mer sätta in en spiral igen. Jag orkar helt enkelt inte experimentera med min kropp längre. Men vi är alla olika och påverkas olika. Jag tycker absolut du ska testa, det kan ju bli jackpott för din del. Jag önskar verkligen att jag kunde använda hormonspiral för fördelarna var så enormt sköna. 

    Lycka till! :)

  • Anonym (Nöjd)

    Jag har haft Mirena i två omgångar.

    Det var fasansfullt att sätta in dem. Aldrig upplevt sån smärta - framför allt inte en så konstig smärta- varken förr eller senare. Men det gick över på ett ögonblick och på alla andra sätt har jag varit jättenöjd.

    Nu hade jag inga direkta problem av p-piller heller, men jag bytte för att spiral kändes smidigare och är säkrare.

    Jag vill minnas att jag fick lite acne och fetare hår under den första månaden. Men det gick snabbt över och nu har jag inga biverkningar över huvud taget.

    Mensen har i princip försvunnit. Den kommer fortfarande men är mer i form av lite färgade flytningar i ett par dagar. Behöver aldrig mensskydd.

    Sticker jag in ett finger kan jag ibland känna trådarna. Min kille hävdar att han aldrig gjort det.

    Det finns ju ingen preventivmetod som alla tycker fungerar perfekt, men hormonspiralen är många väldigt nöjda med. Absolut värt att prova tycker jag.

  • Anonym (Negativt)

    Fick längre mens. naturligt har jag mens i 3 dagar. Med mirena fick jag mens i 7 dagar. Inte värt besväret. Vasektomi är ett bra alternativ anser jag.

  • Anonym (MAN45)

    För min fru har det fungerat ypperligt.
    Hon har haft den i snart ett år.
    För mig också super tills för 2 månader sedan.
    När jag plötsligt började känna av trådarna i vissa positioner och vissa dagar.
    Hon var till barnmorskan och klippte dem kortare. Men känns fortfarande tyvärr

  • AndreaBD

    Har haft den flera gånger. Inga biverkningar och ingen mens. Tyckte det var jättebra. Jag tyckte inte heller att det gjorde ont att sätta i den. Men det beror väldigt mycket på hur bra personen är som sätter i den. En gång kände jag verkligen ingenting. Men det där är så olika - vissa får biverkningar, andra inte. Du får prova själv. 

  • Anonym (BS)

    En av de vanligaste biverkningarna med hormonspiral är huvudvärk. Hur många har huvudet i livmodern? 

    Så lokalt kan du ta med en stor nypa salt för det är mest något preventivmedelsbolagen säger för att sälja in sina spiraler. 

Svar på tråden Hormonspiral?