• Anonym (Varför?)

    Logiken i att det ska göra ont att få barn?

    Har funderat en del kring detta. Vad kan den biologiska logiken (eller vad man ska säga) vara att det ska göra så ont att föda barn, att många kvinnor blir fysiskt skadade av det etc?

    Biologiskt borde det ju vara fördelaktigt att få barn, förs arten vidare etc. Varför är det då så att vi är skapta så att det gör så ont? Vore väl bättre att det inte gjorde det?

  • Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?
  • Spucks

    Det är därför människor tycker det är kul med sex - då kvittar det hur ont barnafödandet gör, arten kan erhållas ändå.

  • Anonym (B)

    Vi verkar ju glömma det. Det säger sig självt att det ska göra ont.  Nåt man inte glömmer däremot är tandvärk. 

  • Anonym (B)

    Jag fick ju kramper och blev medvetslös i v 34 så varken jag eller mitt barn skulle överlevt enligt naturens lagar. 


    eller med dotter. Där jag förlorade 4,7 l blod efteråt. 

  • Anonym (Mx)
    Anonym (B) skrev 2023-07-25 21:24:55 följande:

    Jag fick ju kramper och blev medvetslös i v 34 så varken jag eller mitt barn skulle överlevt enligt naturens lagar. 


    eller med dotter. Där jag förlorade 4,7 l blod efteråt. 


    Historiskt lär det vara många som strukit med. Var glad att du lever just i denna tid =)
  • Citronella
    Anonym (Varför?) skrev 2023-07-25 10:41:45 följande:
    Fast både karies och att bryta armar är ju saker man vill undvika då de sätter ned ens förmåga, så där ser jag ändå en logik i att skador gör ont på något vis. Slutar folk få barn pga smärtan så dör ju arten ut, så konstruktionen att det gör ont och ibland skadar mamman motverkar ju syftet att skaffa fler ungar?

    Det har inte motverkat syftet hittills. Få avstår från att få barn pga smärtan. Att man kan välja om man vill ha barn eller inte är extremt nytt och hela jordens befolkning har inte tillgång till preventivmedel heller. 


    Evolutionen är skapad så att det ska bli mycket svinn. De flesta djurungar överlever inte till vuxen ålder och det gjorde inte de flesta människor heller för bara 150-200 år sen. I fattiga länder dör fortfarande en stor del av barnen.  

  • Anonym (B)
    Anonym (Mx) skrev 2023-07-25 22:27:15 följande:
    Historiskt lär det vara många som strukit med. Var glad att du lever just i denna tid =)
    Verkligen 💖
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Naturligt är inte detsamma som bra. Problemet är att många rör ihop detta.

    Ja, det är naturligt att kvinnor föder barn, men det betyder inte att det är problemfritt. Det fungerar inte optimalt, men det fungerar. Tillräckligt många kvinnor och barn överlever, annars skulle vi inte finnas. 

    Att klämkäckt säga till förlossningsrädda eller förlossningsskadade kvinnor att det minsann är naturligt att föda barn, har inget med saken att göra. Folk som säger så har dålig social kompetens och saknar förståelse för vilka starka krafter det handlar om.

    Mer korrekt är att säga att graviditet och förlossning (eller kejsarsnitt) är det pris kvinnor får betala om de vill ha barn. Vissa kvinnor har lättare graviditeter och förlossningar än andra, men det är alltid en stor ansträngning och påfrestning för kroppen. 

    Förr var priset oerhört högt på individnivå. Det var ganska vanligt att både kvinnor och barn dog. Idag finns - i alla fall i utvecklade länder - tillräckligt bra medicinsk vård för att allvarliga skador och dödsfall ska vara ovanliga. Samtidigt föder vi färre barn till följd av mer effektiva preventivmedel, så det ena kanske väger upp det andra.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Och som sagt, det finns ingen logik i att det ska göra ont att föda barn, det är en konsekvens av hur vi är skapta. 

    Som någon skrev, evolutionen är inte perfekt utan en ständigt pågående process. Att föda barn är påfrestande. Utan modern läkarvård dör en del kvinnor och barn. Andra får skador för livet. Men tillräckligt många överlever och kan föra arten vidare för att det ska vara värt det ur ett evolutionärt perspektiv. 

  • Mrs Moneybags

    Läste någonstans att det handlar om att vi går upprätt. Då behöver våra bäcken vara smalare och därmed blir förlossningen tuff. 

  • Goneril

    Egentligen inte kvalificerad för kommentar i denna tråd eftersom jag inte fött barn, men att det med nödvändighet måste innebära smärta är ju fullständigt självklart rent anatomiskt, egentligen är det obegripligt att ett barn kan passera denna trånga kanal.                                                                    I dag hör man sällan talas om kvinnor som dör  under förlossningar, förr var det inte ovanligt.  Komplikationer kunde uppstå, och inte minst barnsängsfeber skördade många liv. Den bristande hygienen var en stor riskfaktor och inte förrän doktor Semmelweiss slog larm i början av nittonhundratalet började förbättringar ske.               Under antiken har det funnits många ritualer i samband med födslar, i Egypten fick faraonernas hustrur inte visa något tecken på smärta där de satt på sina födelsestolar, det skulle ha varit att visa sig svag. Alla som läst Pearl Bucks "Den goda jorden" kan förundras över den kvinna som var ute på åkern och arbetade några timmar efter nedkomsten. Detta var Kina.                                         Just i detta forum har jag läst många, många trådar om förlossningsskador, kvinnor spricker och ibland uppstår livslång inkontinens. Det finns  något som kallas "finska greppet" som 
    sägs kunna förhindra detta, men av någon anledning verkar det inte praktiseras i Sverige i någon högre grad, jag undrar varför?                          Sen måste man ju fundera över om kvinnor var annorlunda skapta förr i tiden med tanke på att många födde åtta, nio barn, hur klarade de detta? Kanske var de yngre och spänstigare när de började föda barn? 

  • Anonym (XXX)
    Goneril skrev 2023-07-27 02:00:32 följande:

                        Sen måste man ju fundera över om kvinnor var annorlunda skapta förr i tiden med tanke på att många födde åtta, nio barn, hur klarade de detta? Kanske var de yngre och spänstigare när de började föda barn? 


    De som hade för trångt bäcken sorterades ju ut. De dog redan vid den första förlossningen, och barnet också om ingen skar ut det, så anlaget för för trångt bäcken fördes inte vidare. Detta var i ännu högre grad sant i befolkningar där kvnnor födde ensamma och under svåra förhållanden, som hos indianerna i Nordamerika.

    Nybyggarna förvånades över att se indiankvinnor hoppa av hästen, binda den vid ett träd, huka sig ned och hastigt och lustigt föda ett barn, slita av navelsträngen, vänta ut moderkakan - och sedan ta ungen på armen och hoppa upp på hästen igen. När deras egna hustrur kunde ligga i värkar i många timmar och ibland dagar, och inte sällan avled. Men det berodde ju på att evolutionen sorterat fram detta, eftersom indiankvinnorna på den tiden (i alla fall i dessa stammar, som nybyggarna mötte) som sagt måste föda ensamma helt utan hjälp. Det var deras sed. Då blev selektionstrycket ännu hårdare.

    Den första förlossningen är även svårast, när allt ska tänjas ut för första gången, och kvinnan för första gången måste hitta de muskler hon ska använda när hon krystar. Följande förlossningar går snabbare och lättare. Men det finns även en bortre gräns, där livmodern har blivit uttänjd av så många graviditeter, att den har svårt att dra ihop sig med tillräcklig kraft. Förlossningarna nr 3 och 4 brukar av den anledningen gå lättast, sedan blir det ofta mer utdragna förlossningar igen.
  • Anonym (Mx)

    Alla liv och förutsättningar förändras med tiden. En viss del av arten måste dö för att förändringen ska äga rum.

    Men människan har med sitt intellekt gått runt detta faktum till stor del, eftersom vi skapat en sådan bekväm och skyddande tillvaro.

    Evolutionen i sig bryr sig helt enkelt inte om smärta och lidande.

  • Anonym (Barnadödlighet?)
    JesKed skrev 2023-07-25 11:50:24 följande:

    Hmm? jag har fött 4 barn och kan ändå med min erfarenhet säga att barnafödande inte behöver göra så värst ont. Det beror väldigt mkt på det mentala tillståndet hos den födande (har haft en extremt smärtsam förlossning och en som faktiskt inte gjorde mer ont än mensvärk) och huruvida den fysiologiska processen stöttas eller ej. Att åka in till ett sjukhus (som signalerar att något är på tok) med starka lysrörslampor och okända dofter, mötas av främlingar, få någons inplastade hand i vaginan, kopplas till maskiner och låta livmodern bedömas som värksvag eller ej försätter oss i en oerhörd stress. Att kvinnan spänner sig, att förlossningen avstannar och att hon sedan behöver ?hjälp? i form av medicin och verktyg beror väldigt ofta på den dominoeffekt som sätts igång redan vid bilfärden till sjukhuset. Spänningar, utdragna förlossningar och forcerade metoder leder absolut till mer smärta och diverse skador. Många blir irriterade av att höra sånt här, men jag kan inte förstå hur någon kan bortse från det faktum att allt detta påverkar en förlossning negativt? Ja, ibland behövs hjälp. Men i de flesta fall saboterar vårdkarusellen runt en förlossning mycket mer än den hjälper?


    Tror det är ganska ont om belägg för det du skriver även om det kanske kan vara så för enskilda kvinnor.

    Men oaktat det så har ju kvalificerad förlossningsvård bidragit till drastiskt minskad dödlighet för både barn och kvinnor, så på det stora hela är det väl värt det.
  • Anonym (Anonym man)
    Anonym (B) skrev 2023-07-25 21:24:55 följande:

    Jag fick ju kramper och blev medvetslös i v 34 så varken jag eller mitt barn skulle överlevt enligt naturens lagar. 


    eller med dotter. Där jag förlorade 4,7 l blod efteråt. 


    Så i princip allt bod du hade i kroppen? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym man) skrev 2023-07-27 12:15:29 följande:
    Så i princip allt bod du hade i kroppen? 
    Hon fick sannolikt nytt blod genom transfusion samtidigt.
  • Lynx123

    Evolutionistiskt tror jag att det beror på att vi som art behöver de stora hjärnor som vi utvecklat med tiden.

Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?