• Smulan03

    Misstänker bedrägeri

    Finns det någon jurist här? Jag tror att jag har blivit lurad. Jag har en skuld till Kronofogden och har fått besked om att det ska göras löneutmätning. Jag tänkte att om jag tar ett lån och betalar skulden, så blir det inte lika tufft ekonomiskt att betala av ett lån, mot att ha löneutmätning. Hur som helst, så dök det upp ett erbjudande i mitt flöde på Facebook om möjligheten att få ett lån utan UC. Jag nappade förstås, då jag fick ett bra erbjudande på bara 4% ränta. Men för att de skulle kunna erbjuda mig lån så skulle jag först betala ca 3500:-. Sen fick jag besked om att den banken som skulle låna ut pengar till mig behövde ha en valideringsavgift på nästan 4500:- och sen skulle de ha ytterligare en avgift på nästan 5000:-. För att pengarna ska betalas ut, så vill de att jag dessutom betalar en momsavgift på runt 4000:- Det är hela tiden jättebråttom att göra utbetalningarna och jag kan inte ångra mig och jag kan inte få tillbaka pengarna jag betalat. Hur gör jag nu? Finns det någon här som vet?

  • Svar på tråden Misstänker bedrägeri
  • Avenia

    Men du. Ta inga fler lån. Det är tufft med löneutmätning, säger du. Ja, det är det säkert. Men det finns en anledning till att du hamnat där. Sluta ta fler lån. Betala av dina skulder och börja spara för att ha råd med saker. Behöver man ta lån utöver bolån så har man inte råd med det man vill ha och bör avstå.

  • Smulan03

    Jag har inga andra lån. Det är inte det som ligger hos Kronofogden. Det är annat som har hamnat där, pga att jag haft perioder med arbetslöshet, a-kassa och timanställningar. Då fick jag släppa vissa räkningar till inkasso, som senare gick till Kronofogden. Jag vet att det är dumt att göra så, men jag hade ibland inget val. 

  • Avenia
    Smulan03 skrev 2023-07-26 20:08:35 följande:

    Jag har inga andra lån. Det är inte det som ligger hos Kronofogden. Det är annat som har hamnat där, pga att jag haft perioder med arbetslöshet, a-kassa och timanställningar. Då fick jag släppa vissa räkningar till inkasso, som senare gick till Kronofogden. Jag vet att det är dumt att göra så, men jag hade ibland inget val. 


    Jag har också haft perioder med a-kassa men man lever så att man klarar det. Dvs planerar för att det kan hända på förhand. 
Svar på tråden Misstänker bedrägeri