• ninnifiore

    Halsont och planerat snitt imorgon

    Vår 18 månaders är snorig med lite feber (38 men den försvinner om hon får paracetamok) lite hostig men pigg och glad och leker och äter som vanligt. Sambon symtomfri. Jag har sen igår lite ont i halsen och ska snitta imorgon. har läst runt lite och det verkar som att man inte ställer in kejssrsnitt pga förkylning, men någon nämnde just halsont som en anledning att eventuellt skjuta på det. jag vill absolut snitta imorgon, har inga andra symtom utan bara sådär lite ont när man sväljer liksom. inga sjukdomar i botten och normat blodtryck och bmi osv, det kan väl inte vara så farligt att plocka ut bebben?? jag har dessutom tänkt att amma och då får ju bebis ett bra skydd mot vad det nu kan vara för virus jag har? någon som vet varför halsont just skulle vara värre än att man är exempelvis snorig? folk får ju kejsarsnitt hela tiden, jag blev akutsnittad förra gången och då var det minsann ingen som dubbelkollade om man hade lite halsont 😅
  • Svar på tråden Halsont och planerat snitt imorgon
  • Anonym (Pfft)

    Vad bra att du vet bättre än läkarna :) Om halsont är en anledning att ställa in snitt ska du så klart prata med vården om detta! Det finns liksom en ORSAK bakom varför man ställer in, antagligen beror detta på om man har en infektion i kroppen. Blir alltid lika förundrad över människor som ignorerar eventuella hälsorisker, särskilt när det handlar om barn....

  • ninnifiore

    när sa jag att jag vet bättre än läkarna? jag har inte sett en läkare säga detta, det var någon random på familjeliv. tänkte kolla om någon hade erfarenhet av detta, dvs varit i samma sits och faktiskt fått info från läkare. ta och tagga ner lite.

  • Anonym (S)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-07-30 11:10:41 följande:

    Vad bra att du vet bättre än läkarna :) Om halsont är en anledning att ställa in snitt ska du så klart prata med vården om detta! Det finns liksom en ORSAK bakom varför man ställer in, antagligen beror detta på om man har en infektion i kroppen. Blir alltid lika förundrad över människor som ignorerar eventuella hälsorisker, särskilt när det handlar om barn....


    Det där var verkligen onödigt otrevligt. TS har helt relevanta frågor och fundering och har över huvud taget inte visat att hon tror att hon vet bättre än läkarna. Det verkar inte helt självklart om man ska ställa in eller inte och då kan det vara bra att få råd och tips från någon som kanske har varit i samma situation. 


     

  • Anonym (S)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-07-30 11:10:41 följande:

    Vad bra att du vet bättre än läkarna :) Om halsont är en anledning att ställa in snitt ska du så klart prata med vården om detta! Det finns liksom en ORSAK bakom varför man ställer in, antagligen beror detta på om man har en infektion i kroppen. Blir alltid lika förundrad över människor som ignorerar eventuella hälsorisker, särskilt när det handlar om barn....


    Man kan också förundra sig varför vissa är så dryga och otrevliga på nätet.
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (S) skrev 2023-07-30 11:45:01 följande:

    Det där var verkligen onödigt otrevligt. TS har helt relevanta frågor och fundering och har över huvud taget inte visat att hon tror att hon vet bättre än läkarna. Det verkar inte helt självklart om man ska ställa in eller inte och då kan det vara bra att få råd och tips från någon som kanske har varit i samma situation. 


     


    Nej, det tycker inte jag. Ts säger först att halsont är en orsak att ställa in snitt, hon har ont men tänker inte informera vården om det, väldigt dumt. Sedan kryper det fram att det är någon idiot på FL som sagt detta! Också dumt. Bäst är så klart att prata med vården själv.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Pfft) skrev 2023-07-30 12:04:58 följande:
    Nej, det tycker inte jag. Ts säger först att halsont är en orsak att ställa in snitt, hon har ont men tänker inte informera vården om det, väldigt dumt. Sedan kryper det fram att det är någon idiot på FL som sagt detta! Också dumt. Bäst är så klart att prata med vården själv.
    TS skrev inte att halsont var en orsak att ställa in. Hon skrev att hon läst runt lite och beskrev vad hon läst om PÅ NÄTET och vad någon nämnt. Hon skrev heller INTE att hon inte tänkte informera vården om sina symtom. Hon skrev heller inte att hon visste bättre än läkarna. Det ts gjorde var att dela med sig om hur hon mådde vad hon läst om och ifall någon eventuellt visste hur det ligger till. Alltså inget om att hon inte skulle prata med vården. Du kunde vart lite trevligare och kanske fråga, ska du prata med vården om detta innan du antar massa saker. Din första kommentar var inte trevlig. Nej.

    "Jag har sen igår lite ont i halsen och ska snitta imorgon. har läst runt lite och det verkar som att man inte ställer in kejssrsnitt pga förkylning, men någon nämnde just halsont som en anledning att eventuellt skj
  • Anonym (E.)

    Ts, jag har ingen erfarenhet om snitt och förkylningar, halsont men rekommenderar dig att prata med förlossningen, om du inte redan gjort det. Lycka till

  • ninnifiore

    tack alla för stödet! har känt mig li tre missförstådd, minst sagt, haha. jag ska säga som det är när vi kommer dit imorgon. hade normalt sett knappt sett detta halsont som något att nämna, men klart jag kommer ge vården info :) tror också att den ständiga halsbrännan har gjort sitt för att bidra med att halsen inte är hundra. tack igen ❤️

  • Anonym (qwerty)

    Kan ju vara covid-19 och då är det en risk för både din läkningsprocess, bebisen och hela teamet. Ring sjukhuset nu direkt och prata med dem,så kanske de ger en nu tid om 24 timmar,  annars är risken att du kommer in imorgon och nekas och tiden kunde gått till någon annan.

Svar på tråden Halsont och planerat snitt imorgon