• Trollkatten

    Flytta på en grav

    Min pappa gick bort för 20 år sedan och ligger begravd i en kistgrav med gravsten. I graven finns plats för 1 kista till och även plats för 1 till namn på gravstenen. Min mamma gick bort för 1 år sedan och ville bli begravd med min pappa. Till saken hör att min mamma misshandlade min pappa psykiskt och fysiskt i många år så jag valde att lägga henne i en egen grav en bit bort för det kändes för tufft att ha dom I samma grav. Nu har det gått över ett år och det känns inte alls bra att ha dom I olika gravar. Det känns som om jag svek mi  mammas sista vilja och jag vet inte om jag orkar leva med det. Det är kaos i min hjärna.
    Finns det någon möjlighet att lägga dom i samma grav. Jag vet att det är näst intill omöjligt men någon som vet något om det här,?

  • Svar på tråden Flytta på en grav
  • Trollkatten

    Självklart förstår jag att hon inte kan fortsätta misshandla honom då båda är döda. Det kändes som att det skulle bli tungt att se deras namn på samma sten utifrån hur allt hade varit. Det var inget lätt beslut och jag mår dåligt över det.

  • erikaABC
    Ellie skrev 2023-07-30 19:06:42 följande:

    Jag tycker du gjorde rätt som särade på dem. Om din mamma har misshandlat din pappa så är det bättre att han får vila i lugn och ro än att hon skall få fortsätta skada honom. Hennes egna vilja i detta blir lite mindre värd när hon önskar att vara nära den hon skadat.

    Jag förstår att det är en hopplös situation för dig, men kanske kan du känna att offrets vilja är starkare än förövaren, och du sviker inte din mamma. Hon har själv orsakat situationen. 


    Mannen var gift med kvinnan när han dog. Mannen tog alltså inte ut skilsmässa eller lämnade kvinnan. 
  • Ellie
    erikaABC skrev 2023-07-30 20:56:44 följande:
    Mannen var gift med kvinnan när han dog. Mannen tog alltså inte ut skilsmässa eller lämnade kvinnan. 
    Det är inte lätt att ta sig ur ett destruktivt förhållande.
  • Mortiscia80
    Trollkatten skrev 2023-07-30 20:37:42 följande:

    Självklart förstår jag att hon inte kan fortsätta misshandla honom då båda är döda. Det kändes som att det skulle bli tungt att se deras namn på samma sten utifrån hur allt hade varit. Det var inget lätt beslut och jag mår dåligt över det.


    Då är det väl bättre att du låter bli och låter mamma vila i frid istället för att riva upp henne nu?
  • Trollkatten

    Det stämmer att han inte tog ut skilsmässa. Han ville men orkade inte ta steget. Jag och min bror bönade och bad under flera år att han skulle lämna henne men det hände inte. Jag känner en stor skuld över att jag gjorde som jag gjorde. Det är inte enkelt att leva med det och därav min fråga om jag kunde flytta hennes grav. Dom ligger ungefär 100 meter ifrån varandra. 

  • linani

    Du kan höra om kyrkogården erbjuder symbolisk gravflyttning? Då tas lite jord från den ena gravplatsen och flyttas till en annan. Men själva stoftet och kistan är orörda.

    Utöver det kan du också titta på möjligheten att flytta din mammas gravsten till din pappas gravplats, alternativt skriva dit mammas namn på pappas grav.

    Det är många som en gör sådana symboliska förändringar, istället för att gå igenom en stor process med att flytta gravsatt stoft.

  • BellaDonnna

    Jag tycker du ska låta detta vara som du bestämt. Det är som det är, du har valt att begrava din mamma 100 metet bort av en anledning, låt det vara så. om du skulle flytta pga dina mammas önskan kan du lätt bli att fundera på din pappas vilja efteråt om det var rätt och vela igen.  Jag tror det var rätt beslut Ts, det fanns en rätt anledning till detta så låt det vara. Stor kram

  • Mortiscia80
    Trollkatten skrev 2023-07-30 21:23:16 följande:

    Tack så mycket för svaret. Jag ska kolla upp det med kyrkogårdsförvaltningen. Tack❤


    Flytta en skopa jord kan du göra själv, jag skulle inte ens bry mig om att höra mig för om tillstånd.
  • erikaABC
    Ellie skrev 2023-07-30 21:00:57 följande:
    Det är inte lätt att ta sig ur ett destruktivt förhållande.
    Det har jag inte påstått
Svar på tråden Flytta på en grav