• Smörsopp

    Vilken vecka?

    Hej! 
    Fick min senaste mens den 15/6. Den 27/6 tog jag ett akutpiller då jag dagen innan har haft samlag med min sambo. Jag fick dagen efter en ganska lik mensblödning som höll i 2-3 dagar. 

    Jag ångrar väldigt mycket att jag tog pillret för vi vill ju ha barn. 

    Nu till min fråga. 
    Jag är gravid men testerna är väldigt svaga. Ringde barnmorskan då jag  fick positivt igår. Hon ville börja räkna veckorna från 15/6 då skulle det vara v7+. Men det känns som nån vecka bara då jag inte fick positivt fören igår 2/8

    Nån som har haft erfarenhet? Vilken vecka tror ni? Glad

  • Svar på tråden Vilken vecka?
  • svansmamman

    Omöjligt att svara på utifrån dina tester, men om vi utgår från att du hade ägglossning omkring den 27/6 (förmodligen tidigare om inte ägglossningen lyckades bli uppskjuten med hjälp av pillret) har det passerat drygt fem veckor sedan ägglossning = du är minst i vecka 7. Testerna ser dock extremt svaga ut för att vara i vecka 7. Antingen är du inte så långt gången, antingen så är det inte en normal graviditet (utan exempelvis missfall/MA), antingen så är det hook effect (dvs du har så pass mycket gravidhormon att testerna slår bakut). Om det är det sistnämnda hjälper det att späda urinen med lite vatten innan du testar, dvs att du kissar i en kopp och späder det innan du doppar tester. Blir testet då starkare är det hook effect, och det kan då stämma att du är i drygt vecka 7. 


    Jag håller tummarna för dig! ❤️

  • Smörsopp
    svansmamman skrev 2023-08-03 18:53:38 följande:

    Omöjligt att svara på utifrån dina tester, men om vi utgår från att du hade ägglossning omkring den 27/6 (förmodligen tidigare om inte ägglossningen lyckades bli uppskjuten med hjälp av pillret) har det passerat drygt fem veckor sedan ägglossning = du är minst i vecka 7. Testerna ser dock extremt svaga ut för att vara i vecka 7. Antingen är du inte så långt gången, antingen så är det inte en normal graviditet (utan exempelvis missfall/MA), antingen så är det hook effect (dvs du har så pass mycket gravidhormon att testerna slår bakut). Om det är det sistnämnda hjälper det att späda urinen med lite vatten innan du testar, dvs att du kissar i en kopp och späder det innan du doppar tester. Blir testet då starkare är det hook effect, och det kan då stämma att du är i drygt vecka 7. 


    Jag håller tummarna för dig! ❤️


    Jag tror det är som du sa angående att ägglossningen blev uppskjuten. Håller verkligen hoppet uppe för att de INTE ska bli missfall/MA. 

    Detta test tog jag idag efter jobbet, hållt mig runt 3 timmar. Egentligen har jag tagit alla tester efter 15 tiden förutom 1 som jag tog med morgonurinet.
    Tack för ditt svar OskyldigHjärta
  • svansmamman
    Smörsopp skrev 2023-08-03 19:18:35 följande:
    Jag tror det är som du sa angående att ägglossningen blev uppskjuten. Håller verkligen hoppet uppe för att de INTE ska bli missfall/MA. 

    Detta test tog jag idag efter jobbet, hållt mig runt 3 timmar. Egentligen har jag tagit alla tester efter 15 tiden förutom 1 som jag tog med morgonurinet.
    Tack för ditt svar OskyldigHjärta

    Just testen med veckoindikator ska tas med morgonurin, så testa ett sådant med morgonurin så borde det visa 3+. Även om ägglossningen skulle ha blivit uppskjuten borde den testen inom kort visa 3+. 


    Med tanke på hur osäker dateringen är borde du erbjudas att göra ett VUL för att fastställa det. Det kommer förhoppningsvis räta ut lite frågetecken. 


    Uppdatera gärna med hur det går! 🤞❤️

Svar på tråden Vilken vecka?