• Mangemannen

    Frun vill inte - vad gör jag?

    Jag älskar min fru. Hon är en fantastisk partner på många sätt och en underbar mamma till våra barn. Vi har ett fint och nära förhållande, pratar om det mesta, trivs i varandas sällskap. Efter 18 år är jag fortfarande kär i henne, och det tycks vara ömsesidigt.

    Men hon vill inte längre ha sex. Det håller på att ta kål på vårt förhållande, eftersom sex är väldigt viktigt för mig. Jag älskar sex, både den kroppsliga njutningen och närheten det ger när man älskar sin partner.

    När vi har (hade) sex verkar hon verkligen tycka om det. Hon kommer nästan alltid, och hon verkar väldigt glad och nöjd efteråt.

    Problemet har kommit steg för steg, och det har pågått ca 10 år. Först ville hon ha sex mer sällan, men hånglade gärna. Vi känner förstås varandra väl sexuellt, jag vet vad hon går igång på, och jag lyckades ibland få henne så upphetsad att hånglet blev till sex. Efter att jag lyckats locka henne till sex tänkte jag "det här löser sig, hon njöt så mycket att hon kommer vilja göra det här imorgon igen".  Men uppehållen mellan liggen blev allt längre, sedan blev hon även allt mindre intresserad av hångel, och nu har vi i princip helt slutat med både sex och kyssar.
    Hon vill gärna att jag håller om henne i sängen, men inte mer än så.

    Hon vill inte prata om det här. Andra förhållande-issues kan vi ha bra och respektfulla samtal kring, men inte om sexlivet. Jag har bett henne att gå på parterapi med mig, hon har sagt att hon ska fundera på saken, men sedan har jag inte fått något svar. Det gör mig sårad, arg och ledsen. Jag har försökt förklara hon stort det här problemet är för mig, att jag inte vet om jag klarar att fortsätta leva utan sex.

    Nu överväger jag att vara otrogen, men vill inte. Jag har övervägt att be henne om tillåtelse att ha sex med andra, men jag tror aldrig hon skulle acceptera det. Däremot skulle hon bli upprörd över frågan.

    What to do?
  • Svar på tråden Frun vill inte - vad gör jag?
  • Anonym (Nattkatten)
    Mangemannen skrev 2023-08-11 16:32:03 följande:

    Om även jag ville leva utan sex vore det ju inget problem. 
    Svårigheten är förstås obalansen.

    Hon vill inte, av anledningar jag inte förstår och hon inte vill prata om. Jag vill, och sex och intimitet är väldigt viktigt för mig. 

    Den här obalansen gör förhållandet sämre.


    Ja, förstår. Jättekonstigt att hon inte ens vill berätta varför och prata om det. Mycket märkligt. Att inte prata om ett problem förmedlar ju att man inte vill lösa problemet.
  • Anonym (Klimakteriet)

    Nu vet jag inte hur gamla ni är och vad andra svarat, men om ni är 45+ kan hon ju kommit in i klimakteriet. Eller på väg in. Hormoner i kroppen förändras och att ha lägre sexlust är väldigt vanligt i denna period i livet.

  • KimLinnefeldt

    Hon ignorerar dina behov. Du bör ställa ultimatum: Gör något åt saken, annars måste vi hitta en annan lösning. Det kan vara att gå ifrån varandra,  eller att du hittar en älskarinna...

  • Anonym (..)
    Anonym (Klimakteriet) skrev 2023-08-12 13:11:42 följande:

    Nu vet jag inte hur gamla ni är och vad andra svarat, men om ni är 45+ kan hon ju kommit in i klimakteriet. Eller på väg in. Hormoner i kroppen förändras och att ha lägre sexlust är väldigt vanligt i denna period i livet.


    Skulle skriva detsamma. 

    Jag var inte ens 45 när min kropp började känna av förklimakteriet. Idag är jag över 50, det värsta har lagt sig och vi har sex 1-2 ggr/veckan. 
  • Mangemannen

    Bra poäng med klimakteriet. Ja, hon är i den åldern, och det är förstås troligt att det spelar in. MEN hennes lust var väldigt låg många år även innan klimakteriet. 

    Jag vill alltså inte att vi ska sexa om hon inte har lust. Men jag hoppas att hon ska hitta lusten (med min hjälp). Och det är extremt frustrerande att hon inte vill prata om saken. Det skulle hjälpa mig mycket om vi hade ett samtal där hon förklarade att klimakteriet han tagit bort den sexualitet hon hade kvar. Det skulle inte förklara allt, men något. Om hon sa "jag hoppas att lusten kommer tiibaka efter klimakteriet" skulle det också göra mig glad.

    Det märkliga är att vi har kunnat ha bra samtal om andra problem som dyker upp i ett långt liv tillsammans. Vi har inte alltid hittat lösningar, men det har varit bra för vårt förhållande att förstå hur den andra tänker. Nu har hon stängt samtalsmöjligheten, och det dödar mig inombords. 

  • Anonym (Psss)
    Mangemannen skrev 2023-08-12 17:50:28 följande:

    Bra poäng med klimakteriet. Ja, hon är i den åldern, och det är förstås troligt att det spelar in. MEN hennes lust var väldigt låg många år även innan klimakteriet. 

    Jag vill alltså inte att vi ska sexa om hon inte har lust. Men jag hoppas att hon ska hitta lusten (med min hjälp). Och det är extremt frustrerande att hon inte vill prata om saken. Det skulle hjälpa mig mycket om vi hade ett samtal där hon förklarade att klimakteriet han tagit bort den sexualitet hon hade kvar. Det skulle inte förklara allt, men något. Om hon sa "jag hoppas att lusten kommer tiibaka efter klimakteriet" skulle det också göra mig glad.

    Det märkliga är att vi har kunnat ha bra samtal om andra problem som dyker upp i ett långt liv tillsammans. Vi har inte alltid hittat lösningar, men det har varit bra för vårt förhållande att förstå hur den andra tänker. Nu har hon stängt samtalsmöjligheten, och det dödar mig inombords. 


    Fast varför accepterar du att hon inte vill prata om det? Kräv ett samtal och ge dig inte förrän ni har pratat. 
  • Mangemannen

    Som sagt, jag har upprepade gånger sagt att vi behöver prata. Nu är mitt dilemma om jag ska lämna henne för att hon inte går med på att prata.

  • Anonym (Psss)
    Mangemannen skrev 2023-08-12 18:36:33 följande:

    Som sagt, jag har upprepade gånger sagt att vi behöver prata. Nu är mitt dilemma om jag ska lämna henne för att hon inte går med på att prata.


    Men du ska inte säga att ni behöver prata.

    Du ska säga "Nu SKA vi prata och om du vägrar så får jag fundera på hur vi ska fortsätta för kommunikation är så pass viktigt för mig i ett förhållande så utan det vet jag inte om vi har en framtid". 
  • Fantomas666
    Mangemannen skrev 2023-08-11 15:37:43 följande:

    Tack för alla kommentarer, en del av dom hjälpsamma, andra verkar inte ha läst inlägget så noga.

    Apropå otrohet alternativt öppet förhållande: det lockar mig när kroppens behov pockar på, och gudarna ska veta att jag längtar efter sexuell bekräftelse. Jag tror inte heller att jag skulle ha så svårt att hitta en sexpartner. Men jag kommer inte vara otrogen pga jag älskar henne, och jag tror inte att ett öppet förhållande skulle funka heller. 

    Att lämna är ett alternativ. Men jag älskar henne och vi har mycket som är fint i vårt förhållande. Dessutom skulle skilsmässa halvera tiden jag har med mina barn. Det är verkligen inget jag kan bortse ifrån.

    Jag håller med er som skriver att man aldrig kan kräva sex av den man lever med. Hon har all rätt att säga nej. Men jag är väldigt besviken på att hon inte vill prata om varför det är så. Och på att hon inte ens gett mig besked när jag ingående förklarat varför jag vill att vi går i parterapi. Jag kommer ta upp terapi med henne igen, men jag är extremt frusrerad över att hon "funderar" ett par månader nu utan att säga ett knyst om saken. 

    Igen, tack för kommentarer.


    Har hon kanske någon annan älskare bakom ryggen på dej ?
  • Anonym (Bs)
    Anonym (Klimakteriet) skrev 2023-08-12 13:11:42 följande:

    Nu vet jag inte hur gamla ni är och vad andra svarat, men om ni är 45+ kan hon ju kommit in i klimakteriet. Eller på väg in. Hormoner i kroppen förändras och att ha lägre sexlust är väldigt vanligt i denna period i livet.


    har du själv varit med om att tappa lusten i klimakteriet? Annars tycker jag inte du ska fortsätta sprida på det ryktet. Vissa av oss får faktiskt tillbaka lusten som varit borta under långa år innan (verkar vara 50/50 bland mina vänner). Jag har varit så otroligt mycket mer kåt sen jag kom in i förklimakteriet och fortfarande nu är jag är i klimakteriet, det är som att bli tonåring igen.


    anyway, när lusten dör i ett förhållande så är det nog många faktorer som spelar in. Allt från hormoner till att den "rätta" typen av känslor/attraktion/spänning saknas med partnern och det kan vara svårt att avgöra för man älskar ju varandra (fast mer som riktigt nära vänner eller syskon). Det kan också vara så att det tidigare sexlivet var för tråkigt eller innehöll frustration där man aldrig fick det man egentligen behövde eller ville ha. Som sagt det kan finnas många anledningar.

  • Anonym (Dubbla kakor)
    Anonym (Klimakteriet) skrev 2023-08-12 13:11:42 följande:

    Nu vet jag inte hur gamla ni är och vad andra svarat, men om ni är 45+ kan hon ju kommit in i klimakteriet. Eller på väg in. Hormoner i kroppen förändras och att ha lägre sexlust är väldigt vanligt i denna period i livet.


    Det kan också hända att man får mycket mer lust. Jag fick så mycket att jag i ren desperation skaffade mig en älskare.

    Nu har den tredje vågen av i princip nästan okontrollerbar lust gått över. Jag vågar inte tänka på vad som händer om det blir en till, för de har blivit starkare och starkare. 
Svar på tråden Frun vill inte - vad gör jag?