• mumlan77

    Spökbäbis?

    Jag är kvinna på 45 år som har en dotter sedan tidigare (fyller 19 år strax). 

    Min nya sambo (eller 14 år ihop) har inget gemensamt barn, för det har inte blivit så. Dottern har lidit av psykisk ohälsa hela tonåren, vi har bott trångt osv och väntat på ?rätt? tillfälle för bäbis. 


    Men nu när vi har ordnat med två fasta jobb, ekonomi, dottern är mer självständig osv så har åren runnit iväg och jag har känt mig ?övermogen?. Har dessutom hormonspiral, så vi har liksom förlikat oss med tanken på att bäbisbutiken är stängd.

    MEN min kropp har ju alltid varit sån som kringgår det omöjliga och så även nu. För ett par veckor sedan, började jag må illa. Så där plötsligt på sekunden! Sedan kom halsbrännan. Tröttheten. Kände mig nere och gråtmild. Blev åksjuk. Ville inte handla annat än frukt och grönt på affären? 
    DÅ slog det mig: ?Så här kände jag mig när jag var gravid med dottern för hundra år sedan!!!?

    Fastän jag vet att hormonspiral har en säkerhet på 99% så vet jag att ?olyckor? sker. Jag gjorde ett graverat som visade ett jättesvagt plus. Knappt synbart andra streck. Men jag frågade dottern ?Vad ser du?? och hon såg som jag. Kollade med clearblues veckotest några dagar senare och det stod 1-2 v Gravid. Ok. Jag blev överraska, lite chockad och glad! Sambon också. Jag menar om en liten skrutt blir till, trots att jag har ganska ny hormonspiral, är en 45+, inte planerad, mamman har endometrios, är överviktig och på väg ut ur en utmattning -då känns det som om det är meningen!

    Jag skrev ett meddelande på 1177 till MVC på min VC om att jag plussat och har spiral och fick åka in på akuttid till Kvinnoklinikens gyn. Läkaren ville kolla så att det inte var en utomkvedshavandeskap.

    Hon frågade hur vi ville göra OM hon hittade en bäbis där inne osv och sedan fick jag göra ett vaginalt ultraljud. 


    Redan för 3 år sedan så hittades en cysta på min ena äggstock, som undersöktes men visade sig vara godartad. Nu hade jag fått ytterligare 6 st(😳) , eller någon satt i livmodern och någon var en ?myom?. Hon bökade och for omkring med den där (ja, staven) i magen på mig men hittade inget befruktat embryo.

    Så? hon förklarade att antingen är det:
    - Utomkvedeshavandeskap som hon inte såg
    - Tidigt missfall
    - Embryot ?gömde sig? bakom någon cysta och syntes inte än
    - Något annat

    Därför fick jag ta blodprov, mäta hcg-värdet som var lägsta på graviditet. Men jag var ju vid tillfället 1-2v.
    Jag ska komma tillbaka på måndag och onsdag och ta nya blodprover. En ?riktig? graviditet visar en avsevärd höjning på hcg värdet. 


    Läkarbesöket var i onsdags och jag har sedan måndags haft lite ?svag mensvärk? över hela nedre delen av magen. Och det kan man ju ha! Sopor och diskhon har framkallat kräkreflexer och aptiten är borta.

    I dag kunde jag inte hålla mig från att ta ett nytt test. Tänkte om det visade att det gått lite längre, eller? 


    Jag och sambon hoppades på det, timglaset tickade?. Inte Gravid. 😳

    Jag kände mig helt tom. Va?! Vad då? Vad är det här? Jag har inte haft någon blödning, större värk etc. Vad var meningen i så fall?

    Eller kan utomkvedes/cystor (endometrios) göra att det spökar så här?!

    NÅGON med liknande erfarenhet?!

    Tack om Ni orkat läsa ❤️

  • Svar på tråden Spökbäbis?
  • Hjortsö79

    Usch vilken pärs att behöva gå igenom ts, styrkekramar till er! 


    jag har inte själv endometrios men känner flera som har och  cystor kan tydligen under vissa omständigheter producera en liten mängd hcg. Vad det beror på vet jag dock inte. Att det står 1-2 veckor stämmer överens med att det var lågt hormonvärde men oavsett har du ju haft en stegring och det förklarar ditt gravidmående. Jag hoppas ni får rätt stöd i detta och att gynekologen kan förtydliga vad som har hänt. 

Svar på tråden Spökbäbis?