• Mepås

    Hur ofta bör man ha sex för att bli gravid

    Som frågan lyder, jag vet att man kan googla pch få fram såne generella rekommendationer men jag vill höra från er med erfarenhet!

    Jag slutade med p-piller första april i år och har inte blivit gravid ännu. Vi brukar få till sex 1-2 gånger runt ägglossning (vi har aldrig sex mer än max en gång i veckan vanligtvis, min sambo har inte särskilt hög sexdrift). Jag vet att vi nog har missat ägglossningen iaf två av dessa fem cykler som har gått när mensen sedan visat sig komma flera dagar tidigare.

    Ligger vi för lite för att ens kunna räknas som att vi aktivt försöker? Det är så svårt att få till det oftare...

  • Svar på tråden Hur ofta bör man ha sex för att bli gravid
  • Mortiscia80
    Tom Araya skrev 2023-08-13 19:33:42 följande:
    Men om det rekommenderas att ligga även före ägglossningen så är det väl bättre att följa den lila.
    Eller så använder man båda, börjar ligga när den lila visar ägglossning och fortsätter minst två dagar efter att den rosa visat ägglossning.
    Visst blir det mer jobb för TS och hennes man, men ger högre chans och det måste ju vara viktigare.
    Det blir bara dyrt och onödigt att köra båda färgerna eftersom de lila också visar när det är dags för ägglossning, bara det att man får längre förvarning. De borde alltså visa ÄL samtidigt och därför onödigt med dubbla kostnader.
  • Mortiscia80
    svansmamman skrev 2023-08-13 20:15:53 följande:

    Hur menar du, de rosa ger ju också utslag innan ägglossning? När de visar positivt förvarnar den om att ägglossning snart förväntas. De lila kan ge utslag så långt innan ägglossning (dvs inte bara att ?nu blir det ägglossning?, utan även ?nu snart är det kanske dags?), så om man redan har ?problem? med att ena partnern inte har så mycket sexlust är det ju bättre att lägga krut precis innan ägglossningen, vilket de rosa detekterar, än att ligga så snart de lila testerna börjar blinka (där det då kan dröja länge innan smileyn blir fast). 


     


    Men man måste ju inte ligga när de blinkar. Man kan lika gärna vänta på fast gubbe och bara ligga då, men som sagt större valfrihet med de lila eftersom spermier lever några dagar också.
  • GuldKvinnan
    Woodgrove skrev 2023-08-13 20:38:39 följande:

    Vi låg i stort sätt varje dag, strax före ägglossning blev det två gånger om dagen i 20 månader innan det togs sig. 


    Wow, bra kämpat!! 
  • Mepås

    Jag har testat de lila men aldrig fått utslag utan alltid rund ring så gav upp, vill inte slösa mer pengar på dem så nu har jag testat rfsus stickor för dem funkar alltid för mig iaf. Och jaa jag har kollat upp vrf CB inte ger utslag men allt är normalt, jag ägglossar som vanligt, har en normal slemhinna osv så jag kanske bara är en sån som släpper ut hormonerna i urinen sent eller nåt. Eller så får jag ge dem en chans till, har några kvar :) 
    Min sambo vill absolut ha barn men är väl lite mer chill än mig och bryr sig inte om det tar en månad eller ett år. Han vill hellre att vi sexar som vanligt och "blir det så blir det". Jag har blivit lite mer manisk, testar för grav varje månad innan mensen ens får en chans att visa sig vara sen, försöker kartlägga ägglossning och försöker locka till sex när det närmar sig. Därav att det endast blivit nåt ligg runt när jag tror att jag ägglossar, som någon skrev så har vi säkert varit för sena på bollen. Och för lite sex har vi, skulle vi söka fertilitetsutredning så skulle dem ge oss order att gå hem och ha mer sex innan en sådan blir aktuell haha.

  • Mortiscia80
    Mepås skrev 2023-08-13 21:24:49 följande:

    Jag har testat de lila men aldrig fått utslag utan alltid rund ring så gav upp, vill inte slösa mer pengar på dem så nu har jag testat rfsus stickor för dem funkar alltid för mig iaf. Och jaa jag har kollat upp vrf CB inte ger utslag men allt är normalt, jag ägglossar som vanligt, har en normal slemhinna osv så jag kanske bara är en sån som släpper ut hormonerna i urinen sent eller nåt. Eller så får jag ge dem en chans till, har några kvar :) 
    Min sambo vill absolut ha barn men är väl lite mer chill än mig och bryr sig inte om det tar en månad eller ett år. Han vill hellre att vi sexar som vanligt och "blir det så blir det". Jag har blivit lite mer manisk, testar för grav varje månad innan mensen ens får en chans att visa sig vara sen, försöker kartlägga ägglossning och försöker locka till sex när det närmar sig. Därav att det endast blivit nåt ligg runt när jag tror att jag ägglossar, som någon skrev så har vi säkert varit för sena på bollen. Och för lite sex har vi, skulle vi söka fertilitetsutredning så skulle dem ge oss order att gå hem och ha mer sex innan en sådan blir aktuell haha.


    Har du funderat på att tempa? Då ser du uppgången och vet iaf att du haft ÄL och kan slappna av lite mer.
  • Mepås
    Mortiscia80 skrev 2023-08-13 21:32:10 följande:
    Har du funderat på att tempa? Då ser du uppgången och vet iaf att du haft ÄL och kan slappna av lite mer.
    Jaa en kollega föreslog faktiskt natural cycles förra veckan, men då går tempen upp EFTER man ägglossar och inte före? Eller hur funkar det? Jag vill ändå ha en indikation på att den är på g :) 
  • Mortiscia80
    Mepås skrev 2023-08-13 21:37:30 följande:
    Jaa en kollega föreslog faktiskt natural cycles förra veckan, men då går tempen upp EFTER man ägglossar och inte före? Eller hur funkar det? Jag vill ändå ha en indikation på att den är på g :) 
    Efter, så det är mer som ett kvitto på att man haft ÄL :) Du får inte veta att den är på väg däremot, därför är stickorna fortfarande bra. Appar är inte alltid så pålitliga eftersom kroppen inte alltid fungerar så fyrkantigt.
  • Mepås
    Mortiscia80 skrev 2023-08-13 21:39:37 följande:
    Efter, så det är mer som ett kvitto på att man haft ÄL :) Du får inte veta att den är på väg däremot, därför är stickorna fortfarande bra. Appar är inte alltid så pålitliga eftersom kroppen inte alltid fungerar så fyrkantigt.
    Så stickor i kombination med tempning alltså, ska absolut testa det! Glad
  • Mortiscia80
    Mepås skrev 2023-08-13 21:55:53 följande:
    Så stickor i kombination med tempning alltså, ska absolut testa det! Glad
    Ja det är nog bästa kombon, och så en app för att spara resultaten på ett bra sätt så kan du se statistik mm.
  • Tom Araya
    Mortiscia80 skrev 2023-08-13 21:05:41 följande:
    Det blir bara dyrt och onödigt att köra båda färgerna eftersom de lila också visar när det är dags för ägglossning, bara det att man får längre förvarning. De borde alltså visa ÄL samtidigt och därför onödigt med dubbla kostnader.
    Okej.
Svar på tråden Hur ofta bör man ha sex för att bli gravid