• EmiliaSol

    Har priserna stigit enormt?

    Jag har på grund av att vi antagligen  kommer behöva göra ivf för att få syskon läst diverse trådar här på familjeliv om det. I flera trådar så nämns det att ett försök kostade runt 20tusen och ett packet på 3 IVF runt 45tusen. Trådarna är typ från 2017-2019. Det billigaste jag kan hitta nu är 68 för 3 på gynhälsan i Uppsala och på CVL där vi antagligen kommer gå kostar det runt 81tusen för 3. Har priserna gått upp så mycket på de åren?  

    Blir ju lite stressad av tanken att lägga 81tusen utan några som helst garantier, särskilt med tanke på inflation och boräntor som rusar. Men vad gör man inte liksom.. Tur att man samlar på sig en buffert 😅

  • Svar på tråden Har priserna stigit enormt?
  • SvenOlsson
    Jag deltog för fyra år sedan, som egen donator till en mottagare, i en IVF-behandling på Carl von Linné-kliniken i Uppsala. Det hade vid det laget redan blivit tillåtet för privata kliniker att genomföra IVF-behandling med donerade spermier, men inga kliniker hade ännu fått igång den delen av verksamheten. Mottagaren hade ingen tid att spilla och anlitade därför mig som sin egna donator. Mottagaren valde först ett enskilt IVF-försök, som inte lyckades. Hon valde därefter ett paket om tre försök. Alla försöken var konventionell IVF, det vill säga med egna könsceller. 
    Paketet med tre försök kostade på den tiden i början av 2019 mellan 68 000-75 000. Den högre kostnaden är för kvinnor i det övre åldersspannet. Jag verifierade kostnaden på webbsajten Wayback Machine. Samma paket kostar idag mellan 81 000-89 000.
Svar på tråden Har priserna stigit enormt?