• Ffridas

    Njursten

    Hej. 
    Är det normalt  att få njurstensanfall (då de gör som absolut ondast) ungefär 8-9 gånger på 4 månader?  Brukar stenarna ligga kvar i njurarna så länge?

  • Svar på tråden Njursten
  • Anonym (Skvaderägare)

    Jag vet inte. Hade själv njurstensanfall för många år sedan och det gjorde förstås fruktansvärt ont. Kom till sjukhus med ambulans och efter en evighet på akuten, hamnade jag på en avdelning där jag fick morfin och skulle avvakta att stenarna kom ut naturligt - om inte de gjorde det skulle de slås sönder. Det tog några dagar innan de behagade komma ut helt odramatiskt. Blev sedan utskriven och har aldrig mer haft besvär med det.


    Så hos mig kom de ut rätt snabbt - som tur var - för jag föreställer mig att det måste vara hemskt, att genomgå 8-9 smärtsamma njurstensanfall på fyra månader innan det är över.

  • Ffridas
    Anonym (Skvaderägare) skrev 2023-08-20 09:37:24 följande:

    Jag vet inte. Hade själv njurstensanfall för många år sedan och det gjorde förstås fruktansvärt ont. Kom till sjukhus med ambulans och efter en evighet på akuten, hamnade jag på en avdelning där jag fick morfin och skulle avvakta att stenarna kom ut naturligt - om inte de gjorde det skulle de slås sönder. Det tog några dagar innan de behagade komma ut helt odramatiskt. Blev sedan utskriven och har aldrig mer haft besvär med det.


    Så hos mig kom de ut rätt snabbt - som tur var - för jag föreställer mig att det måste vara hemskt, att genomgå 8-9 smärtsamma njurstensanfall på fyra månader innan det är över.


    Jag tänkte att så länge de går över av alvedon Ipren och paraflex så är det lugnt. Visste inte att det va njursten.

    Men sista gången blev de bara värre och värktabletterna kom upp lika fort. 
    Jag hade stenar i båda njurarna och i urinröret och tydligen urinvägsinfektion och feber. 
    Fick också morfin, och antibiotika under natten.

    De verkade vara bra men nu molar smärtan till och från, hugger till ordentligt ibland på båda sidorn men jag vet inte om det fortfarande är njursten eftersom jag inte fått så där dunder ont sen jag var på akuten. Gjorde röntgen 1 månad senare, nu har det gått 1,5 veckor och jag har fortfarande inte fått något svar. 

    Var du tvungen att ligga kvar på sjukhuset tills dom kom ut av sig själv?
  • Anonym (Skvaderägare)
    Ffridas skrev 2023-08-20 09:54:18 följande:
    Jag tänkte att så länge de går över av alvedon Ipren och paraflex så är det lugnt. Visste inte att det va njursten.

    Men sista gången blev de bara värre och värktabletterna kom upp lika fort. 
    Jag hade stenar i båda njurarna och i urinröret och tydligen urinvägsinfektion och feber. 
    Fick också morfin, och antibiotika under natten.

    De verkade vara bra men nu molar smärtan till och från, hugger till ordentligt ibland på båda sidorn men jag vet inte om det fortfarande är njursten eftersom jag inte fått så där dunder ont sen jag var på akuten. Gjorde röntgen 1 månad senare, nu har det gått 1,5 veckor och jag har fortfarande inte fått något svar. 

    Var du tvungen att ligga kvar på sjukhuset tills dom kom ut av sig själv?
    Men du har alltså fått det kollat att det verkligen är njursten?
    Måste också fråga, har det kommit ut några njurstenar?

    Jag tycker att du skall kontakta läkaren och fråga exakt det du frågade i trådstarten. Det är också en läkares uppgift att se till, så att patienten får tydlig information om sitt tillstånd. Det låter väldigt jobbigt det du genomgår, för njursten är verkligen väldigt smärtsamt och obehagligt.

    Jag fick ligga kvar på sjukhuset i väntan på att njurstenarna skulle komma ut den naturliga vägen och om det inte blev så, skulle de s.a.s. ha slagit sönder dem. Nu kom de ju ut efter några dagar utan att det behövde göras något mer. Jag fick smärtstillande medan jag väntade.

    Vill också tydligt säga att jag inte har någon medicinsk utbildning.
  • Ffridas
    Anonym (Skvaderägare) skrev 2023-08-20 19:30:13 följande:
    Men du har alltså fått det kollat att det verkligen är njursten?
    Måste också fråga, har det kommit ut några njurstenar?

    Jag tycker att du skall kontakta läkaren och fråga exakt det du frågade i trådstarten. Det är också en läkares uppgift att se till, så att patienten får tydlig information om sitt tillstånd. Det låter väldigt jobbigt det du genomgår, för njursten är verkligen väldigt smärtsamt och obehagligt.

    Jag fick ligga kvar på sjukhuset i väntan på att njurstenarna skulle komma ut den naturliga vägen och om det inte blev så, skulle de s.a.s. ha slagit sönder dem. Nu kom de ju ut efter några dagar utan att det behövde göras något mer. Jag fick smärtstillande medan jag väntade.

    Vill också tydligt säga att jag inte har någon medicinsk utbildning.
    Yes dom gjorde dt röntgen på akuten å såg flera stenar i båda njurarna och en som låg i röret. 

    Läkaren som kom in på morgonen var ingen höjdare på bra information direkt. Han sa att antingen väljer du att opereras akut nu, eller så åker du hem så kommer dom säkert ut själv.
     
    Men han sa också att jag skulle ta en 500 mg alvedon, blev de inte bättre inom en timma så ta 1 ipren. Vänta en timme och ta morfin tablett om det inte släppte. Som att 1 alvedon skulle hjälpa, eller att man skulle pina me den där smärtan i flera timmar för å se om dom andra tabletterna börja verka 🤷?♀️

    Näe jag har inte märkt att nån sten skulle ha kommit ut, men dom va inte jätte stora heller. Max 3 mm tror ja

    Men urologen hörde av sig på sms idag att den ringer mig på tisdag. Så får vänta å se 
  • Anonym (Skvaderägare)

    Så, nu är jag här igen och nyfiken vad urologen sagt, som ju skulle ringa dig i går. Fick du någon klarhet och vad är planen? Om det här drar ut så på tiden med massa njurstensanfall under fyra månader, som ju är oerhört plågsamt, undrar man ju lite om de inte kunde få slut på det här genom ett ingrepp. Fast, som sagt, jag är bara en lekman på området.

    Kan berätta att när jag kom in på akuten med njurstensanfall fick jag vänta en evighet innan jag röntgades och sedan komma vidare till en avdelning. Tror det tog tio timmar eller något sådant och under den tiden fick även jag bara Alvedon, som väl är helt ok vid lättare värk men inte om man har riktigt svåra smärtor. När jag väl kom till avdelningen envisades de också ett bra tag med värdelösa Alvedon innan jag slutligen benådades och fick morfin. Guuud vad skönt det var när den hemska molande värken äntligen lugnade sig och jag kunde sova.

    Nej, alltså jag fattar inte varför man skall dra ut på det sååå länge innan man får ordentlig smärtlindring. Visst, jag fattar att morfin är tunga grejor som man inte skall ta för minsta lilla och att det är beroendeframkallande, men alltså haaallååå, det måste väl ändå finnas gränser när man inser att nu är Alvedon helt överspelat och patienten måste få smärtlindring.

    Men, som sagt, hur går det nu för dig? 😮

  • Ffridas
    Anonym (Skvaderägare) skrev 2023-08-24 02:12:57 följande:

    Så, nu är jag här igen och nyfiken vad urologen sagt, som ju skulle ringa dig i går. Fick du någon klarhet och vad är planen? Om det här drar ut så på tiden med massa njurstensanfall under fyra månader, som ju är oerhört plågsamt, undrar man ju lite om de inte kunde få slut på det här genom ett ingrepp. Fast, som sagt, jag är bara en lekman på området.

    Kan berätta att när jag kom in på akuten med njurstensanfall fick jag vänta en evighet innan jag röntgades och sedan komma vidare till en avdelning. Tror det tog tio timmar eller något sådant och under den tiden fick även jag bara Alvedon, som väl är helt ok vid lättare värk men inte om man har riktigt svåra smärtor. När jag väl kom till avdelningen envisades de också ett bra tag med värdelösa Alvedon innan jag slutligen benådades och fick morfin. Guuud vad skönt det var när den hemska molande värken äntligen lugnade sig och jag kunde sova.

    Nej, alltså jag fattar inte varför man skall dra ut på det sååå länge innan man får ordentlig smärtlindring. Visst, jag fattar att morfin är tunga grejor som man inte skall ta för minsta lilla och att det är beroendeframkallande, men alltså haaallååå, det måste väl ändå finnas gränser när man inser att nu är Alvedon helt överspelat och patienten måste få smärtlindring.

    Men, som sagt, hur går det nu för dig? 😮


    Han va otroligt dålig på svenska så de va väldigt svårt att förstå och göra sig förstådd men stenen i urinledaren var borta men i båda njurarna ligger dom kvar. 
    Han sa att jag skulle kasta ut stenarna själv med tiden eftersom dom va så små. 
    Tänkte att han kanske skulle vara lite mer utförlig i journalen men där skrev han bara Remiss till Tveta vc för vidare uppföljning av små stenar i njurar.
    Så vc ska skicka en kallelse om ett år sa han

    Konstigt  att du bara fick Alvedon först med tanke på hur galet ont det gör, och värdelöst att man ska behöva ligga så länge och bara vänta. 
    Men man ska ju fan inte behöva tjata sig till de när dom vet vilken pina det är.

    Där hade jag tur, bara någon minut efter att jag kom in på akuten fick jag ett rum och morfin intravenöst. Efter 5 timmar ungefär röntgades jag så tog det väl 10 minuter så fick jag svar och skickades till avdelningen.
    Hann få morfin 1 gång till där och Alvedon 1 gång.
    Sen fick jag de på avdelningen också.
    Så allt var jätte bra så iallafall.

    Men nu har jag haft molande och huggande smärta nästan konstant i en vecka. Fick ju  morfintabletter att hämta ut men det går inte att ta dom, allt bara snurrar å får jätte huvudvärk å spyr. 

  • Anonym (Skvaderägare)
    Ffridas skrev 2023-08-24 14:06:04 följande:
    Han va otroligt dålig på svenska så de va väldigt svårt att förstå och göra sig förstådd men stenen i urinledaren var borta men i båda njurarna ligger dom kvar. 
    Han sa att jag skulle kasta ut stenarna själv med tiden eftersom dom va så små. 
    Tänkte att han kanske skulle vara lite mer utförlig i journalen men där skrev han bara Remiss till Tveta vc för vidare uppföljning av små stenar i njurar.
    Så vc ska skicka en kallelse om ett år sa han

    Konstigt  att du bara fick Alvedon först med tanke på hur galet ont det gör, och värdelöst att man ska behöva ligga så länge och bara vänta. 
    Men man ska ju fan inte behöva tjata sig till de när dom vet vilken pina det är.

    Där hade jag tur, bara någon minut efter att jag kom in på akuten fick jag ett rum och morfin intravenöst. Efter 5 timmar ungefär röntgades jag så tog det väl 10 minuter så fick jag svar och skickades till avdelningen.
    Hann få morfin 1 gång till där och Alvedon 1 gång.
    Sen fick jag de på avdelningen också.
    Så allt var jätte bra så iallafall.

    Men nu har jag haft molande och huggande smärta nästan konstant i en vecka. Fick ju  morfintabletter att hämta ut men det går inte att ta dom, allt bara snurrar å får jätte huvudvärk å spyr. 

    Jobbigt och oacceptabelt med läkare som inte behärskar språket tillräckligt bra för att kunna kommunicera ordentligt med sina patienter. Men du verkar i alla fall ha fått veta hur det ligger till med njurstenarna och hur planen ser ut.


    Dock tycker ju jag att om du nu har så svår värk konstant och det inte funkar med morfinet, som ju är starka grejer, borde du ta kontakt på nytt och förklara hur det är nu och om de inte ändå kan åtgärda njurstenarna på annat vis än att invänta att de kommer ut naturligt. Nu är jag, som sagt, ingen läkare, men det finns ju möjlighet att ex. slå sönder njurstenar inne i kroppen.


    Vad som kan och inte kan göras i just ditt fall, vet jag inte, men tycker att du skall ge det ett försök att ta ny kontakt och då tydligt berätta att det här håller inte för dig, särskilt i och med att du inte kan ta morfinet.

    Sedan var det förstås bra att du snabbt fick ordentlig smärtlindring redan på akuten och inte behövde vänta så länge som underteckna. Jag fick ju till slut morfin jag med men först på avdelningen jag kom till efter tio timmar eller så på akuten och även då först efter att de provat Alvedon. Sanslöst!

    Men ta nu kontakt med sjukvården igen och var tydlig med hur det är för dig och se om de inte kan göra något så att du snabbare blir av med de jäkla, plågsamma njurstenarna! Så där kan du ju inte ha det! 😉

Svar på tråden Njursten