• Ida83

    Förklimakteriet/högt prolaktin eller vad?

    Jag slutade amma min son för ett år sedan och fick tillbaka mensen ett par månader efter. Har sedan haft helt regelbunden mens. När jag gjorde mammografi i början på sommaren kom det ut bröstmjölk. Jag hade då inte ammat på ca 10 mån. Efter det har jag inte haft regelbunden mens. Jag fick en blödning i juli men den var mer sparsam än min vanliga mens och pågick lite längre än vanligt. I augusti kommer ingen Jag slutade amma min son för ett år sedan och fick tillbaka mensen ett par månader efter. Har sedan haft helt regelbunden mens. När jag gjorde mammografi i början på sommaren kom det ut bröstmjölk. Jag hade då inte ammat på ca 10 mån. Efter det har jag inte haft regelbunden mens. Jag fick en blödning i juli men den var mer sparsam än min vanliga mens och pågick lite längre än vanligt. I augusti kommer ingen mens alls, men jag fick lite brunt på papperet runt ägglossning (inte konstaterad utan enligt app). Jag undrar vad detta beror på och är orolig för att jag har högt prolaktin eller har kommit i förklimakteriet. Jag är över 40 så det är inte osannolikt även om jag hade hoppats att det skulle dröja några år till. Jag har inga andra symtom förutom lite ömma bröst de senaste dagarna. 

    Jag har försökt boka tid till gynekolog då jag gärna vill veta vad det är som händer i kroppen men jag blir hänvisad till vårdcentralen. Jag upplever att de inte har så bra koll på den här typen av besvär på vårdcentralen och vill gärna komma direkt till gynekolog/kvinnoklinik där man har bra kunskap om klimakteriet/hormoner/kvinnokroppen mm.

    Någon med tips och råd på vad det kan vara och hur jag ska göra? Är tacksam för det!


     

  • Svar på tråden Förklimakteriet/högt prolaktin eller vad?
  • Anonym (Ålder)

    Skulle inte oroa mig nämnvärt om jag var du, i den åldern kan mensen hoppa, ägglossningen utebli och cykeln variera. Sen kan det bli mer regelbundet igen i perioder.

Svar på tråden Förklimakteriet/högt prolaktin eller vad?