• ThingsAintEasy

    Blivande pappa undrar - får pappan stanna på BB? Första barnet, USÖ(Örebro)

    Hej!
    Jag är blivande pappa och vi(jag och sambon) har diskuterat detta med att få stanna på BB. Har läst oss till att "partner kan få sova kvar vid mån av plats". Min sambo känner sig orolig och vill absolut inte att jag ska åka hem, och jag känner likadant - förstås. Dels vill jag självklart vara ett stöd för henne(och avlasta när det behövs), dels vill jag att hon ska känna sig trygg. Det är vårt barn och självklart vill vi ta vårt ansvar och ta hand om detta på en gång.

    Tycker egentligen inte att det är konstigt att partner enbart får sova kvar vid mån av plats, då föderskor SJÄLVKLART måste prioriteras. Men vill inte att min sambo ska känna sig otrygg och orolig, vill därför förstås stanna kvar under hela tiden. Själv vill jag också spendera tiden med min lilla familj då det är en tid man förstås aldrig kommer att glömma. Jag kräver ingen säng eller någonting om det skulle vara som så att det inte finns, en stol eller vad som helst skulle duga. Huvudsaken är att jag får närvara.

    Vad har ni för erfarenheter av detta och BB i Örebro? Detta har hållit mig vaken i några nätter nu då även jag känner en oro för att bli hemskickad. Mycket nerver inför att bli ny förälder och när det är händelser man tidigare inte varit med om. Flört

    Om det är som så att det är för att man får dela rum med andra nyföderskor, kan man lösa problemet genom att be personalen höra om de är okej med att man stannar, om vi själva inte har något emot att dens partner eller anhörig stannar?

    Kom gärna med tips och era erfarenheter.

  • Svar på tråden Blivande pappa undrar - får pappan stanna på BB? Första barnet, USÖ(Örebro)
  • EnAnonumius
    ThingsAintEasy skrev 2023-09-01 00:12:01 följande:
    Blivande pappa undrar - får pappan stanna på BB? Första barnet, USÖ(Örebro)

    Hej!
    Jag är blivande pappa och vi(jag och sambon) har diskuterat detta med att få stanna på BB. Har läst oss till att "partner kan få sova kvar vid mån av plats". Min sambo känner sig orolig och vill absolut inte att jag ska åka hem, och jag känner likadant - förstås. Dels vill jag självklart vara ett stöd för henne(och avlasta när det behövs), dels vill jag att hon ska känna sig trygg. Det är vårt barn och självklart vill vi ta vårt ansvar och ta hand om detta på en gång.

    Tycker egentligen inte att det är konstigt att partner enbart får sova kvar vid mån av plats, då föderskor SJÄLVKLART måste prioriteras. Men vill inte att min sambo ska känna sig otrygg och orolig, vill därför förstås stanna kvar under hela tiden. Själv vill jag också spendera tiden med min lilla familj då det är en tid man förstås aldrig kommer att glömma. Jag kräver ingen säng eller någonting om det skulle vara som så att det inte finns, en stol eller vad som helst skulle duga. Huvudsaken är att jag får närvara.

    Vad har ni för erfarenheter av detta och BB i Örebro? Detta har hållit mig vaken i några nätter nu då även jag känner en oro för att bli hemskickad. Mycket nerver inför att bli ny förälder och när det är händelser man tidigare inte varit med om. Flört

    Om det är som så att det är för att man får dela rum med andra nyföderskor, kan man lösa problemet genom att be personalen höra om de är okej med att man stannar, om vi själva inte har något emot att dens partner eller anhörig stannar?

    Kom gärna med tips och era erfarenheter.


    Det bästa ni kan göra är att prata med BB där hon skall föda om de erbjuder möjligheten att pappan får sova över efter förlossningen i mån av plats.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • svansmamman

    Jag har inga erfarenheter av just BB i Örebro, men vill ändå skriva och upp inlägget! 


    Jag tänker precis som ovan att det bästa är att ni kontaktar BB och frågar vad som gäller. Jag tror inte det kommer vara några problem, generellt brukar vården prioritera de som föder sitt första barn. Nu födde vi som sagt var inte i Örebro, men min sambo fick stanna alla fem dagar vi var på sjukhuset (vi kom in dagen innan förlossningen). Vi fick ett eget rum på BB, men om det inte funnits plats där hade vi fått bo tillsammans på patienthotellet. De förstår självklart att man framförallt med första barnet vill vara tillsammans, men ja - prata med dem så att ni kan lugna era nerver. 


    Avslutningsvis vill jag önska lycka till med förlossningen och även hälsa grattis till bebis! ❤️

  • annabellelee

    Födde inte på BB i Örebro, men d t här är min erfarenhet: i vårt fall fick pappan inte sova, men han var där med mig hela kvällen. Jag var ganska slut efter förlossningen och somnade och sov som en stock, och på morgonen var pappan tillbaka. Bebisen är också slut efter förlossningen och sover mycket första dygnet. Det var alltså inte mycket tid som jag var själv, och personalen finns ju där!

Svar på tråden Blivande pappa undrar - får pappan stanna på BB? Första barnet, USÖ(Örebro)