• kajsagunnarsson96

    Känner lukt

    Hej är gravid första gången ha nu mitt lukt sinne kom tillbaka idag efter mer en 1 vecka nu för varit sjuk förkylning.
    Åt liksom på fik idag frallor med gurka och ost nu i nästan 2 timmar ha jag känt lukt igen känner liksom ost och gurka i näsan fast jag inte ätit på 5 timmar nu. Är det något farligt 
    Eller brukar man känna av lukter så intensivt??

    Är i slutet på vecka 6 snart i v. 7 mår illa nu gjort i 1 vecka nu och spytt 2 dagar nu men mest bara mått mest illa spytt bara 2 tillfällen under 2 dagar. 

    Men detta med illa lukten av ost och gurka efter så många timmar när jag nu äntligen fått tillbaka lukt sinnet 

    Någon som känt likadant som kan förklara om der är något farligt ? 

  • Svar på tråden Känner lukt
  • svansmamman

    Nej, det är såklart inget farligt att känna lukter på det sättet du beskriver, det behöver inte ens vara kopplat till graviditeten. 


    Jag råder dig återigen till att kontakta vården och få hjälp med din oro. Du har även tidigare uttryckt att du oroar dig mycket och det mår ingen bra av. Oron lär bli värre ju längre tiden går, för att inte prata om när bebis är här. Så sök hjälp att hantera dina tankar och din oro, det kommer alla tjäna på i längden. ❤️

  • Maymom

    Det är vanligt att känna lukter starkare. Jag klarade inte när kollegan druckit kaffe tex.
    för mig hjälpte det att ha ett doftljus eller grönt äpple att lukta på om det dök upp nån oangenäm doft.

    precis som att balanssinnet kan påverkas. Jag kände av lutningar i hus och sneda golv väldigt tydligt min första graviditet, tappade nästan balansen när det lutade mycket.

Svar på tråden Känner lukt