• Anonym (Fattig)

    Vem ska betala?

    Jag har en kille och vi bor inte ihop. Vi har båda barn på varsitt håll och ingen av oss vill ha fler barn.

    Jag hade kunnat använda kondom som preventivmetod, men han vill inte ens testa.

    är det verkligen rätt att låta mig testa massa dyra preventivmedel och metoder som jag själv får stå för själv med kostnader osv?

    Han tjänar mer än mig. han tycker också att det skulle ha varit MIN uppgift att kräva kondom första gången vi hade sex. Jag frågade om han ens hade med sig någon. Nääää? svarar han. Suck, vad trött jag blir!

    kan jag begära att han betalar hälften av både fasta och löpande kostnader för detta?

  • Svar på tråden Vem ska betala?
  • Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2023-09-06 21:11:49 följande:

    Säg till honom att du ångrat dig, att du känner hur klockan tickar och du vill ha barn nu, helst igår. Du tänker alltså inte använda några preventivmedel. Vill han inte ha barn så är det upp till honom. Förhoppningsvis får det på honom kondomen illa kvickt. 


    Klockrent
    Pyttsa ut det lite. När ni ser en barnvagn på stan säger ts  "Åh det skulle vara underbart en liten baby, än är det inte för sent" 
    Nästa gång ser ni en baby på tv och droppar igen "men åh så mysigt"
  • Tom Araya
    Anonym (Fattig) skrev 2023-09-06 17:59:44 följande:
    Vem ska betala?

    Jag har en kille och vi bor inte ihop. Vi har båda barn på varsitt håll och ingen av oss vill ha fler barn.

    Jag hade kunnat använda kondom som preventivmetod, men han vill inte ens testa.

    är det verkligen rätt att låta mig testa massa dyra preventivmedel och metoder som jag själv får stå för själv med kostnader osv?

    Han tjänar mer än mig. han tycker också att det skulle ha varit MIN uppgift att kräva kondom första gången vi hade sex. Jag frågade om han ens hade med sig någon. Nääää? svarar han. Suck, vad trött jag blir!

    kan jag begära att han betalar hälften av både fasta och löpande kostnader för detta?


    Ja, det tycker jag.

    Fråga honom vilket alternativ han föredrar:

    1. Kondom

    2. Dela på kostnaden för andra preventivmedel.

    3. Avstå sex.
  • Anonym (Anc)

    Om han nu inte vill ha fler barn så är det ju löjligt enkelt att göra vasektomi. Det är ju inte alls som sterilisering för en kvinna.

    Då slipper ni all krångel och kostnader. Min vasektomi var till och med gratis. Varför vet jag inte men pga att det var remiss eller nåt.


    Tar typ 5 min att genomföra.

  • fornminne

    Nej, han måste ingenting. Det måste inte du heller.

    Problemet är att du i praktiken inte ställer några krav. Du gnäller lite, sen blir det tydligen ligga ändå.

    Vägra ligga utan kondom eller annat fungerande skydd som ni delar kostnaden för. Han får välja. Ta sin del av ansvaret, sterilisera sig eller så blir det inget. Hans val.

    Ni måste ju inte leva i celibat. Man kan ha sex på andra sätt än samlag. Men vill han stoppa in den, är det ovanstående som gäller.

  • fornminne

    Du verkar också undra om det är rimligt att ni delar på kostnaderna och ansvaret. Givetvis är det rimligt och inte bara det. Det borde vara självklart.

    Dessvärre låter han som en man som försöker smita undan så länge det går. Vill du ens ligga med en sådan? Det låter sjukt avtändande med en man som inte vill ta sin del av ansvaret ens efter en direkt uppmaning, eller försöker slingra sig ur det. 

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Sparbössa) skrev 2023-09-06 18:15:38 följande:

    Ni skulle kunna ha en burk Att stoppa pengar i 20kr efter tillfredsställande sex.
    Fast bättre om han swichar dig en slant kanske.


    Ja prostitution är ju trots allt ett gammalt hederligt yrke...
  • Anonym (Hin håle)

    Ts, varför vill du lägga med, och ha en relation med en man som verkar så oansvarig och egocentrisk? 

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Anc) skrev 2023-09-08 03:18:47 följande:

    Om han nu inte vill ha fler barn så är det ju löjligt enkelt att göra vasektomi. Det är ju inte alls som sterilisering för en kvinna.

    Då slipper ni all krångel och kostnader. Min vasektomi var till och med gratis. Varför vet jag inte men pga att det var remiss eller nåt.


    Tar typ 5 min att genomföra.


    Där har vi något, har dock läst om många som får biverkningar? Att grejerna slutar funka eller får nedsatt funktion? 
  • Anonym (69"-man)
    Anonym (Fattig) skrev 2023-09-06 17:59:44 följande:
    Vem ska betala?

    Jag har en kille och vi bor inte ihop. Vi har båda barn på varsitt håll och ingen av oss vill ha fler barn.

    Jag hade kunnat använda kondom som preventivmetod, men han vill inte ens testa.

    är det verkligen rätt att låta mig testa massa dyra preventivmedel och metoder som jag själv får stå för själv med kostnader osv?

    Han tjänar mer än mig. han tycker också att det skulle ha varit MIN uppgift att kräva kondom första gången vi hade sex. Jag frågade om han ens hade med sig någon. Nääää? svarar han. Suck, vad trött jag blir!

    kan jag begära att han betalar hälften av både fasta och löpande kostnader för detta?


    Om han inte vill ha fler barn så är vasektomi ekonomiskt bra alternativ. En låg engångs kostnad och väldigt hög säkerhet att undvika graviditet när det är gjort.

    Det gör inte ont och har noll biverkningar. 
  • Mimosa86
    Anonym (Fattig) skrev 2023-09-06 21:08:27 följande:
    Vill mest att han är lite tacksam och mer engagerad när jag hr varit det liksom.

    jag tar biverkningar och ökad risk för bröstcancer mm För hans skull.

    han he även herpes men får aldrig blåsor säger han. Har dock läst att det kan smitta ändå.

    varför är han inte mer tacksam?! Varför är så få män tacksamma för vad deras kvinnor utstår?!

    jag behöver ju inte hormonella medel för att lindra något annat. En del tjejer tar ju sådant för pms, mensvärk, grav eller lång mens etc. Men jag har inget av dessa. får inte ut någon positiv effekt, bara negativa.
    .. och det ironiska i det hela är att det är HAN sommar fertil 24/7. Du är bara fertil 4-5 dagar i månaden. Och ändå är det du som ska skydda er fast du är den minst fertila. 
  • Anonym (Lons)

    Det är dags för dig att ställa krav på honom.

    Var inte anklagande men tydlig. Män fixar inte subtila hintar. De läser inte in underliggande toner. De behöver klarspråk. Därför måste du tala om vad du vill. 


    Säg såhär:

    -Jag vill att du använder kondom. Annars kan vi inte ha penetrerande sex.


    Min hälsa och mående påverkas negativt av hormoner och det kostar skjortan. Jag har inte råd.  Jag mår dåligt. Nu har jag tagit ansvar för vårt sexliv. Nu är det upp till dig att hitta en lösning. Fram tills dess så får vi kramas och mysa men det blir inte sex.-

  • Agda90
    Anonym (Fattig) skrev 2023-09-06 22:42:02 följande:
    Haha ja kanske det. får väl säga efter sexet att jag ångrat mig igen.
    ?Vill nog inte ha fler barn ändå. Men det gick förvånansvärt bra att ha sex med kondom så vi kan ju fortsätta med det.

    för jag kan ju svära på att han kommer komma trots att vi har kondom. i rimlig tid dessutom.

    jag kommer ju nästan aldrig när vi har sex. Det är inte hans fel utan mer ett anatomiskt fel. Han vill verkligen att jag kommer, så det ska vi inte klaga på.

    men just detta med att det inte är lika skönt med kondom. stör mig så på resonemanget. Jag har aldrig tyckt att sex har varit särskilt skönt så vad har de att gnälla över? Man ställer upp på så mycket och får ingen tacksamhet tillbaka.
    Ställer upp?
    Det ska vara lika skönt för båda. 
  • olof 45

    Vilken mupp till man... 45 bast och beter sig så barnsligt?

    Som många andra sagt här, det är HELT rimligt att du sätter upp krav!

    Säg bara när han vill ha sex nästa gång; "Vet du vad den billigaste preventivmedlet är?" (Han kommer antagligen säga nej eller gissa fel). Så säger du något i stil med " Jag har försökt prata med dig om preventivmedel, vilket faktiskt är bådas ansvar och inte kvinnans som du verkkar ha fått för dig - men det känns inte som du lysnar på mig. Kan vi ha en diskussion om detta?"

    Säger han nej, så säger du att jahapp, den billigaste lösningen är att avstå sex. Så om du inte tar något ansvar alls, så väljer jag det billigaste alternativet! 

    och, lite off-topic; när berättade han att han ahde herpes? För det lät lite som att han påstod att det var du som borde ha 'krävt' kondom vid första tillfället - men hade han iaf gett dig all den information du behövde? För att ha oskyddat sex utan att informera om smitta man bär på, är inte det misshandel? Jäkligt (!!!) sviningt beteende iaf! 

    Han verkar inte vara en bra snubbe, TS... 

  • Anonym (Anc)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-08 07:00:14 följande:
    Där har vi något, har dock läst om många som får biverkningar? Att grejerna slutar funka eller får nedsatt funktion? 
    Det har Jag aldrig hört men alla ingrepp innebär ju en risk för biverkningar så var och en får läsa på innan för att avgöra. 
  • Anonym (M)

    Det beror lite på hur samtalet om det har gått, vadå låta dig betala och testa olika? Har han bett dig göra det?

    Själv hade jag uppskattat om han erbjöd sig att betala, och i synnerhet om han har bättre ställt.


    Angående kondomen, så om du hade velat använda kondom den gången så var det upp till dig att både ha med dig en kondom och sen inte ha sex utan den. Eller säga till innan att han måste ha med sig en kondom om ni ska ha sex. Tacka nej till sex där och då eftersom inget skydd finns, är också ett alternativ.

    Men mycket är tycke och smak också, hur man vill att en partner ska bete sig. 


    Så svaret på din fråga är egentligen inte enkelt.

  • Anonym (H)

    Alltså handlar det om kondom, kan han väl köpa. Men P-piller, spiral osv känns väl mest naturligt att du betalar för - är ju inte så jättedyrt. Känns som en konstig grej att hamna i konflikt, är ju i ga enorma kostnader

Svar på tråden Vem ska betala?