• Makadam

    Orka skiljas efter över 30 år ihop

    Hur ska man orka med livet efter så lång tid ihop. Jag älskar honom så mycket fortfarande och vet inte vad jag ska ta mig till. Det finns nog ingen annan väg att gå längre för mig. 

  • Svar på tråden Orka skiljas efter över 30 år ihop
  • blomman 2
    Makadam skrev 2023-09-08 09:15:11 följande:
    Orka skiljas efter över 30 år ihop

    Hur ska man orka med livet efter så lång tid ihop. Jag älskar honom så mycket fortfarande och vet inte vad jag ska ta mig till. Det finns nog ingen annan väg att gå längre för mig. 


    Om du ännu älskar honom så varför vill du skilja dig? 
  • Makadam

    Jag vill inte skiljas men han är inte alltid ärlig och nu orkar jag inte mer.
    Har ljugit mig rätt i ansiktet vid ett flertal tillfällen.
    Det jag ville med denna tråd var hur man gör för att gå vidare. Mår just nu väldigt dåligt.

  • blomman 2
    Makadam skrev 2023-09-08 11:19:13 följande:

    Jag vill inte skiljas men han är inte alltid ärlig och nu orkar jag inte mer.
    Har ljugit mig rätt i ansiktet vid ett flertal tillfällen.
    Det jag ville med denna tråd var hur man gör för att gå vidare. Mår just nu väldigt dåligt.


    Har han alltid varit så att han inte är ärlig? 
  • Tyra myra
    Makadam skrev 2023-09-08 11:19:13 följande:

    Jag vill inte skiljas men han är inte alltid ärlig och nu orkar jag inte mer.
    Har ljugit mig rätt i ansiktet vid ett flertal tillfällen.
    Det jag ville med denna tråd var hur man gör för att gå vidare. Mår just nu väldigt dåligt.


    Sök upp familjerådgivningen eller par -terapeut. Du behöver reda ut dina känslor först innan du tar något beslut
  • Tyra myra
    Makadam skrev 2023-09-08 12:29:00 följande:

    Senaste samtalet ljög han om vad han sagt hemma.


    Det du skriver tycker jag visar på att det terapin inte fungerar för er. Du kanske skulle försöka med ensam terapi, bara för dig,  Koncentrera dig på dig själv och din framtid. 

    Den enda du kan ändra på är dig själv.  
  • Swedman
    Makadam skrev 2023-09-09 10:18:05 följande:

    #8
    Tack för rådet. Jag har faktiskt tänkt samma sak själv.


    Jag skiljde mig efter 22 år och hade hus o tonårsdöttrar. Det var som kasta sig utför ett stup. Orsaken var brist på känslor för henne och insikten att det aldrig gick att prata med henne = hon lyssnade aldrig på mig. 
    För dig är det lögner. Jag värderar inte det du känner. Du känner det du gör och det är inget fel i det.
    För att du ska få bättre kunskap i "allt" så är det som det sägs i kommentaren ovan: Prata själv med en kurator. Du får mer kunskap och kan sedan ta bättre beslut. Kanske får reda på lösningar du aldrig tänkt på.

    Orka skilja sig? Det ska ställas emot att gå resten av livet i ett dåligt förhållande. Vad som vore fel är att inte försöka få rätsida på det innan man skiljer sig. Att gå till kurator är en del i det. Det tillsammans med parterapi. Då har man försökt anser jag.
  • Makadam

    #10
    Kloka råd du ger. Tack. 
    Han är min stora kärlek och har alltid varit det. Så det finns känslor vilket nu känns som ett problem. 
    Ett annat är att han hellre än att göra någon ledsen inte säger som det är och så har det alltid varit.
    Det är först de senaste åren jag har upptäckt det.
    Jag kanske har blivit mer misstänksam av att han gör så och förstör något som egentligen är lugnt. 
    Svårt att veta. 
    Gott att kunna prata om det här.

Svar på tråden Orka skiljas efter över 30 år ihop