• nyckelpiggelin

    Ni som behandlats för hotande förtidsbörd - hur långt efter behandling födde ni?

    Med behandling menas till exempel bricanyl, tractocile/atosiban eller annan medicin. 


    Riktar mig till er som födde tidigt trots behandling! Om behandlingen ?gjorde sitt? och du födde kring BF, välj det sista alternativet. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som behandlats för hotande förtidsbörd - hur långt efter behandling födde ni?
  • nyckelpiggelin

    Och ni som har erfarenheter berätta gärna Hjärta

    Jag fick tidiga sammandragningar i vecka 28 som ansträngde livmoder och blev stoppad med bricanyl sen dropp. Vecka 30 nu och känner att tiden kryper fram och jag bara inväntar att han ska försöka titta ut igen ? 
    Hittar inte mycket statistik på detta så försöker bygga min egen bild. De flesta trådar här (har läst varenda en!) fokuserar mycket på prematurbiten vilket jag såklart också gör research om. 


    Vill bara ha lite statistik kring om medicinsk behandling faktiskt hjälper graviditeten ut eller bara är ett tillfälligt plåster. 

  • kaeg

    Det var första graviditeten

    fick etablerade värkar i vecka 32 (detta var 2006) och förkortad och påverkad livmodertapp. Blev inlagd och stoppad med bricanyl och dropp. Vet ej läkemedel.

    sängläge och vila, sjukskrevs till BF.

    sonen föddes BF-3 så han stannade kvar länge och från v.37 levde jag helt som vanligt. 


     


    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * Pojke 2018
  • nyckelpiggelin
    kaeg skrev 2023-09-11 20:31:39 följande:

    Det var första graviditeten

    fick etablerade värkar i vecka 32 (detta var 2006) och förkortad och påverkad livmodertapp. Blev inlagd och stoppad med bricanyl och dropp. Vet ej läkemedel.

    sängläge och vila, sjukskrevs till BF.

    sonen föddes BF-3 så han stannade kvar länge och från v.37 levde jag helt som vanligt. 


     


     


    tack så mycket för svar! ganska likt min upplevelse så då finns det hopp Tungan ute

  • fornminne

    En jag känner var sjukskriven på heltid från vecka 23 pga hotande förtidsbörd. Hon födde i vecka 29.

    Visst, två månader för tidigt, men det höll ändå ganska länge med vila och behandling. Vet att hon fick medicin, men inte vilken sort.

    Även om risken är stor att ditt barn föds för tidigt, behöver det inte bli mycket för tidigt.

  • Anonym (V32)

    Jag fick värkar i vecka 32 - blev inlagd med bricanyldropp och fick kortison för bebisens lungmognad. Fick ligga 23 h om dygnet. Varje gång man provade att låta mig gå upp lite mera fick jag värkar. Jag låg på KK och varje gång jag fick värkar rullade de ner mig på förlossningen- tror jag var där 8 ggr. Men varje gång lyckades man stoppa med Bricanyl. Exakt v35+0 så slutade man med Bricanylen och min son föddes 3 h senare. Vi var inskrivna på neo en vecka men fick sova hemma redan efter ngn dag. 


    Idag är min son 23 år och en underbar, snäll , smart och rolig människa.

  • Anonym (Maj)

    Hej! 


    Jag blev hjälpt av bricanyl många gånger under min graviditet. Fick även dropp och kortison o allt de hade. Det gick bra för oss, han höll sig inne mer än två månader efter första förvärken. 
    I mitt fall så var det upprepade urinvägsinfektioner som låg bakom  förvärkarna och den förkortade livmodertappen. Jag hade inga andra symtom än sammandragningar på urinvägsinfektion. Har aldrig tidigare haft uvi. Fick äta flera antibiotikakurer men så fort jag sluta kom sammandragningarna tillbaka. Så antibiotikan va det som egentligen var det som hjälpte mig.


    Jag behövde påminna läkarna om urinprov flera ggr för att se om jag hade ny uvi eller ej. Så om du inte redan testat för uvi är mitt tips att göra det.

    lycka till och ta hand om er

  • nyckelpiggelin
    Anonym (Maj) skrev 2023-09-13 20:33:33 följande:

    Hej! 


    Jag blev hjälpt av bricanyl många gånger under min graviditet. Fick även dropp och kortison o allt de hade. Det gick bra för oss, han höll sig inne mer än två månader efter första förvärken. 
    I mitt fall så var det upprepade urinvägsinfektioner som låg bakom  förvärkarna och den förkortade livmodertappen. Jag hade inga andra symtom än sammandragningar på urinvägsinfektion. Har aldrig tidigare haft uvi. Fick äta flera antibiotikakurer men så fort jag sluta kom sammandragningarna tillbaka. Så antibiotikan va det som egentligen var det som hjälpte mig.


    Jag behövde påminna läkarna om urinprov flera ggr för att se om jag hade ny uvi eller ej. Så om du inte redan testat för uvi är mitt tips att göra det.

    lycka till och ta hand om er


    Tusen tack för alla svar! Jag har blivit klokare och lugnare.
Svar på tråden Ni som behandlats för hotande förtidsbörd - hur långt efter behandling födde ni?