• Cooltjej2002

    Hur mycket bör jag kräva?

    Hej, jag är en tjej på 21 år som har ca 3 års erfarenhet att jobba som personlig assistent jag har flyttat till en ny stad och blivit erbjuden ett jobb till en kund med trakeostom, jag ska endast jobba vaken nätter dom har erbjudit 130 utan semester ersättningen och OBn, jag landar på ca 30000 innan skatt och 23000 efterskatt om jag jobbar heltid (160timmar/månad) , jag har aldrig jobbat natt hur mycket bör jag kräva.

  • Svar på tråden Hur mycket bör jag kräva?
  • Bejje

    Vad blir det inklusive OB då? Det spelar ju stor roll om du bara ska jobba natt eftersom hela din lön kommer vara OB i stort sätt?

  • BellaDonnna

    En vanlig heltidstjänst som är på 40/h räknas som ett snitt på 173 h i månaden, det är ju endast februari som har 28 dagar, resterande månader har 30 eller 31 dagar. Men en del har ju avtal som säger 37 eller 38 h/ vecka som heltid. Men som natt brukar man inte arbeta så många timmar som heltid. Men hur som helst 130 kr/h är helt för lågt, om jag jämför med mig själv, slutade arbeta som pers assistent 2014 och hade då en lön på 136 kr/h, nu när jag slutade på hemtjänsten i år låg jag på en lön på 158 och det var också väldigt lågt (med tanke på 9 år i branschen). Nä försök tuffa till dig, säg 165 och acceptera inte mindre än 150 kr. Du har tre år i erfarenhet och det här är (tyvärr) inget yrke som är så eftertraktat så oddsen är på din sida. Ersättningen de får från f-kassan är på 324,50 som minst men då har de ju arbetsgivaravgifter osv att betala också.

Svar på tråden Hur mycket bör jag kräva?