• Anonym (AN)

    Kan man älska någon man inte vill ha närhet med?

    Min sambo vill aldrig ligga i sängen och mysa nära, nakna. Han säger det blir för varmt. Han vill aldrig kyssas eller hångla. Utan har ett max på 3-4 pussar, sen blir han irriterad. Han vill heller aldrig hålla handen när vi är ute, aldrig när vi åker bil heller. Vi har inte haft sex på 3 år för att "han inte känner för det". Han ger mig aldrig komplimanger, inte ens när jag gjort mig i ordning. 

    Han säger att han älskar mig. Men kan man verkligen älska någon man aldrig vill vara nära?

  • Svar på tråden Kan man älska någon man inte vill ha närhet med?
  • Anonym (Hm)
    Oj vilken knepig situation och fråga. Jag tror att man till viss del kan, men då är nog känslorna inte på den plan man bör Ha mot sin livspartner. Man kan ju tex älska sina vänner och inte vilja göra de intima saker du räknade upp. Kan förhållandet ha hamnat på en vänskaplig nivå för honom?
  • Fröken I

    Borde du inte vända det och fundera på om DU älskar honom? Skit i att försöka nysta i om han känner ditten eller datten.
    Hur mår DU i er relation? Du har ett liv och det är kort. Är du tillfreds? Mår du bra av att ni har det som ni har det? 

  • Anonym (Prata)

    Tror definitivt att du och din partner behöver prata om vad ni känner för varandra och vad bristen på fysisk närhet beror på.

    Absolut att man kan älska någon även om man inte vill ha sex eller fysisk närhet med personen. Det är på samma sätt som en familjemedlem eller nära vän. Avsaknad av fysisk närhet kan ju bero på många saker, avsaknad av lust, fysiska besvär etc. Men det kan ju också bero på att mer djupgående problem i relationen..


     

  • Kaede

    Nej. Och ja. Man kan ju älska sin pappa och mamma och sina barn eller sina bästa vänner och sina syskon samt sina mor- och farföräldrar och så vidare utan att vilja ha sex med dem. 


    Så ja, man kan älska någon djupt och innerligt som en kär familjemedlem. Man älskar inte någon på förhållandevis om man aldrig vill ha ngn som helst fysisk kontakt. Att vara förälskad skapar lust att vara nära och ha det mysigt på olika sätt. Förälskelsen kan övergå till slentrian men om man lyckas älska varandra som par så kanaliserar man ju sin Lust mot sin partner och ser det bästa i den. 


    så jag skulle säga att din man kan älska dig men han älskar dig inte som kvinnan i hans liv utan som en familjemedlem.

Svar på tråden Kan man älska någon man inte vill ha närhet med?