• Frida85a

    Någon ska bo hemma hos dig - städar du?

    Jag har hela den här veckan varit hus/hund/kattvakt.
    Fyra hundar, fyra kattungar (10 veckor) och två vuxna katter.

    Huset ligger lite ut på landet och där bor även två vuxna och två barn, tonårig och mellanstsdieåldern. 

    När jag kommer dit så är hemma rejält smutsigt, toaletterna svarta, handfaten inte rengjorda. Golven smutsiga.

    Köket är smutsigt och i flera lådor ligger det musbajs. På alla skåpluckor har det runnit smutts så de är mer grå/bruna än vita. 
    I kylskåpet är det fullt med gamla och mögliga saker, det är smutsigt och kladdigt och går även djur där inne.

    Det ena sovrummet är fullt med hund bajs och hundkiss.
    Flera av innedörrarna är fläckiga, smutsiga och fulla med hår blandat med smuts. 
    I vardagsrummet där kattungarna är, är det fullt med glasspappwr, använda strumpor, skräp och sand/grus. 
    Hemmet är stökigt och lortig helt enkelt.

    När jag påpekar detta för de som har huset så får jag till svar att "så farligt är det inte" "vi bor på landet" 
    Hade ni kunnat lämna ert hem o h låta någon annan bo hemma hos er i det skicket? 

    Överreagerar jag? 

    Jag skrev även att det var synd om barnen som tvingades att ha det så och det var inte populärt. 

    Så hade du städat innan du skulle ha någon att bo hemma hos dig? 

  • Svar på tråden Någon ska bo hemma hos dig - städar du?
  • rosesarewhite
    Mia448 skrev 2023-09-17 19:02:02 följande:
    Man kan få kroniska infektioner av smutsig miljö också dock. Och mögel kan skapa sjukdom med
    Ja och varken hundbajs eller musbajs är ju något som är ok att leva i. Skillnad på smuts och smuts och smuts.

    Ok smuts är ju lite dammråttor och kanske lite ren kattsand på golvet om katterna sprätter. Men ett rum fullt med kiss och bajs måste ju lukta i hela huset! 
  • Frida85a

    Djuren mår bra och är trots hemmets skick väl omhändertagna om än mycket ouppfostrade.

    Jag tänker att de nog har vant sig med tanke på kommentaren om att det inte är så farligt. 

  • Anonym (S)
    Frida85a skrev 2023-09-17 19:35:20 följande:

    Djuren mår bra och är trots hemmets skick väl omhändertagna om än mycket ouppfostrade.

    Jag tänker att de nog har vant sig med tanke på kommentaren om att det inte är så farligt. 


    Klart de inte gör. Ingen mår bra av att bo i sådan misär. Och barnen tänker du inte på, eller?

    Du kan väl seriöst inte ta personens kommentar som något bevis på att allt är ok? Det är allt annat än ok!
  • Anonym (S)

    Det jag menar är att den du pratade med inte fattar hur otroligt långt över gränsen de bor. De fattar inte misären helt enkelt.

  • Lindasmamma

    Jag har 9 stora dregelmonster. (Nå tre är valpar i olika åldrar den yngsta är 5 månader). Självklart blir det både smutsigt och stökigt men bajs och kiss tar man ju upp direkt! Det är ju ingen höjdare om det är kvar t.o,m när husvakten kommer! Jag skulle skämts ihjäl om husvakten hittade nåt som någon katt kanske lagt i något skrymsle så att jag missat det och jag bor också på landet. Jag skulle ha städat innan så gott det går. Torkat av skåpsluckorna i köket, plockat undan sånt som ligger på fel plats osv. och dammsugit och städat golven så gott det går samt givetvis städat toaletten men om toalettstolen är svart så kan det bero på antingen kalk eller järn men städad ska den ju vara. För min del är det lister som är problemet. Hundarna drar in massor med jorddamm och det sätter sig överallt! Jag skulle behöva springa runt och damma varje dag om jag skulle hålla det borta och det har jag inte tid eller ork till. Jag måste sköta hundarna med matning promenader kloklipp och öronrens mm. Men innan jag får planerade besök städar jag minst en vecka (dvs inte 8 timmar om dagen utan jag har kanske 2-4 timmar över per dag som jag kan använda till städ, gräsklippning, mockning av hagar och sånt om jag hoppar över sånt som att sitta på facebook och skriva i mina grupper, svara på frågor om hundar osv. och sköta administrationen som också hör till. Måste säga att det känns skönt att det är fler än jag som har problem med att det beckar igen när man har djur. Jag har ett rum som hundarna inte får gå in i och där har jag en hörnsoffa och försöker ha fint där inne så jag kan ta andhämtningspaus där ibland, spela lite gitarr och sjunga, jag har även ett stort dataskåp där med alla pärmar och papper, annars har hundarna tillgång till hela huset.

  • Tecum
    Mia448 skrev 2023-09-17 19:02:02 följande:
    Man kan få kroniska infektioner av smutsig miljö också dock. Och mögel kan skapa sjukdom med
    Det är ingen bra boendemiljö, det är vi överens om. Och mögel i väggar eller golv är klart hälsovådligt, men nu var det visst matrester i kylskåpet och det är lätt åtgärdat. Och så länge barn och djur inte mår dåligt är det svårt att få gehör för en orosanmälan. Det ena barnet är också stort nog för att städa själv.

    En annan sak är att huset i princip är osäljbart utan en omfattande renovering. Katturin sätter sig i väggarna och går inte att få bort.
  • Anonym (Process)
    Frida85a skrev 2023-09-17 19:35:20 följande:

    Djuren mår bra och är trots hemmets skick väl omhändertagna om än mycket ouppfostrade.

    Jag tänker att de nog har vant sig med tanke på kommentaren om att det inte är så farligt. 


    Jag tänker att de troligen inte ser smutsen på samma sätt som du. Blir det tillräckligt smutsigt så går det ju inte att städa utan tillräcklig kunskap och tid.

    Jag hade inte kunnat bo i en sådan miljö du beskriver utan att städa. Så antingen hade jag gjort som någon sagt, bett ägaren komma hem, eller så hade jag städat upp de delar jag hade behövt. Som toalett, kyl och sovrum.
  • Frida85a

    Jag har städat de delar som jag behövde använda. Ättika i varje toastol över natten och sen skrubba så blev toaletten fin inuti. (Fast det fanns inte ens någon toaborste) 

    Jag har skrubbat handfat och kranar och torkat av, men det blir inte helt bra då det är så ingrott. 

    Jag har dammsugit och tvättat alla golv flera gånger. 

    Det värsta var luckorna i köket och de lådor med bajs i. 

    Det värsta rummet har jag inte ens gått in i knappt, tvättstugan, där är det riktigt snuskigt.

  • Anonym (zimma)

    Det är ju något fel på den här familjen och det är därför de inte har städat. De har något psykiskt problem som gör att de lever på det här viset. Jag tycker väldigt synd om barnen. 

    Jag skulle överväga att anmäla, men man vill ju inte göra sig ovän med familjen. 

  • LFF
    Tecum skrev 2023-09-17 18:41:11 följande:

    Vi skulle absolut städa innan, men det TS beskriver är på en nivå där det handlar om flera dagars jobb och sanering snarare än städ. Så TS överreagerar inte men måste inse att den familjen lever på en helt annan nivå och har vant sig. Så de ser inte problemen och tar illa upp av kritik. Att de bor på landet är inget argument, klart att vi också kan städa. Och att ha en massa djur inne är att be om bekymmer. 

    Barn som växer upp i en sån miljö får ett bättre immunförsvar och far inte automatiskt illa vad gäller risk för sjukdomar. Värre är att det blir en tillvänjning och de kanske inte förstår vitsen med att ha välstädat även när de flyttar hemifrån.


    Man ska inte ha kliniskt rent hemma, absolut. Men att ha musbajs, husdjursbajs etc som ligger överallt är inte nyttigt någonstans och främjar absolut inte immunförsvaret. Urin skapar ammoniak som är frätande för luftrören tex.

    Djuren mår inte heller bra av att bo i denna miljö och jag skulle inte köpa djur av någon som hade det så illa hemma just för att djuren kan vara sjuka redan från start. 

    För djurens skull bör Länsstyrelsen kontaktas. För eventuella barns skull bör Socialtjänsten kontaktas.
  • flygrl

    Om jag hade kunnat lämna hemmet och låta nån annan bo i det skicket? Nä, aldrig och det av den enkla anledningen mitt hem aldrig ens ser ut så där. Inte ens när det är som mest jävla ostädat. För det låter fanimig helt sanslöst fkn stökigt och skitigt. Mer sanitär olägenhet än ostädat. 😮


    Visst nån äcklig strumpa mitt på vardagsrumsgolvet kunde väl mamma komma och tjata om när vi växte upp 6 syskon, två vuxna och en katt i en ganska liten lägenhet och likaså klädhögar på golvet, kaos bland skorna i hallen och småskräp här och var men asså fullt av piss & skit från husdjur, musbajs i kökslådorna, ruttnande mat med ohyra i kylskåpet låter faktiskt inte bara extremt äckligt utan riktigt ohälsosamt med. Normalt fungerande människor låter det fan inte gå så långt, så är det bara. Ser det ut så där undrar man ju om det inte finns psykisk sjukdom, NPF eller möjligen droger med i bilden. 😮


    Nä, jag hade ju inte velat bo där i en vecka. Hade familjen vart kvar när jag kom och upptäckte hur det såg ut hade jag förhoppningsvis haft modet backa ur och åka hem igen. Hade dom inte vart kvar hade jag väl motvilligt stannat för dom stackars djurens skull. Dom måste ju tas om hand och är en sorts offer i situationen dom med. Men det hade förstås vart en hemsk vecka och jag hade väl försökt röja så gott det gick för min egen och djurens skull.


    Det låter verkligen hemskt, TS! Tycker synd om dig men även alla djuren och barnen som ständigt måste leva så. 😥

  • Anonym (Xxx)

    Är du densamma som om och om igen skriver om sin oduglige och porrsurfande man. Om inte, såhär kan det inte vara. Tycker du ska anmäla. 

Svar på tråden Någon ska bo hemma hos dig - städar du?