• AndreaBD

    Sladd längst bak under bilen (Volvo V70)?

    Kan någon ge mig ett råd. Jag råkade köra på en stor sten när jag backade. Stenen skrapade då lite under bilen och slet av en sladd. Vad kan det vara och behövs den? Måste jag till verkstan, måste den sättas tillbaks? Bilen är alltså en Volvo V70 från 2006. Kanske har någon ett tipps om man kan hitta någon plan på vad som finns för kablar och sladdar i bilen? 

  • Svar på tråden Sladd längst bak under bilen (Volvo V70)?
  • Fossil

    Går den längs med, bakifrån och fram?
    Jag hade en svart slang som hängde ner och när jag skulle besikta så fick jag svaret... bränsleslangen. Som måste fixas pronto.


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • AndreaBD

    Det vore inte bra. Jag tror den gick andra hållet, dvs vänster sida till höger sida, längst bak. Jag vet att det fanns nån som syntes lite när man såg bilen underifrån. Nu hängde den ner, när jag hade kört över stenen, och min kompis fick för sig att ta bort den. Kanske lika bra så att den inte släppas över marken. Men frågan är ju om den behövs.

    Jag körde ungefär 3 km efter det. Det har inte hänt nåt mer hittills.

  • Fossil
    AndreaBD skrev 2023-09-19 14:01:17 följande:

    Det vore inte bra. Jag tror den gick andra hållet, dvs vänster sida till höger sida, längst bak. Jag vet att det fanns nån som syntes lite när man såg bilen underifrån. Nu hängde den ner, när jag hade kört över stenen, och min kompis fick för sig att ta bort den. Kanske lika bra så att den inte släppas över marken. Men frågan är ju om den behövs.

    Jag körde ungefär 3 km efter det. Det har inte hänt nåt mer hittills.


    Då vet jag inte, det bästa vore väl att ringa och höra dig för hos någon verkstad?
    Den finns ju av en anledning liksom.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • AndreaBD
    Fossil skrev 2023-09-19 14:03:24 följande:
    Då vet jag inte, det bästa vore väl att ringa och höra dig för hos någon verkstad?
    Den finns ju av en anledning liksom.
    Jo, visst. Hade hoppats att det kanske inte behövs.  Kan vara svårt att få en tid.
  • AndreaBD
    FredrikLiksom skrev 2023-09-19 17:38:48 följande:

    Bilder hade underlättat. Kan varit en jodkabel. Eller något till dragkroken.

    Funkar lampor/blinkers/backljus etc där bak?


    Ska ta bild imorgon. Det finns ingen dragkrok. 
  • FredrikLiksom
    AndreaBD skrev 2023-09-20 09:12:41 följande:

    Foton på sladden/slangen. Den är ganska smal


    Det är inte slangen till spolarvätskan? Eller är det en sladd i höljet?

    Annars är det ju bara pröva eller lukta i den.
  • FredrikLiksom

    Vilken sida satt den på? 
    Andra killgissningar:

    returledning från bränslepåfyllning
    hölje till Abs kablage
    bränsleledning
    bromsslangshölje

  • AndreaBD

    Vi hittade - den gick till batteriet. Om batteriet "rinner över" så leder den syran ut ur bilen. Dvs. den ska bara sitta fast på ena sidan, i batteriet. Vi satte tillbaka den. 

Svar på tråden Sladd längst bak under bilen (Volvo V70)?