• Kvinna1989

    iPhone bättre än android?

    Ni med egen ERFARENHET är iPhone bättre än android telefoner? Och om, berätta gärna varför? :)

    Jag har allltid haft Samsung (och 1 sony) senaste 10 åren. Nu dock dom senaste känns de som om telefonen inte ens hållit ett år, med riktigt tur så har den hållt 2 år!

    Den jag har nu har jag haft 10 månader men känner redan sen ca 6 månaders använding att massor av fel på den! (Ja jag vet garanti, men orkar inte hålla på med sånt, har 2 små barn så inte tid :D )

    Jag är ute efter en mobil som funkar, inte är seg och bra kamera. Jag sa till min man att jag funderar på att investera i en iPhone, han säger då utan erfarenhet att dom bara kostar mer pga märket men inte är bättre.

    Så ni med erfarenhet. Håller dom bättre? Värt priset? :)

  • Svar på tråden iPhone bättre än android?
  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2023-09-27 12:27:22 följande:
    Har jobbat tidigare på Huawei supporten så jag vet lite iallafall om RAM osv. (Inte super men lite) .Så tog den med mer, sambons är inte seg, men han har samma problem med samtalen också. Vi har samma modell.
    Min förra samsung gick sönder samma dagen garantin gick ut, stod att minnet fullt men även om jag tog bort hur mycket appar som hellst hjälpte det inte. Har samsung A53 och innan denna A71. Min senaste kostade nästan 4000 kr så inte billigaste heller.

    Jag vet att se finns garanti men ingen tid och ork att bråka om garantin. När jag själv jobbade inom supporten fick man ju tyvärr väldigt ofta ge kostnadsförslag till kunder och de gick inte på garantin,även om jag själv hade tyckt de osv.

    Jag är väll mest egentligen ute efter en telefon som funkar smidigt och bra kamera!
    Då skulle jag sätta mig och läsa recensioner men det gäller ju att du jämför likvärdiga modeller, som iPhone 14 vs Samsung S23. För kostnaden är typ den samma så du kan även jämföra din A53 mot S23 och se att det blir bättre på allt.

    uk.pcmag.com/mobile-phones/145248/samsung-galaxy-s23-vs-apple-iphone-14-the-ultimate-flagship-phone

    Jag har som sagt en S21 Ultra privat, så den har ett par år på nacken nu. Ser inga problem alls med den än. Just nu har jag en iPhone SE på jobbet, innan dess, på förra jobbet, var det en iPhone 12. Ingen större skillnad där. Sambon har en 12 mini som han är nöjd med, men han har blivit total Applefanatiker sen några år tillbaks. 

    Rent generellt kan man säga att iPhone är en livsstil mer än Android, även om tex Samsung där har tagit efter lite med integrationen mellan deras S-telefoner, paddor och datorer. På samma vis har iPhone tagit efter Android med införandet av widgets, att kunna mappa upp appar etc. 
  • Kvinna1989
    LFF skrev 2023-09-27 12:57:48 följande:
    Då skulle jag sätta mig och läsa recensioner men det gäller ju att du jämför likvärdiga modeller, som iPhone 14 vs Samsung S23. För kostnaden är typ den samma så du kan även jämföra din A53 mot S23 och se att det blir bättre på allt.

    uk.pcmag.com/mobile-phones/145248/samsung-galaxy-s23-vs-apple-iphone-14-the-ultimate-flagship-phone

    Jag har som sagt en S21 Ultra privat, så den har ett par år på nacken nu. Ser inga problem alls med den än. Just nu har jag en iPhone SE på jobbet, innan dess, på förra jobbet, var det en iPhone 12. Ingen större skillnad där. Sambon har en 12 mini som han är nöjd med, men han har blivit total Applefanatiker sen några år tillbaks. 

    Rent generellt kan man säga att iPhone är en livsstil mer än Android, även om tex Samsung där har tagit efter lite med integrationen mellan deras S-telefoner, paddor och datorer. På samma vis har iPhone tagit efter Android med införandet av widgets, att kunna mappa upp appar etc. 
    Ja man märker ju på vissa bekanta och vänner som är apple fanatiker, där litar jag inte riktigt på deras "iPhone är bäst" :D får känslan att "bara för att" om du förstår vad jag menar.

    Kanske kan vara värt att satsa på en dyrare samsung ändå hmm.. :) 
    Mina första smartphones när dom kom var samsung och dom tyckte jag höll längre än dom jag köpt sensste 5-6 åren.
  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2023-09-27 13:14:20 följande:
    Ja man märker ju på vissa bekanta och vänner som är apple fanatiker, där litar jag inte riktigt på deras "iPhone är bäst" :D får känslan att "bara för att" om du förstår vad jag menar.

    Kanske kan vara värt att satsa på en dyrare samsung ändå hmm.. :) 
    Mina första smartphones när dom kom var samsung och dom tyckte jag höll längre än dom jag köpt sensste 5-6 åren.
    Jag har haft Samsungs S-modeller sedan S2 privat Cool Den som varit absolut bäst är den nuvarande, övriga har börjat kännas "gamla" efter ca 2 år. Bortsett från att jag klantade mig och inte köpte skärmskydd till denna (så skärmen är repig) så älskar jag fortfarande min S21 Ultra. Mamma har en S22 vanlig och är också grymt nöjd med sin. 
  • LFF

    Just ja, iPhone hade i vart fall för några år sedan den "roliga" detaljen att om du tryckte fel lösenkod för många gånger så wipeades telefonen och du behövde göra en återställning. Det var ju lagom kul om man glömt att göra säkerhetskopia (man skulle göra den manuellt av någon jävla anledning och helst med iTunes på datorn). Som grädde på moset hade man ju ofta då gärna dessutom glömt bort lösenordet till sitt Appleid och behövde återställa det. Då var det jättekul när det hände sambon och han var på väg att slänga ut sitt älskade äpple på gatan framför bussen. 

    Då hade Google börjat med automatisk säkerhetskopiering och enklare lösning för byte av lösenord, något som nu Apple tagit efter, speciellt om du har två Apple-produkter så du kan godkänna via annan betrodd enhet att det är ok att logga in. 

  • sportiva

    iPhone är en statussymbol, den är inte bättre på något vis. Man betalar det dubbla för få ett äpple. Deras telefoner är mer låsta och svåranvända och går lättare sönder.

    Android är knappast perfekt, men det är bättre. Google har kontroll och kan låta myndigheterna få direkt tillgång till kommunikationen. Även Apple avlyssnar sina iPhone. Avslöjades av Edward Snowden att alla större teknikföretag i USA spionerade på sina användare och sålde loggarna till underrättelse tjänster. PRISM kallas NSA övervaknings programmet.

    Det bästa och mest prisvärda mobilerna görs av OnePlus. De tillverkas i Kina men håller kvalitet och håller bra.

    www.oneplus.com/se

  • BaraLillaJag84

    Det är väl en vanesak som allt annat, men känns omständigt att byta om man är van vid Android! Jag har bara haft Android och skulle hjälpa min farbror med parkerings-app etc på hans Iphone. Seriöst, jag höll på att bli skyldig honom en ny telefon, den höll på att hamna i väggen!! Absolut INGET var ju där det skulle!! Hittade inte ens en simpel "bakåt-knapp", höll på att bli galen!! Fanns en knapp som ledde till hemskärmen.
    Men det är som sagt garanterat en vanesak!

    Men som nån skrev; Android funkar till det mesta, Iphone funkar enbart till Apples egna produkter!

  • Tusselina

    Nja, skulle nog definitivt säga att MacOS är betydligt mer lättanvänt än Android varianter ur en mer objektiv synvinkel just för att den är mer låst. 
    Däremot är det alltid lättare att använda det man är van vid. 
    Kommer fortfarande inte överens med min android surfplatta trots att jag haft två stycken de senaste 6-7 åren, allt känns ologiskt och ogenomtänkt. 

    MEN fick en iMac i present 2008 från att haft och byggt egna PC runt 10 år innan det - var ju påväg att slänga ut den genom fönstret några gånger den första veckan eller så, men med tiden så insåg jag att allting hela tiden bara funkade från att i Windows hela tiden behövt ha en massa extra kunskaper för att fixa alla  möjliga saker så fungerade allt bara, jag behövde bara fokusera på att använda den. Älskade den och när jag behövde byta upp mig 2014 tror jag det var (då hade ändå den billigaste modellen från 2007-års modell klarat sig till 7 år senare med endast en RAM uppgradering och en extra extern hårddisk) insåg jag att jag blivit lat av att allt bara funkade och hade helt enkelt glömt bort allt det där extra som måste fixas med Windows - saknar fortfarande min gamla iMac men finns inte på kartan att jag skulle ha råd med en liknande mac som jag har PC idag. 

    Så TS - är du generellt nöjd med Android som operativsystem så vinner du nog inte mycket på att byta till iPhone, men du behöver nog vara lite noggrannare med vilken telefon du väljer - om du jämför med en dator så är Android motsvarande Windows, medans iPhone är både operativet och själva telefonen ihop. De är utvecklade ihop och det är begränsat vilken hårdvara som det kommer med medans android kan vara installerat på lite vad som helst som kan vara både bra eller dåligt. Möjliga lägstanivån är alltså lägre (och därmed kan det även vara billigare). 

    Tänk mer märke på telefonen och om det är budget variant eller inte (vet av erfarenhet när jag försökt hjälpa föräldrar att det finns många android lurar med så lite minne att det inte räcker till något och det är lätt att luras av att man kan sätta in extra minneskort, men de talar inte om att väldigt mycket inte kan installeras på extra kort osv. Så många gånger kan du få en bättre telefon som räcker dig längre om du väljer en några år gammal "flaggskeppsmodell" än en nyare budgetmodell, detsamma mellan ett billigt och ett lite dyrare märke. 

    tl:dr Alltså ingen idé att byta till iPhone om du inte vill åt operativet, men med Android behöver du vara mycket noggrannare med märke och modell på telefonen då Android kan levereras på lite vad som helst. 

  • Martinetto
    sportiva skrev 2023-10-05 17:45:02 följande:

    iPhone är en statussymbol, den är inte bättre på något vis. Man betalar det dubbla för få ett äpple. Deras telefoner är mer låsta och svåranvända och går lättare sönder.

    Android är knappast perfekt, men det är bättre. Google har kontroll och kan låta myndigheterna få direkt tillgång till kommunikationen. Även Apple avlyssnar sina iPhone. Avslöjades av Edward Snowden att alla större teknikföretag i USA spionerade på sina användare och sålde loggarna till underrättelse tjänster. PRISM kallas NSA övervaknings programmet.

    Det bästa och mest prisvärda mobilerna görs av OnePlus. De tillverkas i Kina men håller kvalitet och håller bra.

    www.oneplus.com/se


    Håller inte med, Apple telefoner har längre livslängd enligt min erfarenhet.
    Har fortfarande en iPhone8 som backup och lånetelefon.
    Smånördig som jag är så har jag avverkat några Androidtelefoner också, Sony, Samsung och Motorola. Samsung och Sony var nerlusade med Bloatware, oönskade program som inte gick att avinstallera, fler än Apple. Motorola kan man köra nästan native, ren Android.
    Kinesiska telefoner är ökända för att innehålla bakdörrar till förmån för den kinesiska staten. Ni kommer väl ihåg Huawei-skandalen?
    https://www.theguardian.com/technology/2019/oct/26/china-technology-social-management-internet-social-credit-system

    https://www.nbcnews.com/news/military/pentagon-says-chinese-cellphones-are-security-risk-bans-sale-bases-n870756


    och för att göra det riktigt besvärligt, nästan alla telefoner tillverkas i Kina?

  • LFF
    Martinetto skrev 2023-10-06 07:23:26 följande:

    Håller inte med, Apple telefoner har längre livslängd enligt min erfarenhet.
    Har fortfarande en iPhone8 som backup och lånetelefon.
    Smånördig som jag är så har jag avverkat några Androidtelefoner också, Sony, Samsung och Motorola. Samsung och Sony var nerlusade med Bloatware, oönskade program som inte gick att avinstallera, fler än Apple. Motorola kan man köra nästan native, ren Android.
    Kinesiska telefoner är ökända för att innehålla bakdörrar till förmån för den kinesiska staten. Ni kommer väl ihåg Huawei-skandalen?
    https://www.theguardian.com/technology/2019/oct/26/china-technology-social-management-internet-social-credit-system

    https://www.nbcnews.com/news/military/pentagon-says-chinese-cellphones-are-security-risk-bans-sale-bases-n870756


    och för att göra det riktigt besvärligt, nästan alla telefoner tillverkas i Kina?


    Skillnaden som gjort att iPhone haft en längre livslängd har till stor del varit att man låtit betydligt äldre modeller få de stora systemuppdateringarna än vad androiderna fått. Detta har ju nu androiderna fått skäll av myndigheterna över världen och nu får fler äldre modeller de nyare stora systemuppdateringarna. Från början var det ju typ bara två års uppdateringar av system och sen tre år för säkerhetsuppdateringar.
  • Kvinna1989

    Tack alla för era svar! (Inte för att valet blir enklare :P ). iOS verkar svårt när man är van vid android, iallafall den enda gånen jag snabbt kikade på en kompis iPhone.

    Var även trött på Windows (speciellt windows 10) så köpte en Chromebook. Men första "problemet" med den kom dag 2. Min sambo skulle ansöka till ett jobb och systemet tog inte emot google dokument, så de gick inte. Mitt poäng med detta var att kanske kan komma just liknande "problem" med iOS? 

    Skulle vart glad av att hitta en mobil som funkar bra gärna minst 2 år. Med bra kamera, minne och som inte är seg.

  • Bejje
    sportiva skrev 2023-10-05 17:45:02 följande:

    iPhone är en statussymbol, den är inte bättre på något vis. Man betalar det dubbla för få ett äpple. Deras telefoner är mer låsta och svåranvända och går lättare sönder.

    Android är knappast perfekt, men det är bättre. Google har kontroll och kan låta myndigheterna få direkt tillgång till kommunikationen. Även Apple avlyssnar sina iPhone. Avslöjades av Edward Snowden att alla större teknikföretag i USA spionerade på sina användare och sålde loggarna till underrättelse tjänster. PRISM kallas NSA övervaknings programmet.

    Det bästa och mest prisvärda mobilerna görs av OnePlus. De tillverkas i Kina men håller kvalitet och håller bra.

    www.oneplus.com/se


    Håller helt med om Oneplus. har mest haft Samsung, men sedan gick jag över till OnePlus och var grymt nöjd med den, så köpte nästa telefon Oneplus också.

    Men nu är det jobbet som betalar mina telefoner och det har börjat snåla på vad den får kosta,samtidigt som priserna för flaggskeppsmodellerna för Oneplus har gått upp rejält senaste åren, så fick det bli en Xiaomi flaggskeppsmobil nu senaste gången och både mina tidigare oneplus modeller tycker jag har bättre skärm och bättre intryck i allmänhet.

    Skulle gärna fortsatt ha nån av mina tidigare Oneplus modeller, men jag sliter ut ladduttaget efter 1,5-2 år då jag kopplar in och ur telefonen i bilen till android auto flera gånger per dag.

    Så tyvärr håller inte uttagen mer än två år om man gör så om och om igen så då måste man byta oavsett om man vill eller inte.

  • Bejje
    Kvinna1989 skrev 2023-10-06 23:43:29 följande:

    Tack alla för era svar! (Inte för att valet blir enklare :P ). iOS verkar svårt när man är van vid android, iallafall den enda gånen jag snabbt kikade på en kompis iPhone.

    Var även trött på Windows (speciellt windows 10) så köpte en Chromebook. Men första "problemet" med den kom dag 2. Min sambo skulle ansöka till ett jobb och systemet tog inte emot google dokument, så de gick inte. Mitt poäng med detta var att kanske kan komma just liknande "problem" med iOS? 

    Skulle vart glad av att hitta en mobil som funkar bra gärna minst 2 år. Med bra kamera, minne och som inte är seg.


    Nu förstår jag dig inte alls.

    "Systemet tog inte emot google dokument"
    Du vet kanske att Chromebook är baserat på just Google?


    Antar att du gjorde något fel då, eftersom det i stort sätt är Android eller i alla fall en variant av det på Chromebook, så självklart funkar Googles egna dokument på Google egna operativsystem.

  • Kvinna1989
    Bejje skrev 2023-10-08 23:08:53 följande:

    Nu förstår jag dig inte alls.

    "Systemet tog inte emot google dokument"
    Du vet kanske att Chromebook är baserat på just Google?


    Antar att du gjorde något fel då, eftersom det i stort sätt är Android eller i alla fall en variant av det på Chromebook, så självklart funkar Googles egna dokument på Google egna operativsystem.


    Ja just därför, dokumenten var googles och nu idag igen kom samma problem, gick inte att söka ett jobb för deras system tar inte emot googles dokument. Vsr tvungen att öppna min gamla windows dator. 

    Förstod du nu? Jag kanske förklarade oklart.
  • Kvinna1989
    Bejje skrev 2023-10-08 23:08:53 följande:

    Nu förstår jag dig inte alls.

    "Systemet tog inte emot google dokument"
    Du vet kanske att Chromebook är baserat på just Google?


    Antar att du gjorde något fel då, eftersom det i stort sätt är Android eller i alla fall en variant av det på Chromebook, så självklart funkar Googles egna dokument på Google egna operativsystem.


    Alltså firmats system sambon försökte söka jobb till tog inte inte google dokument som det såklart blir med windows. Och idag hände det samma igen med ett annat firma. Så gick inte söka jobben med en chromebook helt enkelt, var tvungen att öppna upp min gamla windows dator. 
  • Bejje
    Kvinna1989 skrev 2023-10-08 23:40:41 följande:
    Alltså firmats system sambon försökte söka jobb till tog inte inte google dokument som det såklart blir med windows. Och idag hände det samma igen med ett annat firma. Så gick inte söka jobben med en chromebook helt enkelt, var tvungen att öppna upp min gamla windows dator. 
    Då tror jag att jag förstår vad du menar, men då sparar du helt enkelt det som ett Google document när du borde spara det som ett Microsoft word document.

    Gör du det senare, så kan alla öppna det.

  • Kvinna1989
    Bejje skrev 2023-10-11 20:46:15 följande:
    Då tror jag att jag förstår vad du menar, men då sparar du helt enkelt det som ett Google document när du borde spara det som ett Microsoft word document.

    Gör du det senare, så kan alla öppna det.
    Tack! Är inte alls van med chromebook! :D Men lär mig snabbt ändå.
  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2023-10-11 23:01:06 följande:
    Tack! Är inte alls van med chromebook! :D Men lär mig snabbt ändå.
    PS: Ansökningar skickas bäst i PDF, också något du kan spara dokumentet som. 
Svar på tråden iPhone bättre än android?