• Tripptrapptrullsan

    5-åring svalde pyssel

    Min 5-åring satt för 4 dagar sedan & åt sin frukost varpå hon sa ?OJ!?. Vi frågade henne vad som hänt & hon berättade då att hon råkat svälja en kedjelänk i plast (19x15mm) som används för pyssel. Hon sa att hon svalt den med mjölk.

    Vi ringde självfallet 1177 i samma minut det inträffat. Dom sa efter ?intervju? att sålänge  fortsatt mår bra ska vi kolla bajset för att se så den passerar den vanliga vägen. Vi skulle ge detta 5 dagar & återkomma om det inte kommit ut. 


    Imorgon är det dygn 5 & ännu har ingen plastlänk kommit ut. Hon mår bra. Äter som vanligt, bajsar & har inget ont I magen. Har klämt på magen dagligen men hon säger att vi tjatar & att hon mår bra. 


    Jag är stressad som gud vet vad över att den inte verkar komma ut. Ska ringa upp imorgon igen om inget hänt. 


    Hit me med erfarenheter! Hur lång tid kan det ta för saker att ta sig igenom systemet egentligen?

  • Svar på tråden 5-åring svalde pyssel
  • Anonym (Hm)
    Anonym (M) skrev 2023-09-28 23:03:51 följande:
    Ja men samma väg har ju maten och den tar inte två veckor, det jag tycker är konstigt

    jobbigt läge i vilket fall
    Nej jag håller helt med! jag fick fram den informationen på flertalet läkarsidor Efter en snabb googling. Viss skrev 1-2 veckor, en sida sa upp till fyra men det tycker jag låter skumt. 
  • Anonym (L)

    Mat är ju naturligt för tarmen att ta hand om och föremål är inte det. Gissar att föremål fastnar lite då och då i olika krökar innan de kommer vidare igen, är nog därför det tar längre tid för föremål än mat.

  • Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2023-09-29 06:18:04 följande:

    Mat är ju naturligt för tarmen att ta hand om och föremål är inte det. Gissar att föremål fastnar lite då och då i olika krökar innan de kommer vidare igen, är nog därför det tar längre tid för föremål än mat.


    Ja det låter väl rimligt 
  • Anonym (Anonym)

    Är hon asymtomatisk har den passerat utan att ni fångat upp den. Storleken gör att den borde passera pylorus (där kräkningar från magsäcken är symtom) och smalast är tunntarmen precis innan tjocktarmen(symtom likt tarmvred/ileus). Fastnar biten och gör hål på tarmen blir man väldigt dålig (perforation).Hoppas allt går bra.

  • Tripptrapptrullsan

    Hon mår fortsatt bra. Äter & bajsar som vanligt. Har fortsatt & bajsa på pottan & vi har petat sönder bajset. Fortfarande inte hittat nånting..


    15 dagar sedan hon svalde den där grejen idag. 10 dagar sedan kräkning & magont. så himla märkligt & frustrerande att vi inte sett den komma ut. Så man kan släppa helt. Idag plockade vi iaf bort pottan då det känns traggligt & hon själv inte tycker det är superkul. Vi får hoppas att den kommit ut helt enkelt & missats samt att vi slipper fler åkommor!

    finns det någon därute som varit med om liknande & det faktiskt tagit flera veckor? 

  • Anonym (M)
    Tripptrapptrullsan skrev 2023-10-06 18:49:13 följande:

    Hon mår fortsatt bra. Äter & bajsar som vanligt. Har fortsatt & bajsa på pottan & vi har petat sönder bajset. Fortfarande inte hittat nånting..


    15 dagar sedan hon svalde den där grejen idag. 10 dagar sedan kräkning & magont. så himla märkligt & frustrerande att vi inte sett den komma ut. Så man kan släppa helt. Idag plockade vi iaf bort pottan då det känns traggligt & hon själv inte tycker det är superkul. Vi får hoppas att den kommit ut helt enkelt & missats samt att vi slipper fler åkommor!

    finns det någon därute som varit med om liknande & det faktiskt tagit flera veckor? 


    Fast om ni inte hittar nåt så kan ni väl inte släppa det ändå? Då skulle ni väl återkomma till vården?
  • Tripptrapptrullsan

    Vården sa egentligen inget speciellt. Återkomma om hon får nya symtom typ. Att det inte Bör vara några problem för den att passera Efter uträkningar på barnets ålder kontra det svalda föremålet. Dom frågade om vi inte missat det & spontant känns det ju inte så, om än man börjar fundera & blir osäker själv nu då det gått så lång tid. Vi har tänkt ringa tillbaka bara för att & rådfråga om ställningstagande om ca 1 vecka. Bara för att. Hellre ett samtal för mycket..


    Men visst hade det varit jäkligt skönt att veta att det kommit UT! Jag lovade henne från dag 1 att baka en tårta dagen den bajsats ut så hon själv är ju taggad!


    Som sagt, pottan är iallafall bortplockad & vi får kolla bajset i toan så gott det går. Peppra papper innan typ. Sen är det ju svårt att ständigt ha stenkoll. Det är trots allt verksamheter som hon nu varit hemma från pga att vi skulle åkt på semester osv. Förskola & andra aktiviteter. 


    Återigen, ingen annan med erfarenhet av liknande? 

  • Tripptrapptrullsan

    Samt självfallet ha koll på hennes mående & magstaus i övrigt. Att hon äter & bajsar normalt, inte har ont eller mår dåligt på något vis, oförklarlig feber eller annat jox. Naturligtvis. Bör tilläggas. 

  • Anonym (Poopy)

    Gott att höra att hon mår bra! 


    Den jag känner som svalde en nål hittade den i bajset efter några dagar. En vuxen. 


    Kroppen kapslar ibland in främmande föremål istället för att stöta ut dem. Vet inte om det kan hända i tarmarna. 

  • Anonym (M)
    Tripptrapptrullsan skrev 2023-10-06 19:46:48 följande:

    Vården sa egentligen inget speciellt. Återkomma om hon får nya symtom typ. Att det inte Bör vara några problem för den att passera Efter uträkningar på barnets ålder kontra det svalda föremålet. Dom frågade om vi inte missat det & spontant känns det ju inte så, om än man börjar fundera & blir osäker själv nu då det gått så lång tid. Vi har tänkt ringa tillbaka bara för att & rådfråga om ställningstagande om ca 1 vecka. Bara för att. Hellre ett samtal för mycket..


    Men visst hade det varit jäkligt skönt att veta att det kommit UT! Jag lovade henne från dag 1 att baka en tårta dagen den bajsats ut så hon själv är ju taggad!


    Som sagt, pottan är iallafall bortplockad & vi får kolla bajset i toan så gott det går. Peppra papper innan typ. Sen är det ju svårt att ständigt ha stenkoll. Det är trots allt verksamheter som hon nu varit hemma från pga att vi skulle åkt på semester osv. Förskola & andra aktiviteter. 


    Återigen, ingen annan med erfarenhet av liknande? 


    Men ni tänker åka in igen om den inte kommit ut efter några veckor skrev du?
  • Tripptrapptrullsan

    Om hon får mer symtom Eller dom nu inte tycker/säger annat. Vi ringer upp inom 1 vecka & följer vårdens råd. Tror vi alla hade räknat med att den skulle kommit ut vidaste här laget. OM den nu inte gjort det & missats. 

Svar på tråden 5-åring svalde pyssel