• ODuracell

    Hur beräknas vad du får av FK vid sjukskrivning?

    Hejsan!
     
    På försäkringskassans hemsida står det att man kan få knappt 80% av sin lön när man sjukskriver sig, den uträkningen grundar sig på din tidigare lön står det.
     
    Min fråga är bara vad händer om ens tidigare jobb var ett deltidsjobb där man bara fick ut 8:a tusen efter skatt?
     
    Är det någon som haft erfarenhet av en sån här situation?
     
    Mailade FK med exakt dessa frågor men någon här kanske hinner o svara först. Glad
     
    Mvh!
  • Svar på tråden Hur beräknas vad du får av FK vid sjukskrivning?
  • RaYzLeR

    Jag brukar få 12200 av FK i sjukpenning. Hur dom har kommit fram till den summan vet jag ej. Jag har en daglig verksamhet också, där jag får mellan 1400-1500 kr.

    Tur att man bor i en etta med låg hyra. 🙂

  • ODuracell
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 19:01:38 följande:

    Jag brukar få 12200 av FK i sjukpenning. Hur dom har kommit fram till den summan vet jag ej. Jag har en daglig verksamhet också, där jag får mellan 1400-1500 kr.

    Tur att man bor i en etta med låg hyra. 🙂


    Okej va bra! Och vilken tur :)

    Läste på om SGI, sjukpeningsgrundande inkomst och kom fram till att jag har rätt till hjälp från staten.

    Kriterierna var att man någon gång ska ha jobbat mer än 6 månader i sträck där inkomsten varit över 12 tusen i månaden. Sen har jag gått och gjort annat efter jag jobbat inom 3 månaders period, t.ex. utbildning och sedan jobb igen, och sen utbildning igen.

    Efter det har jag dock inte gjort något på 3 år kanske utan fått pengar av familjen.

    Hoppas de ser mig som värd att hjälpa fortfarande haha, annars blir det hjälp av familjen tills jag inte är utbränd längre.

    Får väl hyra ut mig som dräng så länge o arbeta på familjens landställe i min ensamhet.
  • rosesarewhite

    De går efter den SGI du har så har du nytt jobb nu och arbetet upp din SGI så blir det ju mer.

    Om du inte haft någon inkomst alls under 3 år måste du ha skyddat din SGI genom tex studier, sjukpenning eller att ha varit inskriven på arbetsförmedlingen. Har du för stora glapp har du ingen SGI och får ingen sjukpenning. Då kan du istället gå till socialen och få försörjningsstöd. Men om du bor med någon sambo eller man så kommer även dennas inkomst räknas, tjänar hen för mycket får du inte försörjningsstöd.

    Sedan kan det vara så att även om du har en SGI och en läkare som sjukskriver dig, så godkänner inte alltid FK sjukskrivningen. Så då får du ingen sjukpenning ändå.

  • ODuracell
    rosesarewhite skrev 2023-09-27 19:28:25 följande:

    De går efter den SGI du har så har du nytt jobb nu och arbetet upp din SGI så blir det ju mer.

    Om du inte haft någon inkomst alls under 3 år måste du ha skyddat din SGI genom tex studier, sjukpenning eller att ha varit inskriven på arbetsförmedlingen. Har du för stora glapp har du ingen SGI och får ingen sjukpenning. Då kan du istället gå till socialen och få försörjningsstöd. Men om du bor med någon sambo eller man så kommer även dennas inkomst räknas, tjänar hen för mycket får du inte försörjningsstöd.

    Sedan kan det vara så att även om du har en SGI och en läkare som sjukskriver dig, så godkänner inte alltid FK sjukskrivningen. Så då får du ingen sjukpenning ändå.


    Okej va bra. Tack för infon! Över 3 år har ju gått vid närmare tanke utan någon sysselsättning och utan inskrivning på arbetsförmedlingen. Så då återstår väl kanske försörjningstödet, antar att man har lättare o söka det ifall man har ett läkarintyg till o börja med. Annars blir det ju svårt. Ska kolla upp detta, tack.
  • rosesarewhite
    ODuracell skrev 2023-09-27 20:14:37 följande:
    Okej va bra. Tack för infon! Över 3 år har ju gått vid närmare tanke utan någon sysselsättning och utan inskrivning på arbetsförmedlingen. Så då återstår väl kanske försörjningstödet, antar att man har lättare o söka det ifall man har ett läkarintyg till o börja med. Annars blir det ju svårt. Ska kolla upp detta, tack.
    Ja försörjningsstöd brukar vara lättare att ha att göra med vid sjukskrivning, tänk på att de kollar din inkomst 3 månader tillbaka bara. Du kan titta på riksnormen vad du har rätt till. Hyra brukar ha ett tak men hyr man dyrare så får man ta av de andra pengarna om du vill bo kvar. Taket är dock ganska högt. Sedan får du till el, hemförsäkring, fackavgift och a-kassa. Riksnormen till mat, kläder och lite nöjen. 

    Om du får försörjningsstöd så tänk på att alla pengar du får in på kontot räknas som inkomst, så att din familj inte swishar pengar till dig. 
  • ODuracell
    rosesarewhite skrev 2023-09-27 20:22:24 följande:
    Ja försörjningsstöd brukar vara lättare att ha att göra med vid sjukskrivning, tänk på att de kollar din inkomst 3 månader tillbaka bara. Du kan titta på riksnormen vad du har rätt till. Hyra brukar ha ett tak men hyr man dyrare så får man ta av de andra pengarna om du vill bo kvar. Taket är dock ganska högt. Sedan får du till el, hemförsäkring, fackavgift och a-kassa. Riksnormen till mat, kläder och lite nöjen. 

    Om du får försörjningsstöd så tänk på att alla pengar du får in på kontot räknas som inkomst, så att din familj inte swishar pengar till dig. 
    Okej, tack för tipsen!Glad
Svar på tråden Hur beräknas vad du får av FK vid sjukskrivning?