• Anyways

    Tapetfirma ersätter inte arbetskostnad när de levererat defekta tapeter?

    Hej, 

    Jag behöver input då jag inte vet vad jag ska göra. 

    Vi har beställt ett antal rullar tapeter i en viss färg, alla leverade samma dag och med samma batch-nummer. Vi hyr in en målare som tapetserar åt oss, till en kostnad på cirka 16.000:-. Inga avdrag, det gäller en hyresrätt. 

    När arbetet är klart, alla rullar sitter på väggen, ser vi att den tapet vi fått, observera: alla har samma batch-nummer, skiljer sig i färgtonen. Vi har valt en färgad tapet och genomgående på alla väggar ser man en färgton som möter en annan mycket djupare färgton. 

    Vi kontaktar företaget som vi handlat ifrån, som kontaktar tillverkaren av tapeten,. Dagen efter får vi besked om att vi kan bli ersatta med lika många nya, inte defekta rullar, men att de inte står för kostnaden för målaren som behöver ta ned de defekta tapeterna som sitter på väggen för att sedan sätta upp de nya. 

    Jag blir tokig. Är det någon som kan något om det verkligen är rimligt att de inte behöver stå för arbetskostnader? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-09-28 19:54
    tillägg: målaren insåg inte skillnaden i nyanserna förrän vi påtalade det.

  • Svar på tråden Tapetfirma ersätter inte arbetskostnad när de levererat defekta tapeter?
  • Anonym (V)

    Borde inte målaren som tapetserade ha sett färgskiftningen och avbrutit jobbet och frågat om det var meningen att färgen skulle skifta på det sättet? 

  • Anonym (Målarens försäkring)

    Nej, tapetfirman har endast ansvar för produkten så ni kommer aldrig få arbetskostnaden ersatt.

    Att målaren skulle sett, det är inte självklart. När tapeterna är blöta av tapetlimmet är det svårt att se nyansskillnader. Dessutom påverkar ljuset i rummet hur det ser ut och om nyansskillnader syns eller inte. Om det är dagsljus, skymning/gryning eller mörkt ute påverkar mer än vad man tror.

    Jag förstår att ni blir less på det hela. Den enda möjlighet jag kan se för att få något tillbaka är om målarna har någon försäkring som kan täcka någon del av kostnaden. Jag misstänker att det inte täcks men hade ni varit min kund hade jag åtminstone undersökt möjligheten. Så prata med målaren för att undersöka den möjligheten. De flesta hantverkare har ansvarsförsäkring och ibland ytterligare försäkringar.

  • Anyways

    ah. Vi fick allt avhjälpt faktiskt. Nya tapeter och ny kostnad för målare som kommer och får upp tapeten i dagarna. Tack Jesus Christer för att jag kan läsa lagar och att konsumentköpslagen finns!

Svar på tråden Tapetfirma ersätter inte arbetskostnad när de levererat defekta tapeter?