• Adelines

    Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!

    Jag maken och våra två barn bokade i somras en utlandsresa för över 45000 kr. vi bokade resan enbart för att det skulle finnas Bamseklubb och vår son älskar Bamse. När vi kommer fram får vi veta att det inte finns någon Bamseklubb. Bamse visade sig vid ett enda tillfälle på hela veckan.
    Det som erbjöds var en kidsclub för 3-12 åringar. Otänkbart för oss att sätta vår 4-åring med särskilda behov tillsammans med 12-åringar. Enligt hemsidan vid bokning stod det klart och tydligt att bamseklubb skulle finnas för 3-5 åringar.
    vi har tidigare rest med detta koncept och vet vad vi kan förvänta oss.
    Hela resan blev förstörd då vår 4-åring grät varje dag och frågade varför bamse inte var där. 


    vi gjorde reklamation på plats och möttes av noll förståelse av guiderna för vår besvikelse. Hemma gjorde vi en reklamation och fick efter 8 veckor svar att de hade personalbrist och ville kompensera oss med 2500 kr. Ett hån enligt mig när vi betalat 45000 kr för resan som enbart bokades pga Bamseklubben som inte visade sig finnas. Det är hårt ihopsparade pengar för oss och vi har 8nte råd med en ny bamseresa. 


    Nu till min fråga. Vi har sagt till Tui att vi inte accepterar denna låga ersättning och kommer ta ärendet till Arn. Tui håller på och tjatar på oss att vi ändå ska ta emot deras kompensation innan Arn sagt sitt. Det känns som att vi håller på att bli lurade här, för visst ska man inte ta emot något om man skickar till Arn?


    tacksam för hjälp. Vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!
  • Anonym (K)
    linani skrev 2023-09-30 12:29:40 följande:
    Om man köpt en biljett till Iron Maiden-konsert och de ställer in, så får man pengar tillbaka.

    Om man köpt biljett till en festival där flera andra band PLUS Iron Maiden ska spela, och Iron Maiden ställer in men ersätts av ett annat band, så får man inte pengarna tillbaka.

    Och ja, antar du Tuis ersättning nu så räknas det som att ni är överens och inte finns någon tvist.
    Det är skillnad om Iron Maiden ställer in pga. sjukdom jämfört med att de hittade på att Iron Maiden skulle spela...
  • Bejje
    Adelines skrev 2023-09-30 12:02:13 följande:
    Så om du betalat dyrt för att tex se iron maiden så spelar det ingen roll för dig om Anna Book dyker upp istället? 
    Jo men men måste se det från den andra sidan också.
    Vad kostar hela resan för den som erbjuder den vs vad det kostar med bamse?

    Bamse är en pytteliten kostnad av hela resan för den som erbjuder den.
    Att de vill erbjuda 2500 kr eller vad det nu var,är långt långt över vad kostnaden för den saken är.
  • Anonym (K)
    Bejje skrev 2023-09-30 13:43:03 följande:
    Jo men men måste se det från den andra sidan också.
    Vad kostar hela resan för den som erbjuder den vs vad det kostar med bamse?

    Bamse är en pytteliten kostnad av hela resan för den som erbjuder den.
    Att de vill erbjuda 2500 kr eller vad det nu var,är långt långt över vad kostnaden för den saken är.
    Om de medvetet marknadsför resan felaktigt för att sälja flera resor och ljuger ,  då spelar ingen roll vad Bamse kostar...
  • linani
    Anonym (K) skrev 2023-09-30 12:56:13 följande:
    Haha! Hur mycket äter du att 45 000 är rimligt om de inte får vad man blir utlovad? 
    Det är svårt att förstå vad du menar. Jag har inte skrivit att 45 000 är en skälig eller rimlig ersättning.
  • Anonym (fd resebyråanställd)
    Anonym (K) skrev 2023-09-30 14:02:20 följande:
    Om de medvetet marknadsför resan felaktigt för att sälja flera resor och ljuger ,  då spelar ingen roll vad Bamse kostar...
    Fast hur tråkigt det än är så är det inte en Bamseresa arrangören säljer.
    Det är en resa med flyg och hotell, kan vara allinclusive, reseledarservice, utflykter mm. Många som bokar hotellet utnyttjar ju inte ens Bamseklubben som är för små barn sen finns det andra barnklubbar för äldre barn osv,
    Barnklubben är en service som finns, resan var inte arrangerad som en Bamseresa.
    En teaterföreställning kan vara en Bamseföreställning te x.
    Bamseklubben heter Bamseklubben men det är alltså något man köper till förutom själva resan, inget som ingår i resan.
    Bamseklubben är 2 timmar per dag 5 dagar i veckan, vet inte vad priset är nu men var tidigare 450 kr och då fick man t-shirt och ryggsäck.
    Barnledare lekte och gjorde utflykter med barnen, olika teman varje dag
    Men Bamse var ju inte där, han kom ibland och hälsade på.
    Många barn ville inte vara på Bamseklubben som är 4-7 år då dom inte kände någon utan ville vara med familjen.
    Då gjorde man istället så att Bamse kunde komma till poolen så att alla fick hälsa på honom t ex kl 16. Han kunde komma till minidiscot osv.
    Komma och säga hej när transferbussen kom till hotellet osv.
    Alltså inget med Bamseklubben att göra.

    Nu erbjöds annan barnklubb istället. Själva resan var en resa med flyg och hotell som passar barn där en del var att man kunde köpa till Barnklubb dvs Bamseklubben, nu vet ju ingen här varför det inte blev av men hotellet erbjöd annan barnklubb då är faktiskt 2500 kr skäligt som jag vet att man räknar på.
    Men för ts familj eftersom barnet har särskilda behov var det säkert mycket mer jobbigt att det blev inställt än för andra barn, det förstår man och det är beklagligt.
    Men ARN kommer inte att kunna ta hänsyn till det, det var en semesterresa där  man kunde lägga till Bamseklubben inte en Bamseresa även om det kanske var så för familjen.
    Men jag kan verkligen förstå deras besvikelse men Bamse var en del, ett tillägg som blev ändrat till en annan barnklubb med annat tema. 
    De flesta som åkte dit utnyttjade inte ens barnklubben så det var inte en organiserad Bamseresa.
    Man får skilja på besvikelse och vad som är skäligt. För andra barn kanske det inte spelade roll men för ts barn som har just särskilda behov blev det jätte fel.
    Det är bara att beklaga.
  • Sunflora
    Adelines skrev 2023-09-30 12:02:13 följande:
    Så om du betalat dyrt för att tex se iron maiden så spelar det ingen roll för dig om Anna Book dyker upp istället? 
    Det är inte samma sak då betalar man för en konsert där enda syftet är att se en artist hade ni bokat biljetter till Bamse-land och det varit omgjort till Skansen hade jag förstått men här vara Bamse bara en pyttedel av det ni betalade för. Ingen åker utomlands och betalar 45 000 för endast Bamse. 
  • Anonym (K)
    linani skrev 2023-09-30 14:10:08 följande:
    Det är svårt att förstå vad du menar. Jag har inte skrivit att 45 000 är en skälig eller rimlig ersättning.

    Du har skrivit att de har ändå varit där hela veckan, nyttjat  flygbiljetter, bott på hotellet, och kanske ätit/druckit om det var AI. 

    För de är resan såklart inte värt 45 000 för flyg och mat om de inte åkte för att slippa laga mat...

  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2023-09-30 14:42:55 följande:

    Du har skrivit att de har ändå varit där hela veckan, nyttjat  flygbiljetter, bott på hotellet, och kanske ätit/druckit om det var AI. 

    För de är resan såklart inte värt 45 000 för flyg och mat om de inte åkte för att slippa laga mat...
    Jag menar inte att det håller juridiskt , jag kommenterade vissa åsikter om vad de fick för pengarna och Bamse var någon onödig liten detalj. 

    För TS och familjen var resan värt 0 kr eller kanske många 1000 minus för förlorad semester.
  • Anonym (abc)

    Jag tycker det låter som väldigt lite. Jag fick tillbaka 10% när gymmet var stängt när vi reste. Inte ett träningshotell eller på något sätt profilerat med att de hade ett superbra gym utan bara ett litet minigym. 

    Tycker ni borde kunna jämföra med vad en annan resa till orten och utan bamsehotell hade kostat och begära mellanskillnaden av det alt. en ordentlig rabattcheck att kunna använda nästa år istället. 

  • nihka
    Adelines skrev 2023-09-30 00:12:45 följande:
    Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!

    Jag maken och våra två barn bokade i somras en utlandsresa för över 45000 kr. vi bokade resan enbart för att det skulle finnas Bamseklubb och vår son älskar Bamse. När vi kommer fram får vi veta att det inte finns någon Bamseklubb. Bamse visade sig vid ett enda tillfälle på hela veckan.
    Det som erbjöds var en kidsclub för 3-12 åringar. Otänkbart för oss att sätta vår 4-åring med särskilda behov tillsammans med 12-åringar. Enligt hemsidan vid bokning stod det klart och tydligt att bamseklubb skulle finnas för 3-5 åringar.
    vi har tidigare rest med detta koncept och vet vad vi kan förvänta oss.
    Hela resan blev förstörd då vår 4-åring grät varje dag och frågade varför bamse inte var där. 


    vi gjorde reklamation på plats och möttes av noll förståelse av guiderna för vår besvikelse. Hemma gjorde vi en reklamation och fick efter 8 veckor svar att de hade personalbrist och ville kompensera oss med 2500 kr. Ett hån enligt mig när vi betalat 45000 kr för resan som enbart bokades pga Bamseklubben som inte visade sig finnas. Det är hårt ihopsparade pengar för oss och vi har 8nte råd med en ny bamseresa. 


    Nu till min fråga. Vi har sagt till Tui att vi inte accepterar denna låga ersättning och kommer ta ärendet till Arn. Tui håller på och tjatar på oss att vi ändå ska ta emot deras kompensation innan Arn sagt sitt. Det känns som att vi håller på att bli lurade här, för visst ska man inte ta emot något om man skickar till Arn?


    tacksam för hjälp. Vad hade ni gjort? 


    Be om en ny paketresa med Tui som är mycket billigare, annat resemål, annan hotellstandard mm där det garanterat finns Bamseklubb.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Arlene
    Anonym (abc) skrev 2023-10-01 12:11:53 följande:

    Jag tycker det låter som väldigt lite. Jag fick tillbaka 10% när gymmet var stängt när vi reste. Inte ett träningshotell eller på något sätt profilerat med att de hade ett superbra gym utan bara ett litet minigym. 

    Tycker ni borde kunna jämföra med vad en annan resa till orten och utan bamsehotell hade kostat och begära mellanskillnaden av det alt. en ordentlig rabattcheck att kunna använda nästa år istället. 


    jo fast nu erbjöds annan barnklubb men inte just Bamse. Ditt hotell erbjöd ju inte annat gym. Men som sagt jag förstår besvikelsen och visst kan dom försöka med att anmäla till ARN och se om dom tycker att dom ska få mer pengar. TUI brukar följa ARN. Även om dom stora som TUI, Ving och Apollo mfl blir anmälda brukar dom sen följa ARNs rekommendationer. 
  • Anonym (abc)
    Arlene skrev 2023-10-01 12:40:21 följande:
    jo fast nu erbjöds annan barnklubb men inte just Bamse. Ditt hotell erbjöd ju inte annat gym. Men som sagt jag förstår besvikelsen och visst kan dom försöka med att anmäla till ARN och se om dom tycker att dom ska få mer pengar. TUI brukar följa ARN. Även om dom stora som TUI, Ving och Apollo mfl blir anmälda brukar dom sen följa ARNs rekommendationer. 
    Visst är det så, samtidigt så skulle gymmet ha typ en cykel och några hantlar så det fanns nog i princip ingen som hade med gymmet ens som en faktor i bokningen. Resebolaget svarade direkt på reklamationen med att de gav 10% så det var inte ens något jag kämpade för. 

    Utifrån det så tycker jag ca 6% som ts får när de ändå tydligt beskrivit hur viktig just bamse var (och det faktum att man inte fick informationen förrän på plats) känns väldigt snålt.
  • Anonym (XXX)

    Nej såklart att man inte ska ta emot någon kompensation innan ARN sagt sitt! Svara inte på några fler meddelanden från TUI, låt ARN sköta detta nu. 

    ...sedan tror jag ärligt talat inte att ni kommer att bli tilldömda (lite fel ord då ARN inte är en domstol utan bara ger rekommendationer, men du fattar) så väldigt mycket mer än 2500 kr ändå. En resa för 45 000 kr innefattar ju många delar, och även om ni hävdar att ni åkte dit mest för Bamseklubben, så har ni ju ändå konsumerat allt det andra.

    Resebranschen skulle inte fungera, om en resenär skulle kunna leta rätt på någon liten sak som inte ingår av det som står i resekatalogen, och sedan kräva - låt oss säga halva priset tillbaka (eller hur mycket ni nu tror att ni ska få tillbaka). Man skulle ju även kunna hävda t.ex. att man ENBART åkte dit för en viss utflykt - som blev inställd för att det var för få inbokade. Eller ENBART för kaktusdelen av hotellets trädgård, då man är fascinerad av kaktusar - och så har hotellet grävt bort dem och ersatt dem med djungelväxter, sedan bilderna till katalogen togs. Funkar inte.

    För övrigt tror jag att det är mer barnpassningen ni är sura över att ni missade... än att ni var ledsna över att er son inte fick vara med Bamse! ;) 

  • Anonym (XXX)
    Adelines skrev 2023-09-30 12:04:36 följande:
    För en fyraåring med särskilda behov var det inte en petitess. Vi har som sagt rest flera gånger med samma koncept och vet vad som ska ingå. Man betalar många tusen extra för detta koncept
    Fast resebolaget kan inte ansvara för att ert barn har särskilda behov. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (abc) skrev 2023-10-01 14:16:49 följande:
    Visst är det så, samtidigt så skulle gymmet ha typ en cykel och några hantlar så det fanns nog i princip ingen som hade med gymmet ens som en faktor i bokningen. Resebolaget svarade direkt på reklamationen med att de gav 10% så det var inte ens något jag kämpade för. 

    Utifrån det så tycker jag ca 6% som ts får när de ändå tydligt beskrivit hur viktig just bamse var (och det faktum att man inte fick informationen förrän på plats) känns väldigt snålt.
    Som sagt, då skulle ALLA resenärer kunna hitta på (jag säger inte att TS hittar på, men det kan ju ingen bevisa) att något som var speciellt viktigt för dem fattades, för att få tillbaka en stor del av resans pris. Det fungerar inte: 

    "Sist jag bodde på det hotellet var det en kock som lagade omeletter och pannkakor på beställning i frukostmatsalen. JUST DETTA var orsaken till att jag valde det hotellet igen - det gav en så lyxig känsla varje morgon! Men nu var kocken sjuk och de hade ingen vikarie, och därför vill jag ha tillbaka halva resans pris! För övrigt har jag en psykiatrisk diagnos som gör mig överkänslig för sådana här hemska besvikelser..."
  • Anonym (Orimligt)

    Jag tror nog det är omöjligt att argumentera för er att en familj lägger 45 tusen kronor för att träffa bamse typ 7 dagar för en vecka.

    Om ditt barn hade gillat exempelvis Babblarna skulle du då lagt 45 tusen för att ditt barn skulle varje dag se på babblarna på en musikal och sedan träffa fysiskt alla karaktärer efter varje föreställning? 


    Jag förstår att ni är besvikna och att det är en tuff situation att ha barn med särskilda behov.

    Men det kommer krasst bli så att har man vissa utmaningar och att ens förväntningar inte alltid kommer stämma överens med verkligheten så är det något som ni som föräldrar kommer behöva lära er att hantera. 


    Det har är inte sista gången, då måste man göra det bästa av situationen. det blir inte bättre att ni föräldrar spär på besvikelsen 

  • Anonym (fd resebyråanställd)

    Det verkar ändå konstigt att kids club skulle blanda 3-12 åringar på samma aktivitet, det har jag aldrig varit med om utan man delar upp barnen.
    Ser nu vad som står på Bamse klubben på TUI´s hemsida.
    Där står det att Bamse kommer 2-3 ggr i veckan, nu kom Bamse 1 gång skrev du.
    Det är numera kostnadsfritt att vara med så ni betalde inget för det.
    Ändå får ni 2500 kr i kompensation för 1 eller 2 uteblivna Bamsebesök.
    Tror tyvärr att ni inte kommer att få så mycket mer kompensation när ni ändå blev erbjudna barnklubb med liknande upplägg varje dag men inte då 1 eller 2  fler bamsebesök men visst kan ni prova det.


    Bamseklubben för 3?6-åringar

    Kostnadsfri barnklubb med utbildade ledare och pedagogisk upplägg med samling, saga, pyssel, utevistelse, uppdrag från farmors magiska skåp och till sist Bamses ?hej då?-sång. Bamse besöker klubben 2?3 gånger per vecka. Passen bokas ett och ett på plats. Efter ankomst väljer ni själva från klubbens schema med dagliga tvåtimmarspass, vissa med skandinaviska och andra med engelsktalande ledare. 


Svar på tråden Snälla ge mig råd gällande tvist med resebolag!