• Froggis

    Oxsascand flygrädsla hur dosera vid långresa

    Jag är väldigt flygrädd och har fått Oxascand utskrivet av läkare och har testat det flera gånger nu och det fungerar jättebra för mig. Nu skall jag dock åka på en långresa och har en del mellanlandningar också, jag tar ju Oxsascand cirka 2 timmar innan take off så det hinner verka.

    Men när man skall åka långt funderar jag på hur och när man skall fylla på med en ny tablett, hur länge verkar tabletten?

    Någon som tagit Oxascand mot flygrädsla och åkt långt? när har du tagit en ny tablett då?

  • Svar på tråden Oxsascand flygrädsla hur dosera vid långresa
  • FtS70

    Ett vanligt förfarande är en tablett var sjätte timme; fråga din läkare om något talar emot det.

  • Anonym (N)

    Seriöst. Jag har grov ångest och bad om benzo för några dagar inför en speciell händelse. Men fick nej. Blev traumatiserad pga ångesten jag fick uppleva. Samtidigt får folk det för flygresor. Så stört. 

  • Anonym (4-5)
    Froggis skrev 2023-10-09 08:59:49 följande:
    Oxsascand flygrädsla hur dosera vid långresa

    Jag är väldigt flygrädd och har fått Oxascand utskrivet av läkare och har testat det flera gånger nu och det fungerar jättebra för mig. Nu skall jag dock åka på en långresa och har en del mellanlandningar också, jag tar ju Oxsascand cirka 2 timmar innan take off så det hinner verka.

    Men när man skall åka långt funderar jag på hur och när man skall fylla på med en ny tablett, hur länge verkar tabletten?

    Någon som tagit Oxascand mot flygrädsla och åkt långt? när har du tagit en ny tablett då?


    Jag tar var 4:e eller 5:e timme.
  • Anonym (Juliette)
    Anonym (N) skrev 2023-10-09 16:14:57 följande:

    Seriöst. Jag har grov ångest och bad om benzo för några dagar inför en speciell händelse. Men fick nej. Blev traumatiserad pga ångesten jag fick uppleva. Samtidigt får folk det för flygresor. Så stört. 


    Du vet ju inte om du har mer eller mindre ångest än TS? 

    De flesta får nog nej till benzo pga tidigare användning eller för risken för långtidsanvändning och av rädsla för att det ska utvecklas till ett riskbruk/missbruk.
  • Anonym (N)
    Anonym (Juliette) skrev 2023-10-09 16:29:28 följande:
    Du vet ju inte om du har mer eller mindre ångest än TS? 

    De flesta får nog nej till benzo pga tidigare användning eller för risken för långtidsanvändning och av rädsla för att det ska utvecklas till ett riskbruk/missbruk.
    Jo ganska säker på har mer ångest. Stängde in mig i sovrummet i en vecka utan att våga gå in i badrummet pga händelsen, kissade i en kopp och åt knappt för att inte behöva gör nr 2. Och har ej tagit droger eller ens druckit alkohol i hela mitt liv. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (N)
    Anonym (Mysigt) skrev 2023-10-09 16:59:04 följande:
    Låter mysigt att vara i sovrummet 
    Mysigt att vara utan toalett i en vecka. Nej var inte så trevligt kan jag intyga
  • Anonym (Så är det)
    Anonym (N) skrev 2023-10-09 16:59:54 följande:
    Mysigt att vara utan toalett i en vecka. Nej var inte så trevligt kan jag intyga
    Ja har man för mycket ångest så får man inte tillgång till bra läkemedel som funkar. Stört är det.
    Men gissar att det funkar så att man måste framställa sig som en väldigt stark och välfungerande person som bara i enstaka fall, som exempelvis flygresor, måste poppa benz. Att tillståndet är något garanterat övergående som inte lämnar spår.
    Försvinner inte ångesten garanterat så är risken för missbruk för stor.

    Tror du att några oxascand skulle ha hjälpt dig att använda toaletten istället för att hålla dig i en vecka? Det låter väldigt ostabilt och säkert inget som 1-3 oxascand hade rådit bot på.
Svar på tråden Oxsascand flygrädsla hur dosera vid långresa