• idape

    Funktionella buksmärtor och långvarigt illamående hos barn

    Min 9 årige pojk har haft långvarigt magont/ huvudvärk och illamående som kommer och går i perioder. Har självklart varit hos doktorn ett flertal gånger och han sägs ha funktionell buksmärta vilket kan bidra till dessa symtom.
    Nån mer som har barn med detta? 
    Det har nu gått 3 år och det återkommer i perioder. Jag kan inte låta bli att oroa mig att det ändå är nåt mer. Men det borde väl visat sig mer på så lång tid? 

  • Svar på tråden Funktionella buksmärtor och långvarigt illamående hos barn
  • Elin pelin

    Min dotter hade det i flera år, hon är nu elva och det har gått över.
    Jag gick till hälsokost och köpte mjölksyrabakterier, vilket hjälpte. Om det var pga pulvret som hon blandade i vatten eller om det var på väg att växa bort get jag inte. Vi hade provat allt, utesluta mjölkprodukter, mjöl, äta på fasta tider och säkert något mer som jag glömt.
    Hon har nu inte haft det över 6 mån. 
    Hoppas din pojke slipper det också!

  • idape
    Elin pelin skrev 2023-10-13 20:46:22 följande:

    Min dotter hade det i flera år, hon är nu elva och det har gått över.
    Jag gick till hälsokost och köpte mjölksyrabakterier, vilket hjälpte. Om det var pga pulvret som hon blandade i vatten eller om det var på väg att växa bort get jag inte. Vi hade provat allt, utesluta mjölkprodukter, mjöl, äta på fasta tider och säkert något mer som jag glömt.
    Hon har nu inte haft det över 6 mån. 
    Hoppas din pojke slipper det också!


    Nämen gud vad skönt att höra!! Då finns det hopp!!
    Vet du vilken sort du köpte? Fick din flicka också det då i 7 års åldern?Hade hon också alla dessa symptom?

  • Elin pelin

    Hon hade nästan enbart buksmärta men låg då i fosterställning. Någon gång fick vi hämta henne i skolan. Hon var 7 eller 8år när det började. Det låter tyvärr som din son har det värre.
    Jag upplever diagnosen som en slaktratt, där de patienter som de inte har en säker diagnos på slängs ner... Men jag tror inte du behöver oroa dig, jag har även hört att det är rätt vanligt hos barn och sedan växer bort.
    Jag slängde dessvärre överblivna påsar för några veckor sedan, jag har googlat men hittar den inte. Jag kan gå in på hälsokostaffären på måndag och se om jag ser den eller om de minns vilken det är om du vill, det är inget besvär (ligger nära jobbet och då får jag en promenad på jobbet)
    Tips är att fråga hälsokost personalen, för hon som hjälpte mig hade detta som första val men sade att annars fanns det andra vi kunde prova.

  • idape
    Elin pelin skrev 2023-10-13 21:48:08 följande:

    Hon hade nästan enbart buksmärta men låg då i fosterställning. Någon gång fick vi hämta henne i skolan. Hon var 7 eller 8år när det började. Det låter tyvärr som din son har det värre.
    Jag upplever diagnosen som en slaktratt, där de patienter som de inte har en säker diagnos på slängs ner... Men jag tror inte du behöver oroa dig, jag har även hört att det är rätt vanligt hos barn och sedan växer bort.
    Jag slängde dessvärre överblivna påsar för några veckor sedan, jag har googlat men hittar den inte. Jag kan gå in på hälsokostaffären på måndag och se om jag ser den eller om de minns vilken det är om du vill, det är inget besvär (ligger nära jobbet och då får jag en promenad på jobbet)
    Tips är att fråga hälsokost personalen, för hon som hjälpte mig hade detta som första val men sade att annars fanns det andra vi kunde prova.


    Åh vad snällt. Tack för din hjälp!
    javisst, hittar de inget annat får de denna diagnosen. Och man kan ha det i olika grader. Min pojk hade ofta ont i magen innan och fick springa snabbt till toaletten med magknip varvat av huvudvärk och illamående. Nu har just magen varit bättre. Och det värsta problemet är illamående som kommer och går, och mår ofta illa på morgonen och huvudvärk på eftermiddagen.
    Han är allmänt överkänslig. 
    Hade din dotter också ont ofta och i perioder? 
  • Elin pelin

    Ush så jobbigt. Det låter som min flicka hade det rätt milt...hon hade det till och från under kanske 3 års tid, minns inte om det kom regelbundet men när det var som värst var det 3-4 ggr per vecka, men olika intensivt var gång. Jag upplevde att det eskalerade innan det vände och hon blev bättre, så i början var det mer sällan och vi sökte för det när hon fick det flera gånger i veckan och därefter avtog det (och det var då hon åt pulvret under ett par månaders tid).

  • Elin pelin

    Den heter novo biotic, den fanns tidigare för barn (som har utgått) men finns nu endast som kapslar. Hon i hälsokostaffären sade att även barn kan ta kapslarna och man kan öppna kapslarna om det behövs.
    Lycka till!

  • LaFontaine

    Min dotter fick liknande problem i 5-årsåldern. Läkaren ville avskriva det som funktionell buksmärta/IBS, men jag stod på mig. Det visade sig att hon var förstoppad OCH hade ett synfel som inte upptäcktes på BVC:s synkontroller. Efter några månader med magpulver som satte igång magen, och läsglasögon, var både magondan och huvudvärken borta. 

    Hon kunde ligga och gny och gråta av magvärken, innan hon till slut kräktes. Hon gick på toaletten som hon skulle, men det var ofta ganska lite och lite löst, alternativt hårt. Aldrig däremellan. 

  • Karriärmamman

    Hej!


    Kan ju vara vad som helst. hård i magen eller mår dåligt/stressad skola/förskola/hemma som man inte så lätt finner. Barn kan ju sällan säga vad som är fel förrän de är i 12års åldern. 


    Tarmvred kan vara lömskt. 
    Allergi.
    Anledningen till att jag skriver detta så ska man inte alltid lita på läkarna. Fick fick samma svar och skrevs ut redan i 3 månaders åldern med diagnosen magsjuka.... Men det var var tarmvred och hål/block i buken. Jag påtalade länge att det kändes konstigt i under huden. Ingen tog mig på allvar. Efter fem år lyckades jag filma tarmen synligt utanpå magen men under huden. 


    Då blev det brått. 
    Men då hade jag sökt hjälp i 5 års tid.
    Men behöver inte alls vara ngt allvarligt. 

  • idape
    Elin pelin skrev 2023-10-16 13:11:45 följande:

    Den heter novo biotic, den fanns tidigare för barn (som har utgått) men finns nu endast som kapslar. Hon i hälsokostaffären sade att även barn kan ta kapslarna och man kan öppna kapslarna om det behövs.
    Lycka till!


    Tack snälla!
  • idape
    LaFontaine skrev 2023-10-16 13:22:39 följande:

    Min dotter fick liknande problem i 5-årsåldern. Läkaren ville avskriva det som funktionell buksmärta/IBS, men jag stod på mig. Det visade sig att hon var förstoppad OCH hade ett synfel som inte upptäcktes på BVC:s synkontroller. Efter några månader med magpulver som satte igång magen, och läsglasögon, var både magondan och huvudvärken borta. 

    Hon kunde ligga och gny och gråta av magvärken, innan hon till slut kräktes. Hon gick på toaletten som hon skulle, men det var ofta ganska lite och lite löst, alternativt hårt. Aldrig däremellan. 


    Javisst, detta stämmer också lite in på min pojk.
    Han är hård i magen därav kan han må illa. Det kan man vara vid IBS som de tror han har.
    Han får ofta ont i huvudet av att titta på telefonen eller spela nåt tv-spel. Har fått läsglasögon, men är dålig på att använda dom. Så det kan nog vara det.
    Men magen och illamåendet kommer och går. Kanske är när han blivit hård. Så kan det ju vara.
  • LaFontaine
    idape skrev 2023-10-16 18:05:06 följande:
    Javisst, detta stämmer också lite in på min pojk.
    Han är hård i magen därav kan han må illa. Det kan man vara vid IBS som de tror han har.
    Han får ofta ont i huvudet av att titta på telefonen eller spela nåt tv-spel. Har fått läsglasögon, men är dålig på att använda dom. Så det kan nog vara det.
    Men magen och illamåendet kommer och går. Kanske är när han blivit hård. Så kan det ju vara.
    Har han fått testa nån medicin mot förstoppning? Vi fick Movicol junior utskrivet som vi tog i flera månader. Det släppte ganska snabbt, men kom tillbaka så fort vi slutade. Men till sist släppte det helt. Nu kan hon bli hård till exempel efter en magsjuka, när hon tappat vätska och inte druckit nog. 
  • idape

    Absolut kan det vara vad som helst.
    Nån allergi kan vara troligt.
    Han är pollen och damm allergiker. 
    Jag ska höra med hans doktor om nåt mer behöver kollas upp.
    Har också hört att de kan ej säga riktigt vad som är fel i den åldern. Han är känslig av sig.
    Stackars dig! 


    Karriärmamman skrev 2023-10-16 15:18:58 följande:

    Hej!


    Kan ju vara vad som helst. hård i magen eller mår dåligt/stressad skola/förskola/hemma som man inte så lätt finner. Barn kan ju sällan säga vad som är fel förrän de är i 12års åldern. 


    Tarmvred kan vara lömskt. 
    Allergi.
    Anledningen till att jag skriver detta så ska man inte alltid lita på läkarna. Fick fick samma svar och skrevs ut redan i 3 månaders åldern med diagnosen magsjuka.... Men det var var tarmvred och hål/block i buken. Jag påtalade länge att det kändes konstigt i under huden. Ingen tog mig på allvar. Efter fem år lyckades jag filma tarmen synligt utanpå magen men under huden. 


    Då blev det brått. 
    Men då hade jag sökt hjälp i 5 års tid.
    Men behöver inte alls vara ngt allvarligt. 


  • idape
    LaFontaine skrev 2023-10-16 19:20:25 följande:
    Har han fått testa nån medicin mot förstoppning? Vi fick Movicol junior utskrivet som vi tog i flera månader. Det släppte ganska snabbt, men kom tillbaka så fort vi slutade. Men till sist släppte det helt. Nu kan hon bli hård till exempel efter en magsjuka, när hon tappat vätska och inte druckit nog. 
    Ja han har lösande. Forlax.
    kan nog vara så att han blir hård ibland ändå om han ätit nåt. Så kan det vara!
  • Anskuli

    Min 10-åriga son fick för ca ett år sedan diagnosen bukmigrän. Han hade under ett års tid regelbundet ont i magen, illamående och kräktes nattetid. Han undersöktes från topp till tå och till sist gick man enligt uteslutningsmetoden och testade olika medicineringar. Då han fick förebyggande migränmedicin upphörde anfallen nästan helt, efter det har han bara haft något enstaka anfall och det har gått snabbare över än tidigare anfall.

Svar på tråden Funktionella buksmärtor och långvarigt illamående hos barn