• kalmar brud

    Huvudvärk, trött, vill inte äta eller dricka

    Hej på er
    Jag har en dotter på 11 år som. Säkert 1 år tillbaka haft huvudvärk men det har då gett med sig med Ipren. 
    I somras fick hon nya glasögon så då tänkte jag att det ger med sig men det har fortsatt. 
    I måndags gick hon hem från skolan med huvudvärk och sen dess har hon varit hemma från skolan pga huvudvärk, trött och för varje dag som går så har hon börjat äta och dricka mindre.

    Hon sover ca 13-14 timmar /natt sen sover hon även ett par timmar på dagen. 

    Vi var till barnakuten i onsdags kväll då jag inte kände igen henne längre, men där var det inte ens en läkare inne och kollade på henne, vi fick vara orden att åka hem för som startar ingen utredning på kvällarna?!?
    I torsdags var vi på vc så en läkare kollade på henne och tog lite blodprover men allt verkar se bra ut. 

    Hon får i sig va 5-6 dl vätska /dag. Mat vill hon inte ens ha hon säger bara att hon är trött och vill sova. 

    Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Huvudvärk, trött, vill inte äta eller dricka
  • Anonym (Mamma)

    Varför låter du henne sova så mycket? I hennes ålder är 10-11 timmar rekommenderat.

    Jag tror hon är hjärntrött. Det är många intryck för hjärnan under en skoldag. Lägg till det att många ungdomar har skärmtid på både mobil, dator och TV som inte alls är hälsosamt heller. Särskilt mobil och dator får man huvudvärk av. Så mitt förslag är att minska på intrycken och prova det ett tag, ett par veckor i alla fall.

    Du måste så klart också försöka få i henne mat. Ge henne vad som helst som hon kan tänka sig att äta, hon måste få upp blodsockret först för att orka äta annat. Det betyder att glass som förrätt till middagen är helt ok!

    Och tänk på att inte ge henne Ipren hela tiden, läkarna har säkert också varnat dig för det antar jag men värt att nämna.

  • EnAnonumius

     Gå tillbaka till VC igen och kräv att de gör en ordentlig utredning, d.v.s mer än att ta "lite standard prover". Ge dig inte.. I bland så måste man sätta krav på läkaren att de gör ordentliga genomgående utredningar.

    För det det där låter ju inte bra att hon är konstant trött och bara vill sova och inte äter.
    Som sagt backa inte och ge dig inte, var så besvärlig som du kan vara så du får en vettig och ordentlig utredning på din dotter.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)

    Håller också med de andra om att fler prover behövs! Med tanke på hennes ålder kan det vara något hormonellt.

  • Anonym (Hej)

    Sömn leder till sömn
    Hur sover hon på natten, be henne ha en klocka på sig och kolla om hon tex är vaken mycket eller har bra sömnnrytm. 
    Se till att hon lägger sig o bra tid och samma tid varje dag
    .  När går hon och lägger sig på kvällen med tanke på att hon sover så många timmar. Hur mycket rör hon på sig. Får hon inte mat i sig så orkar ju inte kroppen och då blir hon tröttare. Be skolsköterska väga o mäta regelbundet så de ser att hon följer kurvan. Småäter hon - godis, kakor frukt mackor-
    Hur trivs hon i skolan, hur går det i skolan. Tänkte har de kollat dyslexi eller annat diagnos. 
    Ring barnmottagningen igen och be att då träffa läkare så de kollar blodvärden , järn, d vitamin, sköldkörtel m.m

  • Anonym (Fl)

    BILD på huvudet behövs definitivt tas av läkaren!!!! 


    jag vill inte skrämma men dem måste göra mer utredning än bara blodprov???:// 

  • Anonym (inteakut)
    kalmar brud skrev 2023-10-14 07:15:33 följande:
    Huvudvärk, trött, vill inte äta eller dricka

    Hej på er
    Jag har en dotter på 11 år som. Säkert 1 år tillbaka haft huvudvärk men det har då gett med sig med Ipren. 
    I somras fick hon nya glasögon så då tänkte jag att det ger med sig men det har fortsatt. 
    I måndags gick hon hem från skolan med huvudvärk och sen dess har hon varit hemma från skolan pga huvudvärk, trött och för varje dag som går så har hon börjat äta och dricka mindre.

    Hon sover ca 13-14 timmar /natt sen sover hon även ett par timmar på dagen. 

    Vi var till barnakuten i onsdags kväll då jag inte kände igen henne längre, men där var det inte ens en läkare inne och kollade på henne, vi fick vara orden att åka hem för som startar ingen utredning på kvällarna?!?
    I torsdags var vi på vc så en läkare kollade på henne och tog lite blodprover men allt verkar se bra ut. 

    Hon får i sig va 5-6 dl vätska /dag. Mat vill hon inte ens ha hon säger bara att hon är trött och vill sova. 

    Vad ska jag göra? 


    Om detta har hållit på i ett år så åker man ju inte till akuten för utredning. Ni ska såklart boka en tid på vårdcentralen istället!

    Det finns massor av tillstånd som skulle kunna ge dessa symtom, och det behöver ju utredas och eventuellt behandlas. 

    Vad du ska göra? Boka omedelbart en tid på vårdcentralen!
  • Anonym (S)
    Anonym (inteakut) skrev 2023-10-19 10:33:21 följande:
    Om detta har hållit på i ett år så åker man ju inte till akuten för utredning. Ni ska såklart boka en tid på vårdcentralen istället!

    Det finns massor av tillstånd som skulle kunna ge dessa symtom, och det behöver ju utredas och eventuellt behandlas. 

    Vad du ska göra? Boka omedelbart en tid på vårdcentralen!
    Läs trådstarten igen!

    Barnets symptom har eskalerat kraftigt under loppet av några dygn.
  • Anonym (inteakut)
    Anonym (S) skrev 2023-10-19 11:29:47 följande:
    Läs trådstarten igen!

    Barnets symptom har eskalerat kraftigt under loppet av några dygn.
    Nja, det kan jag inte se. Däremot har ju TS underlåtit i ett år att kontakta vården för att utreda barnet.

    Akuten såg ju inget behov av insats eftersom problemet pågått länge och således inte är akut, men är sedan länge pågående så bör ju absolut utredas.
Svar på tråden Huvudvärk, trött, vill inte äta eller dricka