• Anonym (IngaLill)

    Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??

     
    Hon och sambon fyller båda år till sommaren och skulle vilja ha en stort megakalas, men så är det det där med ekonomin... 
     
    Jag hjälpte henne stänga av abonnemang och saker som hon inte ens kunde förklara va det var de var för något men som drog pengar varje månad. Fick loss flera tusen. 
     
    Sedan gjorde vi konton som hon kunde öronmärka pengar på, för hon kände att det alltid försvann pengar och hon VILL VERKLIGEN spara... 
     
    Vi gjorde ett barnkonto som skulle gå till barnen, ett djurkonto som skulle gå till djuren, ett semesterkonto, ett present/julklappskonto mm...  
     
    Och så lät vi 2000 stå kvar på kortet, så varje gång hon handlat något, säg för 600 kr barnkläder, så tar hon 600 från barnkonto och fyller på kortet med igen.  
     
    Så vi la in 
    2000 på barnkontot 
    9000 på matkontot (4 st hela veckan + 2 st helgerna) 
    5000 på julklappskontot 
    1000 till hennes konto att göra vad hon vill för 
    700 till kattkontot 


    1000:- till på olika sparkonton som inte ska röras 
     
     
     
    Tja i alla fall, hon sa att hon fattade hur hon skulle göra och så sågs vi inte på 2 veckor. Efter de två veckorna frågade jag hur det gick, och fick till svar att hon hade typ 1900:- kvar, sammanlagt PÅ ALLA KONTON... 


    9000:- för mat var för HELA MÅNADEN, inte 2 veckor, plus väl tilltaget för att kunna bygga upp en buffert. Här hade hon även gjort överföringar som inte hade med maten att göra, men hon vet inte vart de gick... Hon säger att hon skrivit meddelande på alla överföringar, men att banken tagit bort dem, men när vi satt tillsammans så gick det utan problem skriva meddelanden, då sa hon att hon har inte alltid hade tid att skriva dit ett meddelande om hon måste ?föra över i all hast?... hur ofta hinner man inte skriva ett meddelande på 10 sekunder?? När man dessutom sätter över pengarna i efterhand!! 


    På barnkläderna hade hon handlat 75:- som verkligen var barnkläder, resten hade hon bränt på ?jag vet inte?-saker...  


    Julklappskontot hade hennes sambo krävt att hon swishade honom 1000 för han ville köpa en present till svärmor, inte för att hon behövde det, utan för det var synd att hon hade gamla saker. Och min väninna ville inte att han skulle ta pengar därifrån, men han övertalade henne att det löser sig i framtiden, och hon gav med sig. Och eftersom han kunde ta pengar därifrån så har hon gjort ytterligare 3 överföringar från julklappskontot för att köpa mat och diverse... 


    Hon blev även av med sitt jobb, och vet inte riktigt när A-kassan kickakarin, så jag har gång på gång sagt till henne att SPARA PENGARNA, du vet inte när du får nya... samt att hennes sambo har sina räkningar så han kan inte hjälpa till med att betala maten och alla räkningar som ligger utanför huset.  


     


    Nu är hennes sambo sur på mig för att ?jag tillåtit henne att slösa upp alla pengar?. Och ja, jag FATTAR inte hur hon kunnat göra slut på 20.000:- på 14 dagar, men det var ju inte så det var tänkt när vi öronmärkte pengarna. Och hon var HELT med på att pengarna som låg på olika konton INTE fick gå till annat än det som de var ämnade till... Och det enda hon kan svara när jag frågar henne hur det blev så här är ?jag vet inte?.... Och då är köpen max 2 veckor gamla... 


     


    Och jag känner mig lite skyldig, helt plötsligt hade hon MASSA pengar att röra sig med mot vad hon hade tidigare, men det var ju tänkt att sparas till festen!! Så fort hon hade lite pengar på kontona så att hon klarade sig så skulle hela sparandet gå till festen.  


     


    Jag står helt frågade just nu, hon VERKADE JU FATTA hur hon skulle göra med ekonomin, men gjorde totalt tvärt emot... Jag VET att hon fortfarande behöver/vill spara pengarna, men HUR kan man göra så att de blir sparade? Hon behöver komma åt dem om det krisar, så att låsa är inget alternativ...  


    Hennes sambo funkar inte heller att lämna över allt till, han kan också göra åt pengar. 


    Har ni några förslag?  Jag vet att inte ha ett sparande stressar henne enormt, och stress är det sista hon behöver... men HUR...
    HjärtaHjärtaHjärta


  • Svar på tråden Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

    Skaffa ett klarna-sparkonto (eller liknande), där tar det ju någon dag innan man får tillbaka pengarna vid ett uttag. Det kanske räcker om det är det spontana som behöver stoppas?

    Där går att månadsspara, så lägg in sånt som inte får röras där. 

  • Anonym (IngaLill)

    Uppdatering: fick precis svar från banken, det går att spärra ett konto för uttag och för att kunna ta ut pengar måste man ta kontakt med banken.... Men man kan sätta in pengar obehindrat. 


    Det blir super (hoppas jag) för då orkar man inte sitta i telefonkö för småsaker...
  • Anonym (nejjjj)
    Anonym (Bröllop) skrev 2023-10-15 20:13:36 följande:

    Alltså du måste backa från den här familjens ekonomi och bröllopsplanering och rekommender skuldrådgivare istället


    Ja, det låter som att det gäller samma familj. 

    TS, du har absolut ingen skyldighet att hjälpa någon med sin ekonomi. Det får dom sköta själva! De verkar lägga väldigt mycket jobb och ansvar på dig. 

    Bara sluta och låt dem köra sitt liv i botten. Det är inte ditt problem. 
  • LFF
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-19 08:08:18 följande:

    Uppdatering: fick precis svar från banken, det går att spärra ett konto för uttag och för att kunna ta ut pengar måste man ta kontakt med banken.... Men man kan sätta in pengar obehindrat. 


    Det blir super (hoppas jag) för då orkar man inte sitta i telefonkö för småsaker...
    Vi kör en annan bank (SBAB) för vårt sparande. Då blir inte pengarna lika lätta att få tag i (även om det oftast går samma dag att flytta över pengar) och viljan att spendera är inte lika stor. Där kan man ha fem sparkonton till olika saker. 
  • Anonym (IngaLill)

    GråterGråterGråterGråter


     


    FAAAAN, det sket sig TOTALT!!!!!!


    Detta blir långt, förlåt....


     


    Hennes sambo ringde idag och kunde inte tanka på bensinkortet, det visade sig när hon skulle betala den så har den av någon anledning inte blivit inlagd av misstag, men hon har kryssat över den som betald. Det var 6000 som hon inte betalade in, och nu är bensinkortet på 50.000 maxat.


     


    Så hela hans lön går till hus/bilräkningar, och eftersom hennes akassa inte kickar igång har hon bara 12000 ut denna månaden, 2000 gick till veterinären för undersökning av katt, 2500 går till avlivning av katten, och hon har betalat in de 6000 på bensinen, så de har 1500 kvar till mat, till 25 NOVEMBER, om inte A-kassan betalas ut lite när den vill?


     


    Jag FATTAR inte hur det kunde gå så snett, har sååååå förbaskat dåligt samvete nuGråter för jag skulle HJÄLPA henne, men det blev så fel... Eller jo, JAG VET vart det gick fel:


     


    Vi hade skapat massa sparkonton med öronmärkta pengar som BARA SKULLE GÅ TILL DET DE VAR ÄMNADE FÖR.


     


    Hon har inte köpt någon julklapp så där skulle legat 5000:-, tomt.


    Vi la 2000 på barnkonto och hon har köpt kläder för 67:-, så det borde ligga 1900kr där.


    Vi la ytterligare 1500 huskonto/bilkonto.


    9000 kr till mat som var tänkt att räcka och bli liiite buffert så småningom, de pengarna var slut 2 veckor innan det kommer in nya pengar.


    Sedan 2000 på "swish/kontokort"-kontot som ALLTID skulle ligga där så att hon kunde handla först och sedan föra tillbaks från det kontot hon handlat från. (Typ betala 67 kr för barnkläder, ta 67 kr från barnkläder och föra tillbaks så att det alltid är 2000kr)


     


    Hon hade även lite 1000-lappar kvar så hon kunde köpa saker som behövs under månaden som inte ingår i de andra kategorierna. 


     


    Men hon har tömt kontona på andra saker... Och hennes sambo är skitarg på mig, för jag hjälpt henne, han sa att "nu är det slut med att ***mitt namn** hjälper dig!!!!!!!!!"


     


    Men JAG KAN JU INTE FÖRBJUDA HENNE ATT HANDLA, och de båda triggar varandra, köper han något då vill hon köpa typ... Jag kan bara RÅDA att hon inte ska köpa annat för pengarna än vad de är ämnade för, jag har MASSA gånger sagt att hon ska spara pengarna för hon vet inte när A-kassan kommer, min sambo bara skakar på huvudet åt situationen för han har hört mig säg det sååå många gånger... 


     


    Hon är förtvivlad, sambon jättearg och jag krossad....


     


    Gråter

  • Anonym (X)

    Fast varför tar du åt dig? Jag kan förstå att du känner dig ledsen för att han är arg men tänk efter nu: DU hat ju inte gjort något fel! DU har gjort mer än vad andra hade gjort. Du försökte. Det är din väns fel. HON har rört pengar som skulle vara ifred.

  • Jemp

    1) Det är inte ditt fel
    2) A-kassan kan kicka igång när som men kan ju också ta flera månader. Det är ju också karens i början. 
    3) Var katten inte försäkrad? Det brukar täcka även avlivning.
    4) De verkar ha stora ekonomiska problem långt innan detta. 
    5) Var går all bensin? 

  • Anonym (Titti)
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-20 18:15:19 följande:

    GråterGråterGråterGråter


     


    FAAAAN, det sket sig TOTALT!!!!!!


    Detta blir långt, förlåt....


     


    Hennes sambo ringde idag och kunde inte tanka på bensinkortet, det visade sig när hon skulle betala den så har den av någon anledning inte blivit inlagd av misstag, men hon har kryssat över den som betald. Det var 6000 som hon inte betalade in, och nu är bensinkortet på 50.000 maxat.


     


    Så hela hans lön går till hus/bilräkningar, och eftersom hennes akassa inte kickar igång har hon bara 12000 ut denna månaden, 2000 gick till veterinären för undersökning av katt, 2500 går till avlivning av katten, och hon har betalat in de 6000 på bensinen, så de har 1500 kvar till mat, till 25 NOVEMBER, om inte A-kassan betalas ut lite när den vill?


     


    Jag FATTAR inte hur det kunde gå så snett, har sååååå förbaskat dåligt samvete nuGråter för jag skulle HJÄLPA henne, men det blev så fel... Eller jo, JAG VET vart det gick fel:


     


    Vi hade skapat massa sparkonton med öronmärkta pengar som BARA SKULLE GÅ TILL DET DE VAR ÄMNADE FÖR.


     


    Hon har inte köpt någon julklapp så där skulle legat 5000:-, tomt.


    Vi la 2000 på barnkonto och hon har köpt kläder för 67:-, så det borde ligga 1900kr där.


    Vi la ytterligare 1500 huskonto/bilkonto.


    9000 kr till mat som var tänkt att räcka och bli liiite buffert så småningom, de pengarna var slut 2 veckor innan det kommer in nya pengar.


    Sedan 2000 på "swish/kontokort"-kontot som ALLTID skulle ligga där så att hon kunde handla först och sedan föra tillbaks från det kontot hon handlat från. (Typ betala 67 kr för barnkläder, ta 67 kr från barnkläder och föra tillbaks så att det alltid är 2000kr)


     


    Hon hade även lite 1000-lappar kvar så hon kunde köpa saker som behövs under månaden som inte ingår i de andra kategorierna. 


     


    Men hon har tömt kontona på andra saker... Och hennes sambo är skitarg på mig, för jag hjälpt henne, han sa att "nu är det slut med att ***mitt namn** hjälper dig!!!!!!!!!"


     


    Men JAG KAN JU INTE FÖRBJUDA HENNE ATT HANDLA, och de båda triggar varandra, köper han något då vill hon köpa typ... Jag kan bara RÅDA att hon inte ska köpa annat för pengarna än vad de är ämnade för, jag har MASSA gånger sagt att hon ska spara pengarna för hon vet inte när A-kassan kommer, min sambo bara skakar på huvudet åt situationen för han har hört mig säg det sååå många gånger... 


     


    Hon är förtvivlad, sambon jättearg och jag krossad....


     


    Gråter


    Oj oj oj! Han måste ju fatta att din hjälp inte är en tjänst han har köpt och att den inte kommer med några garantier. Du är en vän som har gjort ditt bästa, när du inte var skyldig att göra något alls.

    Han kan inte kräva att du ska lyckas omvända hans shoppingberoende sambo. Hon hade ju bränt alla pengar även om du inte försökt hjälpa till. Det är verkligen inte ditt fel.

    Om inte ens han själv, som lever närmare inpå henne än någon annan, lyckas hindra henne från att spendera pengar hur tänker han att du skulle ha lyckats?

    Han behöver växa upp och hon behöver en god man (sv.m.wikipedia.org/wiki/God_man) och vård för sina psykiska problem. Det är inte ditt ansvar att ordna upp deras liv.
  • Anonym (IngaLill)

    Gick inte citera så jag kopierade:

    1) Det är inte ditt fel


    2) A-kassan kan kicka igång när som men kan ju också ta flera månader. Det är ju också karens i början. 
    3) Var katten inte försäkrad? Det brukar täcka även avlivning.
    4) De verkar ha stora ekonomiska problem långt innan detta. 
    5) Var går all bensin? 

    1. Tack, men känns kasst...
    2. Hoppas hoppas hoppas den kommer igång snart, även om hon får pengarna senare måste de ju klara sig nu...
    3. Katten är försäkrad hos agria, men tror att de första 2000 och någon % får man betala själv. Har ingen aning om avlivning ingår, ska kolla upp det.
    4. Ja, de har stora inkomster, men lyckas ändå inte få ihop ett sparande, jag förstår det inte... Men hon och mannen pratar inte ekonomi, hon vet inte vad han betalar och han vet inte vad hon köper... tidigare har det bara flutit på för dem, men nu när de behöver få igång ett sparande så är de inte överens hur det ska gå till.
    5.De har väldigt långt att hämta och lämna barnen som bor hos dem varje helg. Sedan är mannen med i en välgörenhetsförening som träffas en gång i månaden och den kan vara 30 mil bort ibland. De har inte koll på exakt hur mycket de tankar för utan betalar av 6000 varje månad oavsett, så därför stiger den när de tankat för högre summa.

    ---------------------------

    Men jag hoppas verkligen att de sätter sig ner och går igenom hur de vill ha ekonomin framöver, att detta blivit en ögonöppnare för dem, att de samarbetar istället...
  • Anonym (f)

    Varför är du krossad? Varför är du så investerad och tar skit från hennes sambo?

  • Jemp
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-20 22:14:44 följande:

    Gick inte citera så jag kopierade:

    1) Det är inte ditt fel


    2) A-kassan kan kicka igång när som men kan ju också ta flera månader. Det är ju också karens i början. 
    3) Var katten inte försäkrad? Det brukar täcka även avlivning.
    4) De verkar ha stora ekonomiska problem långt innan detta. 
    5) Var går all bensin? 

    1. Tack, men känns kasst...
    2. Hoppas hoppas hoppas den kommer igång snart, även om hon får pengarna senare måste de ju klara sig nu...
    3. Katten är försäkrad hos agria, men tror att de första 2000 och någon % får man betala själv. Har ingen aning om avlivning ingår, ska kolla upp det.
    4. Ja, de har stora inkomster, men lyckas ändå inte få ihop ett sparande, jag förstår det inte... Men hon och mannen pratar inte ekonomi, hon vet inte vad han betalar och han vet inte vad hon köper... tidigare har det bara flutit på för dem, men nu när de behöver få igång ett sparande så är de inte överens hur det ska gå till.
    5.De har väldigt långt att hämta och lämna barnen som bor hos dem varje helg. Sedan är mannen med i en välgörenhetsförening som träffas en gång i månaden och den kan vara 30 mil bort ibland. De har inte koll på exakt hur mycket de tankar för utan betalar av 6000 varje månad oavsett, så därför stiger den när de tankat för högre summa.

    ---------------------------

    Men jag hoppas verkligen att de sätter sig ner och går igenom hur de vill ha ekonomin framöver, att detta blivit en ögonöppnare för dem, att de samarbetar istället...

    Sparande i all ära men problemen är ju större än så. långt innan skidresa, fest, bröllop och sparande. 


    De har inte råd med mat, har skulder och hela mannens lön går till boendet? 


    6000 i drivmedel blir väl, beroende på bil, minst 12 mil dagligen. Inte ens med lång bilpendling till jobb har vi haft lika högt. 

  • Anonym (IngaLill)
    Anonym (f) skrev 2023-10-20 22:36:20 följande:

    Varför är du krossad? Varför är du så investerad och tar skit från hennes sambo?


    För att han är min bästa vän. Han har samma plats i mitt hjärta som mina bröder, och inte tack vare mig, men trots att jag försökte förhindra det, så blev det kaos...
  • nihka
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-20 18:15:19 följande:

    GråterGråterGråterGråter


     


    FAAAAN, det sket sig TOTALT!!!!!!


    Detta blir långt, förlåt....


     


    Hennes sambo ringde idag och kunde inte tanka på bensinkortet, det visade sig när hon skulle betala den så har den av någon anledning inte blivit inlagd av misstag, men hon har kryssat över den som betald. Det var 6000 som hon inte betalade in, och nu är bensinkortet på 50.000 maxat.


     


    Så hela hans lön går till hus/bilräkningar, och eftersom hennes akassa inte kickar igång har hon bara 12000 ut denna månaden, 2000 gick till veterinären för undersökning av katt, 2500 går till avlivning av katten, och hon har betalat in de 6000 på bensinen, så de har 1500 kvar till mat, till 25 NOVEMBER, om inte A-kassan betalas ut lite när den vill?


     


    Jag FATTAR inte hur det kunde gå så snett, har sååååå förbaskat dåligt samvete nuGråter för jag skulle HJÄLPA henne, men det blev så fel... Eller jo, JAG VET vart det gick fel:


     


    Vi hade skapat massa sparkonton med öronmärkta pengar som BARA SKULLE GÅ TILL DET DE VAR ÄMNADE FÖR.


     


    Hon har inte köpt någon julklapp så där skulle legat 5000:-, tomt.


    Vi la 2000 på barnkonto och hon har köpt kläder för 67:-, så det borde ligga 1900kr där.


    Vi la ytterligare 1500 huskonto/bilkonto.


    9000 kr till mat som var tänkt att räcka och bli liiite buffert så småningom, de pengarna var slut 2 veckor innan det kommer in nya pengar.


    Sedan 2000 på "swish/kontokort"-kontot som ALLTID skulle ligga där så att hon kunde handla först och sedan föra tillbaks från det kontot hon handlat från. (Typ betala 67 kr för barnkläder, ta 67 kr från barnkläder och föra tillbaks så att det alltid är 2000kr)


     


    Hon hade även lite 1000-lappar kvar så hon kunde köpa saker som behövs under månaden som inte ingår i de andra kategorierna. 


     


    Men hon har tömt kontona på andra saker... Och hennes sambo är skitarg på mig, för jag hjälpt henne, han sa att "nu är det slut med att ***mitt namn** hjälper dig!!!!!!!!!"


     


    Men JAG KAN JU INTE FÖRBJUDA HENNE ATT HANDLA, och de båda triggar varandra, köper han något då vill hon köpa typ... Jag kan bara RÅDA att hon inte ska köpa annat för pengarna än vad de är ämnade för, jag har MASSA gånger sagt att hon ska spara pengarna för hon vet inte när A-kassan kommer, min sambo bara skakar på huvudet åt situationen för han har hört mig säg det sååå många gånger... 


     


    Hon är förtvivlad, sambon jättearg och jag krossad....


     


    Gråter


    Det gick så snett för att din väninna inte tar ansvar för sin ekonomi. Det är inte ditt fel eller ditt problem. Om hon och sambon ha gemensam ekonomi är det hennes och hans fel och problem.

    Släpp den här heta potatisen i knäet på den/de som äger problemet. Man kan inte hjälpa människor som inte vill hjälpa sig själva.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • fornminne
    Anonym (IngaLill) skrev 2023-10-20 22:44:02 följande:
    För att han är min bästa vän. Han har samma plats i mitt hjärta som mina bröder, och inte tack vare mig, men trots att jag försökte förhindra det, så blev det kaos...
    Men varför har han inte själv försökt förhindra det ekonomiska kaoset? 

    Det är ju HANS fru. Det är DERAS ekonomi och liv.

    Varför skyller han på dig?

    Är han verkligen värd att han som vän, om han lägger skulden på dig?

    Du borde inte ha trasslat in dig i detta från början. De låter som ett dysfunktionellt par.
  • Anonym (?)

    Varför steppar inte mannen upp om din väninna inte kan hantera pengar? Vad menar du med att bensinkortet på 50.000 är maxat? Är det ett kreditkort med 50.000 i kredit som dom dragit i botten? I så fall bör de fokusera på att fimpa det först, den typen av kortsiktiga krediter kostar skjortan.

    Oavsett så bör du backa, dom måste lösa det självs, men om nu mannen är din vän så pusha för att han tar ansvaret för ekonomin. Ett par generella tips angående sparkonton är att lägga dom i en annan bank så att dom inte blir så synliga. För långsiktig sparande kan man också ha konton där båda kontoinnehavare måste godkänna uttag. Då måste dom i alla fall vara överens innan pengarna används.

Svar på tråden Hur hjälper man någon att inte bränna pengar??