• Agda90

    Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?

    I helgen hade tonåringen en tävling på hemmaplan. En viktig tävling för det är kval till SM till nästa år. 
    Eftersom min pappa aldrig har varit på någon tävling under tonåringens 10 år som aktiv inom sporten blev vi positivt överraskade när han sa att han skulle komma och titta.

    Eftersom jag känner min tonåring väl och visste hur viktig tävlingen var bad jag pappa att hålla sig på läktaren och låta tonåringen vara ifred. 

    Det första min pappa gör är att klampa rätt ner i hallen och bort till tonåringen som stod med lagkamraterna och pratade strategi inför nästa match. Han sket helt i att de hade taktik snack utan klampade rakt fram för att ha sina måste kramar. Tonåringen blev förbannad. Vilket jag förstår. 

    Sen satte han sig hos mig i kiosken. Jag hade häcken full med folk som skulle handla osv men jag skulle visst ha tid att hjälpa honom med internetbanken???!! 

    När tonåringen kom förbi för att hämta frukt och sina extra kläder då attackerade han tonåringen med en miljon frågor om skola, läxor. Tonåringen bara tittade på mig och gick. Återigen, jag förstod till fullo. 

    Mitt i nästa match reste pappa sig bara upp och skulle åka hem. Helt ur det blå medan hans barnbarn spelade. 

    Alltså, vad är det för fel på honom?? Det är hela tiden något. Kommer man överens om att han ska komma kl 10 så dyker han upp 1-2 eller gärna 3-4 timmar senare. Det hör till vanligt hyfs att ringa och meddela att man blir sen men sånt gäller inte min pappa. Det är alltid synd om honom för han har haft en skitdag så han har inte hunnit bli klar i tid. Tydligen innebär det att telefonen är borta med vinden.  

    Jag är less på hans beteende. Jag har försökt prata med honom om det flera gånger men han himlar bara med ögonen och drar på sig en offerkofta och säger att livet är sååå jobbigt och jag kan ju inte förstå hur jobbigt han har det. Jag orkar inte med mer offerkofta. Hade vem som helst behandlat mig på det viset som min egen pappa gör så hade jag brutit en sådan vänskap. Men jag kan inte ens välja att bryta med pappa för han fattar inte!! Säger jag att han får bakca undan och låta mig vara ifred - dvs inte ringa eller dyka upp och förklarar VARFÖR. Ja då förstår han aldrig. 

    Tycker ni att det är ok att dyka upp till en tävling 1,5 timme för sent, störa spelaren, kräva diverse hjälp (t.ex. med internetbanken) där och då och sedan bara gå ?

  • Svar på tråden Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?
  • Anonym (Jo)
    Agda90 skrev 2023-10-17 13:06:47 följande:
    Just det där med att säga elaka saker och sedan säga "men jag skojade ju" är sånt jag verkligen avskyr!! Och min pappa är fenomenal på det.
    Avskyr också sånt
  • Anonym (Jo)
    Ddny skrev 2023-10-17 13:47:39 följande:

    Ställer mig i kören och säger att det låter lite 40-talisttypiskt. Vana att ta plats, världen ska anpassa sig efter de och inte tvärtom, frun sköter mat, tvätt, barn och hem så att "vara upptagen" är okänt, och iom att de aldrig varit upptagna är spontanbesök fullt normala, även om barnen har häcken full av heltidsjobb, idrottande barn 13 gånger i veckan osv där schemat är lagt av ett tetrisproffs.
    Plumpa kommentarer, kvinnoförnedrande eller rasistiska skämt, inte känna av när man ska lägga band på sig, bara dyka upp och gå rakt in, ända in i duschrummet om ingen mött en innan..
    Fast min pappa är raka motsatsen till din när det kommer till tider, en timme före utsatt tid är bara bra, om man får punktering så hinner man byta däck utan att bli sen.. att den som sen bjudit in inte är klar, dammsuger, städar, duschar, dukar, klär barn och är allmänt skitstressad sista timmen.. nädå, då kan man sitta i köket och prata en massa  // Drömmer
    Så nu fick jag ösa ur mig lite också.


    Som att läsa en beskrivning av min egen papp född på 40 talet.
  • Anonym (Jo)

    Min pappa kan också göra spontanbesök där han beter sig som ett barn. Kommer oanmäld alternativt ringer två minuter inman från bilen. Är då ingen hemma så blir han jätteförvånad och ibland faktiskt också lite stött. Här har minsann han tagit en omväg för att ses så är ingen där.. 

    Är man hemma blir han lite förvånad om det är annat inplanerat. Kan klampa rakt in i sovrummet och babbla om vad som helst även om nån står och byter om exempelvis. Verkar inte förstå att man kanske inte gör så. 

  • Anonym (känner)
    Agda90 skrev 2023-10-18 09:49:31 följande:
    Men snälla du. Om jag pratar med hon kl 10 och han ser ut att lyssna och kl 10.03 så är det som bortblåst. Hade inte du blivit förbannad? Då blir man ju totalt ignorerad och det man säger är inte viktigt alls. 

    Han har ALLTID varit så här. Det han tycker är viktigt har han inga problem med att komma ihåg. Men sånt som andra kan påminna honom om (t.e.x barnbarns födelsedagar eller vilken adress en tävling är på) behöver han inte memorera utan då kan han ringa 10-15 gånger eller varför inte 20-25 och fråga. Och om han sen missar barnbarnets födelsedag så är det MIG han blir arg på för enligt honom är det MITT fel som inte ringde och påminde honom. Någon jäkla sekreterare till honom tänker jag INTE vara!
    Min pappa bjöd precis in sig själv till mitt typ vuxna, men hemmaboende, barns födelsedag. Och erbjöd sig att köpa med pizzor, för det gillar ju barn?! 

    Mitt barn har egna planer för sin födelsedag, med vänner, och lite vanligt firande med oss föräldrar och syskon på morgonen. Så jag föreslog att min pappa kunde komma en annan dag för att uppvakta och att vi då kunde fixa nån annan mat, för min son gillar inte just pizza så mycket.

    Då vill min pappa inte komma alls. Om inte han får bestämma dagen och maten och planerna så blir det inget.

    Ps, han brukar inte fira mina barns födelsedagar annat än genom en Swisch, oftast till mig, för han ids inte gå direkt till mina barn och har inte bemödat sig om att lära känna dem personligen. Men den här gången skulle han komma, och då på sina villkor, annars fick det vara.
  • Anonym (känner)
    Anonym (Jo) skrev 2023-11-01 00:09:16 följande:

    Min pappa kan också göra spontanbesök där han beter sig som ett barn. Kommer oanmäld alternativt ringer två minuter inman från bilen. Är då ingen hemma så blir han jätteförvånad och ibland faktiskt också lite stött. Här har minsann han tagit en omväg för att ses så är ingen där.. 

    Är man hemma blir han lite förvånad om det är annat inplanerat. Kan klampa rakt in i sovrummet och babbla om vad som helst även om nån står och byter om exempelvis. Verkar inte förstå att man kanske inte gör så. 


    Exakt så :) 

    Min pappa blir också alltid lite stött och förvånad att han inte är centrum i alla andras liv. 
  • Anonym (Ex lite lika)

    Låter lite som mina barns pappa.... Han har genom hela deras uppväxt kommit och gått på diverse matcher, som att det bara är som publik man är där (inte som stöttande förälder som intresserar sig för sina barn). Ibland är det för kallt, ibland börjar det något bra på TV som inte går att missa och ibland var matchen bara tråkig. Kom ofta sent och lämnade i halvtid.

    Samma visa med kalas, bröllop, begravningar och dop. Tackade bara JA om han kände för att gå - ingen känsla för att man ibland deltar i saker för att visa omtanke och respekt för andra. 

    Men han är ingen elak person. Bara väldigt självcentrerad och kan inte förstå varför man förväntas göra vissa saker. Jag tror att denna typ av människor måste möta direkta kommentarer som "Du upplevs som elak när du gör sådär." (Tyvärr är inte kommunikation min starkaste sida - så vi är skilda idag....)

    Men säg åt din pappa på skarpen och förklara _varför_ han upplevs som jobbig/bufflig/egoistisk. Och hjälper det inte så får du himla med ögonen och betrakta honom som en mindre vetande person. Du kan säga till dina barn att du tycker din pappa beter sig som skräp, men att han gör det för att han är korkad, inte för att han inte bryr sig om barnbarnen

  • Agda90
    Anonym (Ex lite lika) skrev 2023-11-01 10:46:18 följande:

    Låter lite som mina barns pappa.... Han har genom hela deras uppväxt kommit och gått på diverse matcher, som att det bara är som publik man är där (inte som stöttande förälder som intresserar sig för sina barn). Ibland är det för kallt, ibland börjar det något bra på TV som inte går att missa och ibland var matchen bara tråkig. Kom ofta sent och lämnade i halvtid.

    Samma visa med kalas, bröllop, begravningar och dop. Tackade bara JA om han kände för att gå - ingen känsla för att man ibland deltar i saker för att visa omtanke och respekt för andra. 

    Men han är ingen elak person. Bara väldigt självcentrerad och kan inte förstå varför man förväntas göra vissa saker. Jag tror att denna typ av människor måste möta direkta kommentarer som "Du upplevs som elak när du gör sådär." (Tyvärr är inte kommunikation min starkaste sida - så vi är skilda idag....)

    Men säg åt din pappa på skarpen och förklara _varför_ han upplevs som jobbig/bufflig/egoistisk. Och hjälper det inte så får du himla med ögonen och betrakta honom som en mindre vetande person. Du kan säga till dina barn att du tycker din pappa beter sig som skräp, men att han gör det för att han är korkad, inte för att han inte bryr sig om barnbarnen


    Jag har provat att säga till honom på skarpen. Då drar han på sig offerkoftan. Inget är hans fel. Han bara skojar. Eller så suckar han över hur jobbigt livet är och att jag inte kan något eller fösrtår något
  • Anonym (känner)
    Anonym (Ex lite lika) skrev 2023-11-01 10:46:18 följande:

    Låter lite som mina barns pappa.... Han har genom hela deras uppväxt kommit och gått på diverse matcher, som att det bara är som publik man är där (inte som stöttande förälder som intresserar sig för sina barn). Ibland är det för kallt, ibland börjar det något bra på TV som inte går att missa och ibland var matchen bara tråkig. Kom ofta sent och lämnade i halvtid.

    Samma visa med kalas, bröllop, begravningar och dop. Tackade bara JA om han kände för att gå - ingen känsla för att man ibland deltar i saker för att visa omtanke och respekt för andra. 

    Men han är ingen elak person. Bara väldigt självcentrerad och kan inte förstå varför man förväntas göra vissa saker. Jag tror att denna typ av människor måste möta direkta kommentarer som "Du upplevs som elak när du gör sådär." (Tyvärr är inte kommunikation min starkaste sida - så vi är skilda idag....)

    Men säg åt din pappa på skarpen och förklara _varför_ han upplevs som jobbig/bufflig/egoistisk. Och hjälper det inte så får du himla med ögonen och betrakta honom som en mindre vetande person. Du kan säga till dina barn att du tycker din pappa beter sig som skräp, men att han gör det för att han är korkad, inte för att han inte bryr sig om barnbarnen


    Du låter som en generös och överseende person. Tyvärr är jag inte det, i alla fall inte när det gäller min pappa. Jag är snarare hjärtligt less på hur han beter sig och försöker hantera så gott det går alla interaktioner som vi tvingas ha med varandra. 

    Visst, han kanske inte är en elak person, men det räcker liksom inte för mig. Det krävs lite mer för att ha en relation, inte bara att inte vara en elak person. 

    Och att säga åt på skarpen fungerar definitivt inte med min pappa. det har aldrig någonsin i hela hans liv hänt att han gjort något fel eller bett om ursäkt för något (inte för att han någonsin skulle behöva be om ursäkt för något heller eftersom det aldrig hänt att han gjort något som behöver ursäktas). Istället är det ofta mitt eller alla andras fel om något problem uppstår. 

    Och mina barn genomskådar min pappa mycket bättre och tydligare än jag själv gjorde i den åldern. Troligen för att de inte växt upp med en vuxen som är som han, de har lärt sig sundare sätt att bete sig och kommunicera. Kanske också för att de ser honom lite mer på håll och han inte kan gaslighta dem till att tro att han är felfri och att de har skyldigheter gentemot honom.

    Och jag tänker inte heller ljuga för dem och säga att han bryr sig om dem när alla hans handlingar visar tydligt att han inte bryr sig ett smack om dem. De får gärna tycka och veta att han är både korkad och inte bryr sig om dem. Men att det ligger hos honom, inte hos dem.
  • Agda90

    Och nu kom nästa "grej" från min pappa.
    Jag fick ett samtal igår med frågan om jag ska till kyrkogården till helgen. Alla helgona... Nej svarade jag, då är vi på tävling 10 mil åt andra hållet med barnen. Han började direkt föreläsa. Samma gamla mantra. Jag måste till kyrkogården för annars kommer jag att glömma de som har gått bort. Jag måste dit för att visa respekt. Jag måste dit för vad ska folk tro. 

    1. Jag minns de som har gått bort på mitt sätt
    2. Jag visar den respekt som de visade mig när de levde, de har satt ribban 
    3. Jag skiter i vad folk tror
    4. Jag anser att de som lever är viktigare att vårda så att jag inte ångrar något den dag jag dör!

    Så jag frågade min pappa om han tyckte att det var rimligt att vi var på tävling hela dagen med barnen för att sedan på kvällen köra 10 mil till staden där kyrkogården är för att efter det köra 5 mil till för att komma hem.
    Det tyckte han ju så klart inte men han ansåg att det var rimligt att jag struntade i att följa med på tävlingen för att ta bussen till kyrkogården. Alternativt att vi borde ha planerat in tävlingarna bättre och inte anmält barnen just den här helgen. 

    Jag la på luren

  • Anonym (känner)
    Agda90 skrev 2023-11-02 09:42:36 följande:

    Och nu kom nästa "grej" från min pappa.
    Jag fick ett samtal igår med frågan om jag ska till kyrkogården till helgen. Alla helgona... Nej svarade jag, då är vi på tävling 10 mil åt andra hållet med barnen. Han började direkt föreläsa. Samma gamla mantra. Jag måste till kyrkogården för annars kommer jag att glömma de som har gått bort. Jag måste dit för att visa respekt. Jag måste dit för vad ska folk tro. 

    1. Jag minns de som har gått bort på mitt sätt
    2. Jag visar den respekt som de visade mig när de levde, de har satt ribban 
    3. Jag skiter i vad folk tror
    4. Jag anser att de som lever är viktigare att vårda så att jag inte ångrar något den dag jag dör!

    Så jag frågade min pappa om han tyckte att det var rimligt att vi var på tävling hela dagen med barnen för att sedan på kvällen köra 10 mil till staden där kyrkogården är för att efter det köra 5 mil till för att komma hem.
    Det tyckte han ju så klart inte men han ansåg att det var rimligt att jag struntade i att följa med på tävlingen för att ta bussen till kyrkogården. Alternativt att vi borde ha planerat in tävlingarna bättre och inte anmält barnen just den här helgen. 

    Jag la på luren


    Om man inte blev så irriterad över beteendet så skulle det nästan vara lite intressant att studera.

    Din pappa anser alltså att det är viktigare att minnas de döda än att engagera sig (på riktigt) i de levande. Och blir irriterad på dig när du inte gör samma prioritering.

    Troligen vet han att du inte kommer att besöka hans grav mer än nödvändigt när den dagen kommer, och vill redan nu ingjuta lite rädsla och skuldkänslor och plikt för att se till att han inte blir bortglömd av dig trots att han inte brytt sig överdrivet om dig och din familj under sin levnad.

    Allt handlar om honom och hans behov, du och alla andra är bara medel för honom att tillgodose hans behov.   
  • Agda90
    Anonym (känner) skrev 2023-11-02 10:11:01 följande:
    Om man inte blev så irriterad över beteendet så skulle det nästan vara lite intressant att studera.

    Din pappa anser alltså att det är viktigare att minnas de döda än att engagera sig (på riktigt) i de levande. Och blir irriterad på dig när du inte gör samma prioritering.

    Troligen vet han att du inte kommer att besöka hans grav mer än nödvändigt när den dagen kommer, och vill redan nu ingjuta lite rädsla och skuldkänslor och plikt för att se till att han inte blir bortglömd av dig trots att han inte brytt sig överdrivet om dig och din familj under sin levnad.

    Allt handlar om honom och hans behov, du och alla andra är bara medel för honom att tillgodose hans behov.   
    Att läsa ditt svar var som att läsa något jag själv känner till 100%. 

    Saken är den att hans sätt (att jag ska engagera mig mer i de döda och försöka ingjuta rädsla och skuld) har exakt motsatt effekt på mig. Jag blir arg och får ännu mindre lust att besöka gravarna. 

    Och nej, jag kommer inte att galoppera till hans grav den dagen han går bort. Men det betyder inte att jag kommer att glömma honom! Och det är det han inte förstår. Minnena sitter inte i en gravsten. Minnena sitter i min hjärna, i mitt fotoalbum, vissa dofter triggar minnen, vissa saker påminner. 

    Jag hittade en brun kaffemugg hemma hos pappa som var mammas favorit. Jag tog med den. Eftersom pappa just nu hatar mamma pga vad hon har gjort för 40+ år sedan så finns det en risk att han hade kastat den. 
    Jag kan inte förmå mig att använda den. Så den står i köksskåpet. Men alla minnen som jag poppar upp när jag ser den. När jag ser gravstenen får jag inga minnen, inget som värmer inombords. 
  • Agda90

    Igår ringde min pappa.Jag har haft det lugnt och skönt och TYST i 2-3 veckor från honom.  Han ställde massa med frågor om hur barnen har det, vad jag hade gjort och ifrågasatte varför jag hade varit på gymmet och tränat om jag hade mycket att göra. 

    Han gnällde på lite allt möjligt. Undrade om inte dottern behövde extra hjälp (att vi hittar en lärare att betala) som kan hjälpa henne med matte. Där tappade jag hakan för vår dotter har A i matte och får all hjälp hon behöver av sin pappa. Min pappa har inte pratat med vår dotter sedan han var på tävlingen och då var det inte matte som var på tapeten alls!
    Jag frågade var sjutton han hade fått ifrån att dottern hade problem med matte. Det kunde han inte svara på. Han hade antagit. 

    Sen när samtalet närmade sig slutet sa han "då ses vi på lördag".
    Say what???
    Vaddå ses på lördag??
    Jo han hade tänkt komma hem till oss då. 
    Jag sa blankt nej! Helgen är redan fullbokad och jag har varken tid eller lust att vänta på att han ska dyka upp 1-2-3-4-5 timmar senare än han sagt att han ska komma. Han blev så klart sur när jag sa att vi inte hade tid. 

    Det är hög tid för mig att sätta honom i ett litet rum där han inte kan distraheras, ta telefonen ifrån honom, och sedan säga att om han inte skärper sig så är det slut, ingen mer kontakt. Jag orkar inte!

  • Anonym (Qw123)
    Agda90 skrev 2023-10-16 11:52:19 följande:
    Oja, han kan slänga ur sig vad som helst! Och han pratar gärna högt och svär en massa. Jag har sagt itll honom flera gånger att i mitt hem håller vi ett vårdat språk. Ignoreras. 

    En gång när en anhörig kom in i rummet som kämpade med ätstörningar kastade han ur sig "du har bantat. vad snygg du är". Denna anhöriga var skinn och ben och mådde psykiskt dåligt - vilket han visste för han hade frågat om personen bara någon dag tidigare. Men det sket han i! Jag var nära att ge honom en smäll då om jag ska vara ärlig. 

    Det är inte lätt eller roligt att träffa honom för man vet aldrig vilka ämnen han väljer att ta upp. 

    Han har ofta bett mig att aldrig berätta saker för min man som han berättar för mig. Jag har kontrat att jag och min man har inga hemligheter och jag berättar vad jag vill för min man. 

    Min mamma gick bort för ca 10 år sedan. Någonstans på vägen har pappa fått veta att mamma var otrogen och det mer än en gång under deras äktenskap. Detta fick jag veta för ett litet tag sedan. Pappa sa till mig att jag absolut inte fick berätta för min man. Ingen utomstående får veta. 
    1. min man är inte utomstående 
    2. jag berättar vad jag vill för min man
    3. jag har inga hemligheter för min man

    Jag har pratat med honom så ofta om hur man bemöter folk och vett och ettikett men det går inte in. 
    Dök han upp ändå?
  • Anonym (Hm)

    Samma här. Min pappa är likadan och min man kommer säkerligen bli likadan. Jag ser ingen annan logisk förklaring än att det kommer med åldern. De (läs män) verkar ha någon osynlig gräns där de går från socialt kompetenta vuxna till småbarn igen. 😂

  • Agda90
    Anonym (Qw123) skrev 2023-11-24 22:19:16 följande:
    Dök han upp ändå?
    Nej, han dök inte upp. 
    Han ringde i torsdags förra veckan igen och pratade på och sa att han hade något till oss. Jag visste att han då tänkte att han skulle komma förbi och lämna det till oss men vi skulle ut på tävling på fredag och komma hem på söndag kväll. 

    Han blev sur när jag sa det. Muttrade att vi aldrig har tid för honom. Jag försökte säga att om han hade sagt till för 2-3 veckor sedan då hade vi planerat om den här helgen och sett till att vara hemma tidigare på söndag men eftersom vi nu skulle iväg 40 mil och vi hade vänner som skulle vara på samma ort och samma tävling (som vi inte träffar ofta då de bor långt ifrån) då hade vi planerat att spendera tid med dem på söndagen. 

    Pappa hade ju kunnat spendera tid med oss om han hade följt med på någon match eller tävling. Men det intresserar honom inte alls. Äldsta barnet har hållt på med sin sport sedan hon var 6 år, idag är hon 16. Han har sett henne spela EN gång (det var det jag skrev om tidigare). Andra barnet är 12 och spelar fotboll, har gjort i 5-6 år. Min pappa har ALDRIG varit på en träning eller match. Frågar det pliktskyldiga "spelar du fortfarande fotboll" när han träffar barnet. 
  • Agda90
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-24 22:26:44 följande:

    Samma här. Min pappa är likadan och min man kommer säkerligen bli likadan. Jag ser ingen annan logisk förklaring än att det kommer med åldern. De (läs män) verkar ha någon osynlig gräns där de går från socialt kompetenta vuxna till småbarn igen. 😂


    Min svärfar är 15 år äldre än min pappa och han har aldrig betett sig som min pappa. Honom kan jag prata politik med. Jag kan berätta om min salvor som jag har gjort för åderbrock, för eksem, för torra händer osv. Jag kan prata med honom om vilken smak på glöggen det blir detta året som vi gör hemma och får trevliga input. 
    Svärfar ringer båda barnen regelbundet (eller sms) och frågar när nästa match är som inte är för långt bort. 
    När det var träningsmatch i skitväder stod svärfar där och hejade på yngsta barnet. 

    Så nej, alla män är inte likadana.
  • Anonym (Old)
    Agda90 skrev 2023-11-30 09:30:38 följande:
    Min svärfar är 15 år äldre än min pappa och han har aldrig betett sig som min pappa. Honom kan jag prata politik med. Jag kan berätta om min salvor som jag har gjort för åderbrock, för eksem, för torra händer osv. Jag kan prata med honom om vilken smak på glöggen det blir detta året som vi gör hemma och får trevliga input. 
    Svärfar ringer båda barnen regelbundet (eller sms) och frågar när nästa match är som inte är för långt bort. 
    När det var träningsmatch i skitväder stod svärfar där och hejade på yngsta barnet. 

    Så nej, alla män är inte likadana.
    Det handlar nog om personlighet, inte ålder. Min pappa hade varit 105 om han levt, världens finaste man. Svärfar är 90+, också en fantastisk fin, engagerad och lyhörd man.
Svar på tråden Är min pappa korkad eller egoist eller saknar han respekt för andra?